Skip to main content

Pràctiques III

Titulació

Mestre d'Educació Infantil

Assignatura

Pràctiques III

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

4

Crèdits

18,0

Objectius

Pràctiques III és una assignatura obligatòria de 18 ECTS situada a quart curs dels graus en Mestre d'Educació Infantil (MEI). Les pràctiques es poden fer en qualsevol de les dues etapes d'educació infantil (de 0 a 3 anys o de 3 a 6 anys), sempre en un cicle diferent del de Pràctiques II. L'objectiu principal consisteix a fer una intervenció autònoma vinculada a les assignatures de la menció. Les pràctiques estan pensades per aprofundir en la cultura de la infància des d'una perspectiva holística i actual vinculada a models europeus i vol remarcar la importància de la consciència i de la inquietud cultural, oberta al món, del mestre d'infantil que es forma per a tota la vida.

Objectius

  • Conèixer el context i el treball educatiu que es desenvolupa a l'escola de pràctiques i participar en la seva dinàmica general.
  • Analitzar i reflexionar en relació amb les funcions i la pràctica docent del mestre dins de l'equip de mestres de l'escola.
  • Analitzar el currículum i reflexionar sobre diferents metodologies i concepcions dels processos d'ensenyament i d'aprenentatge.
  • Planificar, desenvolupar i avaluar, d'acord amb els tutors, una intervenció educativa dirigida als infants de l'etapa.
  • Adquirir més seguretat i coneixements en relació amb la tasca de fer de mestre, particularment sobre l'àrea triada, i saber vincular aspectes teòrics i conceptuals tractats al llarg del grau amb la realitat viscuda al centre.
  • Reflexionar de manera sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica.

Objectius associats a les mencions

  • Aprofundir en el coneixement pedagògic i cultural de l'educació infantil.
  • Aprofundir en la pròpia mirada estètica per poder intervenir a l'escola de forma coherent amb els espais, materials i propostes artístiques.
  • Conèixer els aspectes fonamentals de la psicopedagogia del joc en relació amb l'aprenentatge i el desenvolupament de l'infant en diferents contextos.
  • Afinar la mirada i donar eines conceptuals per a la valorització de les relacions entre infants i adults.
  • Promoure l'interès per la investigació educativa a l'escola.

Resultats d'aprenentatge

  • Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents contextos escolars des de la figura del mestre d'educació infantil. (RA1)
  • Planifica i gestiona intervencions a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
  • Intervé en situacions educatives de manera activa i responsable. (RA5)
  • Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8)
  • Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme a través d'un seguiment individualitzat per part del tutor. (RA9)
  • Defineix objectius d'aprenentatge guiat pel tutor i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa. (RA12)

Competències

Generals

  • Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
  • Preocupar-se per l'actualització dels coneixements professionals i assumir la necessitat de formació permanent.

Específiques

  • Actuar en contextos de diversitat i inclusió en col·laboració amb la família i amb els diferents professionals i serveis i aplicar estratègies i recursos que redueixin les barreres en l'aprenentatge i promoguin el desenvolupament individual.
  • Adquirir els sabers bàsics de la construcció del coneixement per integrar-los en propostes didàctiques que promoguin processos d'aprenentatge significatiu.
  • Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
  • Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
  • Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
  • Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
  • Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
  • Promoure l'aprenentatge del llenguatge i de les llengües en l'educació infantil en entorns multilingües a través de diferents estratègies i recursos que fomentin la sensibilitat literària i les competències comunicatives.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació i els diferents llenguatges audiovisuals tot valorant les potencialitats comunicatives i creatives que comporten.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

El pla de treball està publicat a l'aula virtual de l'assignatura.

L'estudiant ha de reflexionar i aprofundir sobre els aspectes següents:

  1. L'escola, un sistema de relacions
  2. El paper del mestre o mestra
    • L'atenció als infants
    • L'observació i l'escolta actives
    • La documentació pedagògica
    • Planificació de les accions educatives
  3. La importància dels espais, els materials i el temps
  4. La reflexió i el propi procés d'aprenentatge de l'adult

Avaluació

L'assignatura només té una convocatòria oficial. La nota final és el resultat de tres notes parcials (seminari, estada a l'escola i memòria de pràctiques), cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5), i en els percentatges que s'indiquen a continuació:

  Pes Responsable de l'avaluació
1. Seminari de Pràctiques III (CLLI) 20% professorat del seminari
2. Estada a l'escola 40% tutor o tutora de l'escola
Informe del tutor o tutora del centre contrastat amb les entrevistes amb el tutor o tutora de la UVic
3. Treball de pràctiques 40% tutor o tutora de la UVic

El tutor o tutora de la UVic ha de comunicar a l'estudiant la qualificació final de l'assignatura en una sessió d'avaluació. Si es considera necessari que l'estudiant refaci algun dels documents lliurats prèviament, el pot lliurar refet en una segona versió acompanyada de la primera, sempre que siguin recuperables i hagin estat lliurades prèviament. En aquest cas la nota de les tasques no pot superar el 6.

Una vegada la memòria estigui avaluada, aprovada i tingui el vistiplau del tutor o tutora de la UVic, l'estudiant l'ha d'enviar, en format pdf, a l'escola i al seu tutor o tutora del centre amb còpia al tutor o tutora de la UVic.

Metodologia

L'assignatura comprèn unes sessions de seminari, unes reunions de tutorització i un període d'estada intensiva a l'escola.

Sessions de seminari

Les sessions es desenvolupen en format de seminari amb un professor o professora de la UVic. En aquestes sessions prèvies es treballa per preparar la visita i acompanyar l'estudiant en el disseny i planificació de la seva estada al centre.

Sessions de tutorització (prèvies a l'estada al centre)

Les sessions prèvies a l'estada al centre són de tutorització. Algunes estan organitzades com a seminari, mentre que altres es fan de forma individual amb el tutor o tutora de la UVic.

Bibliografia

Bàsica

  • Aucouturier, Bernard (2022). El juego espontáneo en la escuela maternal. Graó.
  • Casas-Deseures, Mariona (coord.) (2022). Mestres del present acompanyant mestres del futur. Eumo.
  • Fortunati, Aldo (2022). Confianza, oportunidades, tiempo. Mirar, imaginar, construir el futuro con los ojos de los niños. Graó.
  • Pujol Mongay, Maite (2022). El treball per projectes. Fer recerca a l'educació infantil. Rosa Sensat.
  • Robinson, Viviane (2022). Canviar l'escola o millorar-la? Eumo.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte