Skip to main content

Pràctiques I

Titulació

Mestre d'Educació Primària

Assignatura

Pràctiques I

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

2

Crèdits

8,0

Semestre

Anual

Professorat responsable

  • Laura Domingo Peñafiel

Objectius

Pràctiques I és una assignatura obligatòria de 8 ECTS situada a segon curs dels graus en Mestre d'Educació Infantil, Mestre d'Educació Primària i doble grau en Mestre d'Educació Infantil i Mestre d'Educació Primària. Suposa l'ampliació del coneixement de la realitat educativa a partir de l'observació de diferents contextos educatius i de les primeres actuacions a l'aula per part dels estudiants.

Tot plegat s'aborda tenint en compte que es demana una mirada i una ment oberta a diferents plantejaments educatius. Es vol incitar a la reflexió conjunta a través de conferències amb persones vinculades al món de l'educació, tallers per aprendre a reflexionar fent i altres activitats que aborden el fet d'educar en sentit ampli.

El Seminari de Pràctiques I pretén que els i les estudiants prenguin consciència del que comporta tot procés d'ensenyament-aprenentatge, comencin a prendre decisions i les apliquin. És a dir, que aprenguin a planificar, desenvolupar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge amb criteri psicoeducatiu.

Els objectius són:

  • Encomanar a l'estudiant un esperit de curiositat per viure i aprendre de l'experiència de fer de mestre o mestra.
  • Iniciar l'estudiant en la pràctica professional mitjançant l'observació, la descripció i l'anàlisi i intervenció en la dinàmica d'aula i del context escolar.
  • Entendre les diferents formes d'organització de l'aula.
  • Conèixer els criteris rellevants del procés d'ensenyament-aprenentatge.
  • Iniciar-se en el coneixement de les estratègies discursives.
  • Reflexionar sobre què comuniquem i com ens comuniquem amb els alumnes.
  • Reflexionar sobre l'alumnat i la diversitat.
  • Relacionar la teoria amb la pràctica.

Resultats d'aprenentatge

  • Observa l'organització del centre escolar i les pràctiques dutes a terme en diferents contextos escolars amb l'ajuda del mestre/tutor d'educació primària. (RA1)
  • Analitza els processos d'interacció i comunicació a l'aula i la seva gestió. (RA2)
  • Desenvolupa tècniques de recollida d'informació i de reflexió sobre la pràctica. (RA3)
  • Intervé en situacions educatives de manera activa i responsable. (RA5)
  • Observa i col·labora respectant les situacions educatives a l'aula. (RA5)
  • Reflexiona sobre les seves habilitats personals i professionals en relació amb l'entorn educatiu. (RA6)

Competències

Específiques

  • Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
  • Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
  • Dominar les habilitats i estratègies de comunicació i de relació interpersonal amb alumnes, famílies i professionals en les interaccions pròpies de la pràctica professional.

Transversals

  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

L'assignatura s'estructura en quatre blocs temàtics relacionats amb els continguts i competències adquirits durant els dos primers cursos del grau:

  1. Fer pràctiques
    • Reflexions sobre el fet d'ensenyar i aprendre
  2. El procés d'ensenyament-aprenentatge
    • Criteris rellevants
  3. Les estratègies discursives a l'aula
    • Què comuniquem i com ens comuniquem amb els alumnes?
  4. El recorregut d'un procés instruccional a l'aula
    • L'organització de les sessions d'ensenyament-aprenentatge

Avaluació

L'avaluació continuada requereix que l'estudiant faci i lliuri, d'acord amb les dates i condicions indicades pels professors, la totalitat de les tasques i dels treballs sol·licitats. L'avaluació d'aquesta assignatura es desenvolupa d'acord amb els elements que es detallen a continuació:

  1. Carpeta d'aprenentatge (formada per les activitats desenvolupades al llarg del seminari i durant l'estada intensiva a l'escola): 60 %. La correcció es fa a través de rúbrica d'heteroavaluació per a les activitats 1, 2 i 3 i d'heteroavaluació (tutor/a i mentor/a) i autoavaluació per a l'activitat 4.
  2. Informe de valoració de l'escola: 40 %. La correcció es fa a través d'heteroavaluació del mentor/a a partir de l'informe corresponent.

L'assignatura només té una convocatòria oficial i segueix els requisits següents:

  • Els terminis de lliurament són improrrogables. La no presentació de les tasques en les dates previstes, suposa suspendre l'activitat.
  • La part recuperable són les activitats de la carpeta d'aprenentatge. Aquesta recuperació es fa seguint les indicacions del professorat de l'assignatura i en els terminis establerts, independentment de la qualificació obtinguda. En aquest cas la nota és sempre un aprovat (5).
  • La no superació de les activitats de preparació de l'estada intensiva a l'escola (activitats 1, 2 i 3) implica no poder fer el període de pràctiques intensiu, ja que no es tenen les competències necessàries per fer-lo amb garanties.
  • Per superar l'assignatura, cal que totes les parts estiguin aprovades amb una nota mínima de 5.
  • La nota final és el resultat de notes parcials, cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5).
  • Per superar l'assignatura és imprescindible assistir al 80 % de les sessions presencials del seminari.
  • La no presentació de la documentació obligatòria i necessària per accedir al centre educatiu en la primera visita del període extensiu implica no poder cursar les pràctiques. És responsabilitat de l'estudiant disposar de la documentació que l'acrediti i que li permeti accedir al centre de pràctiques abans d'iniciar el període.

Si no s'acompleixen aquests requisits, s'obté una qualificació de l'assignatura de suspens. Si es compleixen aquests requisits, la puntuació global de l'assignatura s'estableix entre 0 i 10 punts.

Metodologia

El seminari extensiu (abans)

Sessions en què es tracten les idees clau de cada tema. Es treballa a partir d'estratègies i recursos diversos: anàlisi de lectures i de documentació audiovisual, estudi de casos, etc. Els i les estudiants disposen, també, d'un temps de treball personal per iniciar les tasques que convé lliurar en el marc del seminari o que cal preparar com a eina d'observació, anàlisi o reflexió abans i/o després a l'estada al centre. Espai de debat, intercanvi i posicionament davant de fets, actituds i comportaments en l'àmbit educatiu i escolar.

Les pràctiques (durant)

Suposen el primer contacte intensiu (a 1r del grau ja s'ha fet una estada extensiva d'un dia setmanal a l'escola) per conèixer el centre de pràctiques i les seves característiques particulars (tres visites durant el seminari extensiu), i una estada de tres setmanes de manera continuada al centre per observar la pràctica educativa, reflexionar-hi a partir dels elements d'anàlisi proporcionats durant el seminari i fer les seves primeres intervencions.

El seminari intensiu (després)

Es planifiquen activitats complementàries específiques de Pràctiques I, tant per compartir les experiències de les diverses escoles com per concloure els aspectes formatius bàsics sobre la pràctica professional dins del context escolar i educatiu.

Bibliografia

Bàsica

  • Benejam, P. (2014). Quina educació volem? Rosa Sensat.
  • Coll, C. (1993). El constructivismo en el aula. Graó.
  • Funes, J. (2019). Fer de mestre quan ningú no sap per a què serveix. Eumo Editorial.
  • Mercer, N. (2001). Palabras y mentes: cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Paidós.
  • Solé, I.; Bassedas, E.; Huguet, T. (1996). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Graó.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte