Skip to main content

Salut Pública

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Salut Pública

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r i 2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàLaura Coll Planas
G15, presencial, tardaespanyolSergi Blancafort Alias
G16, presencial, tardaespanyolSergi Blancafort Alias

Objectius

L'assignatura Salut Pública pertany a la matèria principal de Salut Pública, Gestió i Administració Sanitària.

L'assignatura pretén que l'estudiant adquireixi les competències necessàries per desenvolupar les seves funcions professionals des d'una perspectiva integral de la salut, tenint-ne en compte l'abast poblacional i mediambiental, i d'acord amb les normes i lleis que emmarquen el sistema sanitari i la fisioteràpia.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Analitza i actua sobre els estils de vida dels individus i l'ecologia humana i fomenta l'apoderament de la població en relació amb el seu estat de salut.
  • RA2. Adquireix, classifica i aplica els principis bàsics de l'epidemiologia.
  • RA3. Dissenya, planifica i aplica intervencions en els diferents nivells d'atenció sanitària tenint en compte els diferents professionals de la salut, des del nivell local a l'internacional.
  • RA4. Explica de forma adequada i relaciona les bases conceptuals de l'educació per a la salut en el context de la fisioteràpia.
  • RA5. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
  • RA6. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites. (T8)
  • RA7. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.

Continguts

  1. La salut i els seus determinants
    • Salut i malaltia. Concepte i definicions. Evolució i enfocaments. Procés de salut-malaltia. Origen, evolució i transmissió de la malaltia
    • Determinants del procés salut-malaltia
    • El medi ambient i la salut
  2. Promoció de la salut
    • Promoció i educació de la salut. Estils de vida. Participació comunitària
    • Prevenció de la malaltia: nivells, cribratges i vacunacions
  3. Estudi de les poblacions i els seus problemes de salut
    • Mesures de salut pública i fonts d'informació. Mesures de freqüència de la malaltia: prevalença i incidència. Vigilància epidemiològica. Demografia: conceptes demogràfics bàsics. Estructura i dinàmica de la població
    • Dissenys d'estudis epidemiològics
  4. Organització i legislació sanitària
    • Models sanitaris. Sistemes sanitaris: sistema sanitari català i sistema sanitari espanyol i altres sistemes europeus. La OMS i altres organismes internacionals
  5. Aspectes jurídics relacionats amb la professió
    • La relació jurídica amb l'usuari. Norma jurídica: concepte, vigència i publicitat. El dret civil: la persona humana. El dret penal: concepte general. Delictes sobre responsabilitat. Llei d'ordenació de les professions sanitàries (LOPS)

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica de graus de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

L'avaluació de la assignatura es fa mitjançant un sistema d'avaluació continuada format per:

  • Avaluació dels continguts teòrics: 40 % en un examen, recuperable.
  • Realització de treballs o projectes requerits: 45%, no recuperable.
  • Seguiment del treball realitzat: 10% (participació en els exercicis proposats pels docents), no recuperable.
  • Avaluació de la participació: 5%, no recuperable.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. Per aprovar l'assignatura en aquest periode és necessària una nota mitjana final de 5, sempre que la nota de l'avaluació dels continguts teòrics (examen) sigui de 4 o més.

 

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50% de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. Per aprovar l'assignatura és necessària una nota mitjana final de 5, sempre que la nota de l'avaluació dels continguts teòrics (examen) sigui de 4 o més.

L'assistència a les classes teòriques és obligatòria en algunes sessions i molt recomanable en la resta.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè són penalitzats a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Vic, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors/es, Internet o companys/es de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

Activitats formatives:

  • Exposició magistral del professor o professora
  • Visualització de vídeos i conferències
  • Debats, col·loquis, converses o grups de discussió
  • Disseny, planificació i/o desenvolupament de propostes d'intervenció
  • Exposicions orals i defensa de projectes
  • Revisió/correcció d'exercicis i seguiment
  • Exàmens i proves
  • Cerca d'informació bibliogràfica
  • Lectura i comprensió de textos, elaboració d'informes i resums
  • Confecció d'esquemes, presentacions gràfiques, mapes conceptuals i pòsters
  • Treballs d'aplicació i de síntesi
  • Preparació individual de proves

El detall de cadascuna d'aquestes activitats es pot trobar al Campus Virtual.

 

Bibliografia

Bàsica

  • Álvarez, C., Peiró, S (2000). La salud pública ante los desafíos de un nuevo siglo: Informe SESPAS 2000 (4 ed.). Publicaciones Escuela Andaluza de Salud Publica.
  • Hernández-Aguado, I. (2021). Manual de epidemiologia y salud pública: Para grados en ciències de la salud (3 ed.). Médica Panamericana.
  • Martín Zurro, A., Cano, J. F., Badia, J. (2014). Atención primaria (7 ed.). Elsevier.
  • Piédrola Gil [et. al.] (2016). Medicina preventiva y salud pública (14 ed.). Elsevier Masson.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte