Skip to main content

Pràctiques II

Titulació

Mestre d'Educació Primària

Assignatura

Pràctiques II

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

3

Crèdits

15,0

Semestre

Anual

Professorat responsable

  • Laura Domingo Peñafiel

Objectius

Pràctiques II és una assignatura obligatòria de 15 ECTS situada a 3r curs del grau en Mestre d'Educació Primària (MEP). Comprèn un seminari de preparació i un període d'estada a l'escola.

Aquestes pràctiques es porten a terme en un dels cursos de l'etapa de primària i centren la seva atenció, encara que no exclusivament, en el desenvolupament del treball a l'aula en una de les àrees del currículum. És la primera experiència guiada d'intervenció directa a l'aula, de manera que l'estudiant ha d'aprofundir de forma activa en tot allò que suposa fer de mestre o mestra en l'educació primària.

Objectius generals

  1. Conèixer el context i el treball educatiu que es desenvolupa a l'escola de pràctiques i participar en la seva dinàmica general.
  2. Descriure i analitzar el context social i cultural de l'escola i les característiques del centre com a institució (tipologia, projecte educatiu, organització, serveis, pla anual, etc.).
  3. Descriure i analitzar els elements que defineixen la dinàmica del grup-classe, les característiques dels infants i l'espai de l'aula, i observar i analitzar la pràctica educativa de l'aula (àrees d'ensenyament, metodologies i estratègies, recursos i materials, activitats d'aprenentatge, avaluació, etc.).
  4. Descriure i analitzar les funcions de les mestres com a tutores de grup.
  5. Planificar, desenvolupar i avaluar una intervenció didàctica vinculada al seminari assignat a l'estudiant.
  6. Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica.

Resultats d'aprenentatge

  • Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents etapes escolars. (RA1)
  • Analitza els processos d'interacció i comunicació a l'aula i la seva gestió. (RA2)
  • Desenvolupa tècniques de recollida d'informació i de reflexió sobre la pràctica. (RA3)
  • Planifica intervencions a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
  • Intervé en situacions educatives de forma activa i responsable amb la col·laboració del mestre tutor. (RA5)
  • Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
  • Avalua processos d'aprenentatge des d'una perspectiva global i interdisciplinària. (RA7)
  • Comunica a tot tipus d'audiència (especialitzada o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació primària. (RA8)

Competències

Específiques

  • Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
  • Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
  • Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
  • Dominar les habilitats i estratègies de comunicació i de relació interpersonal amb alumnes, famílies i professionals en les interaccions pròpies de la pràctica professional.
  • Exercir una funció tutorial integral efectiva entre alumnes i famílies per afavorir una formació integral i competencial.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

A les sessions de seminari l'estudiant ha de reflexionar i aprofundir sobre els aspectes següents, fent una èmfasi especial en la planificació, desenvolupament i avaluació de la intervenció didàctica portada a terme a l'aula i al seu paper com a estudiant de pràctiques:

  • L'escola de pràctiques i el seu context
  • Estudi sobre el grup-classe i el treball a l'aula
  • El paper de la mestra com a tutora de grup
  • La intervenció didàctica duta a terme a l'aula
  • El propi procés d'aprenentatge

Avaluació

L'assignatura només té una convocatòria oficial. La nota final és el resultat de dues notes parcials, cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5), i en els percentatges que s'indiquen a continuació:

  1. Portafolis (50 %). Les tasques que conformen el portafolis s'especifiquen en el guió de Pràctiques II amb els percentatges d'avaluació corresponents.
  2. Estada a l'escola (50 %). Responsable d'avaluació: mentor o mentora de l'escola. Informe del mentor o mentora del centre contrastat amb les entrevistes amb el tutor o tutora de la UVic.

Per poder ser avaluat de l'assignatura de Pràctiques II cal assistir a un mínim del 80 % de les sessions del seminari i assistir a l'escola en l'horari lectiu que correspon durant tot el període de pràctiques assignat. La no assistència a alguna de les sessions del seminari o de l'estada a l'escola s'ha de justificar adequadament.

En el cas dels estudiants del Seminari d'Escola Rural, l'assistència a les Jornades Interuniversitàries d'Escola Rural és obligatòria.

Metodologia

L'assignatura comprèn un seminari i un període d'estada a l'escola:

Seminari

Consisteix a fer quinze sessions de seminari en què cada grup, amb el guiatge del professor o professora, es prepara per contextualitzar i dissenyar la intervenció didàctica que cada estudiant ha de fer durant el període d'estada a l'escola. Per aquest motiu, les sessions es combinen amb sessions de visita i l'estada a l'escola assignada i amb conferències en el marc de les activitats acadèmiques transversals.

A banda del professor o professora del seminari, cada estudiant té una tutora o tutor de la UVic que, a partir d'un pla de treball específic, vetlla —conjuntament amb els mentors del centre— per la planificació, desenvolupament i avaluació del treball didàctic que l'estudiant ha d'elaborar, fa el seguiment de l'estada al centre, tant de la prèvia com de la del període intensiu, i és responsable de bona part de l'avaluació.

Estada prèvia a l'escola

Es fan cinc dies complets (matí i tarda) d'estada al centre per conèixer-ne el context i, especialment, l'aula i el grup-classe en què es faran les pràctiques i les estratègies didàctiques, i els recursos utilitzats en els processos d'ensenyament-aprenentatge que s'hi porten a terme.

L'objectiu és que al final del semestre, i amb el vistiplau dels dos tutors, l'estudiant pugui tenir avançat el disseny de la intervenció didàctica que vol desenvolupar a l'aula durant l'estada intensiva.

Els tutors de la UVic es posen en contacte amb els mentors del centre de pràctiques abans de la primera visita de l'estudiant a l'escola per tal de concretar les dinàmiques que cal seguir i explicar el seu pla de treball.

Període intensiu d'estada a l'escola

L'horari de realització de les pràctiques és de 6 hores diàries (matí i tarda, sense excloure reunions fora d'aquest horari). Són excepcions a aquesta situació els casos dels estudiants que tinguin autorització escrita i degudament justificada de la coordinació de pràctiques de la UVic per seguir un horari i un calendari adaptats. Els dos tutors, el de l'escola i el de la Universitat, han d'estar assabentats d'aquesta circumstància abans de l'inici del període intensiu.

Al final d'aquest període, els tutors de la UVic s'entrevisten amb els mentors de l'escola per fer la valoració de les pràctiques dels estudiants.

Seminari posterior

Segons el calendari del 6è semestre i l'horari del seminari, es concreten sessions de tutoria i de reflexió conjunta sobre l'estada intensiva i el treball didàctic portat a terme a l'escola.

Bibliografia

Bàsica

  • Abós Olivares, P., Boix Tomas, R., Domingo Peñafiel, L., Lorenzo Lacruz, J. y Rubio Terrado, P. (2021). El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible. Graó.
  • Duran Ollé, A., Geis Balaguer, X., Payaró Pagès, M (2020). L’escola rural: petita pública i de poble. Associació de Mestres Rosa Sensat.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte