Skip to main content

Exploració II

Titulació

Medicina

Assignatura

Exploració II

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJoan Carles Trullàs Vila
G55, presencial, tardacatalàJoan Carles Trullàs Vila

Professorat col·laborador

  • Gloria Beatriz Aranda Velázquez
  • Ignasi Saigí Ullastre
  • Joan Cartanyà Bonvehí
  • Josep Maria Vilaseca Llobet
  • Núria Roger Casals
  • Oscar Mascaró Cavaller
  • Bienvenido Barreiro Lopez
  • Nerea Maiz Elizaran
  • Rosa Maria Burgos Pelaez
  • Xavier Solanich Moreno
  • Xavier Pla Salas
  • Antonio Iruela López
  • Isaac Pons Martin Del Campo
  • Jordi Aligué Capsada
  • Maria Antonia Baraldes Farré
  • Maria Carme Vilardell Vila
  • Olga Gemma Sabartés Fortuny
  • Clara Joaquín Ortiz
  • Jacobo Sellarés Torres
  • Maria Elena Carreras Moratonas
  • Òscar Bernadich Márquez

Objectius

Aquesta assignatura continua el cicle clínic dels estudis de Medicina a la UVic-UCC iniciat el 3er curs amb l'assignatura d'Exploració I.

Durant els tres anys precedents els alumnes han treballat conceptes relacionats amb les ciències bàsiques i, posteriorment, amb la clínica, però és a partir d'ara que consoliden encara més l'aprenentatge del coneixement aplicat i la seva implementació a la pràctica clínica.

El contingut de les matèries que es treballen té un lligam estret amb la resta d'assignatures de quart curs i s'emmarca en els principis clínics de la fisiopatologia, la semiologia i la propedèutica dels processos que, posteriorment, es treballen a fons en les assignatures que inclouen la patologia per òrgans i sistemes (a quart curs: respiratori, endocrí, obstetrícia i ginecologia).

També es tenen en consideració els eixos fonamentals de la Facultat de Medicina aplicats a un context d'iniciació a la pràctica mèdica.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix els aspectes de la comunicació amb pacients, familiars i amb el seu entorn social: models de relació clínica, entrevista, comunicació verbal, no verbal i interferències.
  • Mostra habilitats per donar males notícies.
  • Sap redactar històries, informes, instruccions i altres registres de manera comprensible per a pacients, familiars i altres professionals.
  • Elabora una anamnesi completa, centrada en el pacient i orientada a les diverses patologies i sap interpretar-ne el significat.
  • Fa correctament l'exploració física bàsica.
  • Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional en català i espanyol.
  • Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i espanyol.
  • Comprèn missatges orals i escrits de diferent tipologia de forma completa expressats en les llengües pròpies.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i la necessitat d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
  • Es mou amb desimboltura en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions.

Competències

Generals

  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Dur a terme un examen físic i una valoració mental.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen el malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, inclosos els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible per a terceres persones.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. Bases metodològiques del diagnòstic mèdic
  2. Interpretació clínica de les proves
  3. Signes i símptomes generals
  4. L'examen físic i l'ètica
  5. Examen físic general
  6. Els signes vitals
  7. L'exploració física per aparells
  8. Sistema respiratori
  9. Sistema endocrí
  10. Sistema obstètric i ginecològic (la mama i els òrgans pèlvics femenins)

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  1. 40 % d'avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
  2. 20 % d'avaluació dels coneixements aplicats
  3. 25 % de treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
  4. 10 % de participació activa en les activitats teoricopràctiques
  5. 5 % d'autoavaluació.

Nota: per superar l'assignatura cal superar l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers
  • Laboratoris d'habilitats
  • Simulacions
  • Clases magistrals

Bibliografia

Bàsica

  • Farreras, V., Rozman, C., Cardellach López, F. (2016). Medicina Interna. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20151017483
  • Jameson, JL., Fauci, A.S., Kasper, D.L., Hauser, S.L., Longo, D.L., Loscalzo, J. (2018). Harrison's Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.
  • McGee, S (2017). Evidence-Based Physical Diagnosis (4 ed.). Elsevier.
  • Swartz, M (2015). Tratado de semiología: Anamnesis y exploración física. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C2014000514X

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte