Skip to main content

Titulació

Treball Social

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

3,0

Objectius

L'assignatura forma en els coneixements bàsics sobre l'acompanyament en situacions de pèrdua i de dol.
Per a l'exercici professional del Treball Social és molt necessari per una part, saber identificar l'impacte multidimensional (les conseqüències  a nivell físic, social, emocional, cognitiu, conductual i espiritual) que es pot generar en les persones arran duna pèrdua significativa, i identificar el dol de risc, dol complicat i dol patològic. Un altre apartat important és saber com donar suport emocional i promoure els recursos personals a les persones afectades.
Per acomplir aquests  objectius s'ofereix un marc teòric conceptual basat en la integració de teories específiques i actualitzades sobre el dol. Models d'intervenció, habilitats per a l'acompanyament emocional, basats en la relació d'ajuda centrada en la persona: counseling.

Resultats d'aprenentatge

  • RA18. 11  Reconeix la importància de saber detectar els diferents tipus de respostes  davant de situacions de pèrdua.
  • RA18. 12  Identifica la diferència entre un dol normal i un dol patològic.
  • RA18. 13  Analitza críticament les situacions de dol en relació als moviments migratoris de forma individual, familiar i de grups.
  • Ra18.014 Adquireix habilitats i aptituds per intervenir, dins el seu àmbit d'actuació, davant de situacions de pèrdua i dol.

Continguts

Tema 1. Conceptes bàsics 

  1. Afecció i vincles afectius 
  2. Pèrdua, separació, absència, privació, deprivació, desafecció  
  3. Crisis evolutives i crisis irruptives 
  4. El procés de dol 

Tema 2. Treball de Dol Personal

  1. Identificar els propis processos.
  2. Treballant la comunicació, gestió d’emocions i pensaments.
  3. Integrar i enriquir-se dels aprenentatges.

Tema 3. Pèrdua de la Salut Mort i Dol

  1. Factors condicionants i determinants. 
  2. Com ho viuen els infants i adolescents
  3. Dol anticipat.
  4. Identificant dol normal/dol complicat. Predictors.

Tema 5. Influència dels factors socials en el procés d'elaboració d'un dol.

  1. Visió antropològica dels processos de dol 
  2. Topics i estereotips socioculturals identificats. Efectes i perjudicis 
  3. Factors socioeconòmics que influeixen en un procés evolutiu d’un dol
  4. Altres tipus socials de dol (La síndrome d’Ulisses)

Tema 6 L'acompanyament mesures preventives i sistemes d'atenció 

  1. L’acompanyament: treballant tasques i necessitats.
  2. Afrontaments i defenses.
  3. Assimilar la pèrdua, saber fer el dol.
  4. Aspectes espirituals en l’acompanyament en el dol.
  5. La reconstrucció del significat.

TEMA  7. El treball Social davant els processos de dol

  1. Higiene del dol, factors preventius 
  2. Tècniques d’empatia i resiliència 
  3. Els fenòmens transaccionals en els processos de dol 
  4. Participació i coparticipació 
  5. Sublimació i creativitat 

TEMA  8. Experiència d’intervenció en un grup de dol       

  1. Pautes per la intervenció.
  2. Actualització dels coneixements adquirits.
  3. Intervenció.
  4. Revisió de la sessió de grup.                                               

Avaluació

  1. Participació activa en la dinàmica de l’aula (25%): treballs de grup, exposició en grup petit i gran, així com en el debat i reflexió de casos pràctics i altres activitats.
  2. Treballs fets durant la setmana i que es presentaran a la classe (25%)
  3. Dues proves (25%)cada una:Primer parcial: seran  preguntes obertes sobre els 4 primers temes del programa, i els articles que es treballaran a casa.Segon parcial: seran  preguntes obertes sobre els temes 5,6 i 7 del programa. I el llibre  que es treballarà a casa.Per aprovar l’assignatura cal treure una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les tres parts.· Els estudiants que no arribin a aprovar entre les tres parts un 50% de l’assignatura, els quedarà l’assignatura suspesa, i no tindran opció de fer un examen en el període complementari de juny.· Els estudiants que entre les tres parts aprovin més del 50% de l´assignatura tindran opció de recuperar la part suspesa en un examen durant el període  complementari de juny.

Metodologia

L’assignatura s’organitzarà mitjançant classes presencials amb el grup sencer (4 hores setmanals), i d’aprenentatge autònom de l’estudiant:

  • Classes presencials (grup sencer – 4 hores setmanals): exposició teòrica de continguts bàsics, amb una metodologia participativa i interactiva que facilitin la interrelació entre la teoria i la pràctica.
  • Treball personal de l’estudiant: treballs individuals, presentacions, recerca bibliogràfica i estudi.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte