Skip to main content

Pràctiques II

Titulació

Mestre d'Educació Infantil

Assignatura

Pràctiques II

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

3

Crèdits

15,0

Semestre

Anual

Professorat responsable

  • Marta Camps Devesa

Objectius

Pràctiques II és una assignatura obligatòria de 15 ECTS situada a 3r curs del grau en Mestre d'Educació Infantil (MEI). Comprèn un seminari de preparació i un període d'estada a l'escola.

Aquestes pràctiques es porten a terme en un dels cursos de l'etapa d'infantil i centren la seva atenció, encara que no exclusivament, en el desenvolupament del treball a l'aula en una de les àrees del currículum. És la primera experiència guiada d'intervenció directa a l'aula, de manera que l'estudiant ha d'aprofundir de forma activa en tot allò que suposa fer de mestre o mestra en l'educació primària.

Objectius generals

  1. Conèixer el context i el treball educatiu que es desenvolupa a l'escola de pràctiques i participar en la seva dinàmica general.
  2. Descriure i analitzar el context social i cultural de l'escola i les característiques del centre com a institució (tipologia, projecte educatiu, organització, serveis, pla anual, etc.).
  3. Observar sistemàticament els contextos de convivència i aprenentatge que es donen en l'etapa de 0 a 3 anys i en l'etapa de 3 a 6 anys (els contextos de vida quotidiana al centre educatiu i les relacions que es fomenten entre adults i adults, adult i infants, i entre iguals).
  4. Analitzar la pràctica educativa de l'aula (estratègies metodològiques, recursos i materials, espais, activitats d'aprenentatge, distribució del temps, etc.).
  5. Descriure i analitzar els elements que defineixen la dinàmica del grup classe, les característiques dels infants, el sistema de relacions entre tots els subjectes que donen vida a l'acció educativa, etc.
  6. Planificar, desenvolupar, documentar i avaluar, d'acord amb els tutors i tutores, una proposta educativa per aplicar amb un grup concret d'infants a l'aula o bé l'anàlisi, la investigació i l'observació d'una situació educativa d'interès dins del centre educatiu.
  7. Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica.

Resultats d'aprenentatge

  • Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents contextos escolars des de la figura del mestre d'educació infantil. (RA1)
  • Planifica i gestiona intervencions a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
  • Intervé en situacions educatives de manera activa i responsable. (RA5)
  • Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8)
  • Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme a través d'un seguiment individualitzat per part del tutor. (RA9)
  • Defineix objectius d'aprenentatge guiat per al tutor i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa. (RA12)

Competències

Generals

  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.

Específiques

  • Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
  • Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
  • Gestionar i fomentar els processos propis de l'ensenyament i aprenentatge a través de la funció tutorial a l'aula d'educació infantil en un entorn de convivència i de comunicació afectiva.

Bàsiques

  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

En les sessions de Seminari l'estudiant ha de reflexionar i aprofundir sobre els aspectes següents:

  1. L'escola, un sistema de relacions
  2. El paper del mestre o de la mestra
    • L'atenció als infants
    • L'observació i l'escolta actives
    • La documentació pedagògica
    • Planificació de les accions educatives
  3. La importància dels espais, materials i temps
  4. La reflexió i el propi procés d'aprenentatge de l'adult

Avaluació

L'assignatura només té una convocatòria oficial. La nota final és el resultat de tres notes parcials, cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5), i en els percentatges que s'indiquen a continuació:

  1. Seminari
    • Participació, seguiment i activitats realitzades en les sessions de Seminari: 20 %
    • Aquestes tasques les avalua la professora del Seminari
  2. Estada a l'escola
    • Informe del tutor del centre contrastat amb les entrevistes amb el tutor de la UVic-UCC: 40 %
    • L'estada a l'escola l'avalua la tutora de l'escola
  3. Memòria de Pràctiques II: 40 %
    • Aquesta tasca l'avalua la tutora de la UVic-UCC assignada a l'estudiant per fer el seguiment a l'escola.
    • El tutor o tutora de la UVic-UCC comunica a l'estudiant la qualificació final de l'assignatura en una sessió d'avaluació. Si es considera necessari que l'estudiant refaci algun dels documents lliurats prèviament, al pla de treball de l'assignatura es detalla el calendari per lliurar-ne una segona versió, sempre que hagi participat en les tutories de seguiment durant el període de proves i activitats de recuperació.
    • Una vegada la memòria estigui avaluada, aprovada i tingui el vistiplau de la tutora UVic-UCC, l'alumne l'ha d'enviar, en format pdf, a l'escola i al seu tutor del centre amb còpia al tutor UVic-UCC.

Metodologia

Seminari previ

Es desenvolupen les idees claus de cada tema a partir d'estratègies i recursos diversos: anàlisi de lectures i de documentació audiovisual, estudis de casos, etc.

Els i les estudiants disposen, també, d'un temps de treball personal i tutoritzat amb el professor o professora del seminari per preparar l'estada al centre, la seva participació a l'aula i el disseny i planificació de la intervenció educativa.

Estada intensiva al centre

  • Horari: matí i tarda, d'acord amb l'horari de l'escola de pràctiques
  • Al llarg d'aquesta estada l'estudiant ha de desenvolupar una intervenció didàctica planificada. També ha de participar en la dinàmica del centre i de l'aula, i fer especial atenció al treball didàctic en què pugui col·laborar i a la participació en reunions i trobades pedagògiques del centre.
  • Cap al final d'aquesta estada, o una vegada s'hagi acabat, el tutor o tutora de la UVic visita el centre de pràctiques per entrevistar-se amb el tutor o tutora de l'escola i fer la valoració de les pràctiques de l'estudiant.

Qualsevol canvi respecte a aquest horari s'ha de sol·licitar a la coordinació de la titulació (coordinadora de MEI: Francesca Davoli) mitjançant el «formulari d'adaptacions» que hi ha al Tauler de coordinació de l'Aula de titulació. La coordinadora ha d'autoritzar aquest canvi.

Els dos tutors, el de l'escola i el de la Universitat, han d'estar assabentats d'aquesta circumstància abans de l'inici de les pràctiques a través d'una comunicació oficial emesa per la Secretaria de Pràctiques.

Seminari posterior

Es presenten les experiències individuals dels estudiants a partir de presentacions orals durant totes les sessions i es promou l'anàlisi de les intervencions i l'esperit crític respecte a les presentacions.

L'alumnat que cursi Pràctiques a la UVic-UCC però que estigui en mobilitat durant el període del seminari, és conscient que ha de fer el seguiment constant del seminari durant la mobilitat i que ha de mantenir un contacte periòdic amb el tutor o tutora. És responsabilitat de l'estudiant seguir adequadament el seminari.

Bibliografia

Bàsica

  • Antón, M., Masnou, F., Oller, M., Palou, S., Thió, C., Fusté, S., & Martín, L. (2007). Planificar la etapa 0-6: Compromiso de sus agentes y práctica cotidiana. Editorial Graó.
  • Díez, M. C. (2011). Les arracades de la mestra. Editorial Graó.
  • Harms, T., Cryer, D., & Clifford, R. M. (2004). Escala de calificación del ambiente para bebés y niños pequeños. Edición revisada. Teachers College Press.
  • Òdena, P. (2011). L’infant i l’escola bressol: Col·lecció Temes d’Infància, 4. Rosa Sensat.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte