Vic lidera la producció científica de la Catalunya Central

La UVic-UCC se situa com a institució líder en nombre d’articles científics publicats durant els darrers cinc anys, amb 506 articles, segons el 6è informe de l’Observatori de la Recerca a la Catalunya Central, que s’ha presentat aquest 6 de juliol a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa.

Enguany, per primer cop s’aporten dades globals de la recerca a la Catalunya Central, segons les quals es compta amb 459 investigadors, 1540 publicacions, 10 patents i 87 projectes de recerca que aporten al territori més d’11,7 milions d’euros i que demostren la progressió ascendent de la Catalunya Central en aquest terreny. Vic és la ciutat on s’han originat més publicacions científiques en el període 2012-2016. En aquests cinc anys se n’han comptabilitzades 635. Durant el mateix període, a Manresa se n’han publicat 544, a Solsona 271 i a Igualada 153.

Manresa havia liderat el rànquing els últims cinc anys, i tot i que la seva producció científica ha anat contínuament a l’alça, la seva progressió ha estat inferior i Vic l’ha superada. Per institucions, la UVic-UCC lidera el rànquing amb 506 publicacions i, si s’hi afegeixen el centenar de publicacions del Consorci Hospitalari de Vic, s’obté una suma que se situa prop de la meitat de les 1540 publicacions del conjunt de la Catalunya Central. La segona institució del rànquing és el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya (Solsona) amb 267 publicacions, i la tercera és l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) amb 208.

Per elaborar l’informe s’han analitzat les publicacions dels darrers cinc anys indexades a SCOPUS (base de dades bibliogràfica) i s’han indicat l’índex h5 de cadascuna de les quatre capitals de comarques on es fa recerca. A partir d’aquestes dades, s’han analitzat les institucions, que són, majoritàriament, centres universitaris, tecnològics i hospitalaris i, de cadascuna d’aquestes, s’han destacat els cinc autors més prolífics i els cinc articles més citats.

La presentació de l’informe es va fer en el marc de la jornada “La ciència com a impuls al territori”, a càrrec del professor de la UPC Xavier de las Heras, i de Montserrat Méndez, cap de la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa. L’acte va comptar amb la intervenció de Joan Francesc Córdoba, de la Secretaria d’Universitats i Recerca, que va parlar sobre el Pla de Doctorats Industrials de la Generalitat de Catalunya; Llorenç Arguimbau, consultor especialitzat en l’impacte de la recerca en el territori i assessor del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), i de l’investigador de la UPC a Manresa Antoni D. Dorado, un dels autors que apareix a l’informe. Sebastià Vila, delegat del rector de la UPC per la Política TIC, va presentar la jornada mentre que la directora de l’EPSEM, Rosa Argelaguet, la va cloure.

L’Observatori de la Recerca a la Catalunya Central es va crear l’any 2012, impulsat per la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa, amb l’objectiu de fer un estudi sobre la recerca que es duu a terme a l’Anoia, el Bages, el Berguedà, el Moianès, Osona i el Solsonès i quin impacte té sobre el territori. La intenció és que serveixi com a indicador per fer una anàlisi de l’evolució de la recerca i que sigui un suport per a les institucions en la gestió de la recerca. L’estudi es vol ampliar, a curt termini, a les empreses amb activitat d’R+D+I.

Comparteix a les xarxes:

Si tens algun dubte, tenim la resposta