Vés al contingut

Els Sistemes de Comunicació al Cos Humà. Endocrinologia

Titulació

Medicina

Assignatura

Els Sistemes de Comunicació al Cos Humà. Endocrinologia

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàDiego Mauricio Puente
G55, presencial, tardacatalàDiego Mauricio Puente

Professorat col·laborador

  • Ana Aulinas Masó
  • Gloria Beatriz Aranda Velázquez
  • Ignasi Saigí Ullastre
  • Clara Joaquín Ortiz
  • Daniel Badia Jobal
  • Irene Roman Degano
  • Maria Jose Cortes Rodriguez
  • Xavier Gómez Batiste-Alentorn
  • Helena Julià Pratllusà
  • Maria Carme Vilardell Vila
  • Francesc Sant Masoliver
  • Roberto Elosua Llanos
  • Rosa Maria Burgos Pelaez

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura són:

  • Reconèixer, diagnosticar i orientar l'abordatge de les principals malalties endocrinològiques.
  • Reconèixer, diagnosticar i orientar l'abordatge de les principals malalties relacionades amb la nutrició.
  • En relació amb els objectius anteriors, comprendre el coneixement aplicat a l'endocrinologia i a la nutrició de les disciplines transversals com la farmacologia, l'epidemiologia, la microbiologia, l'anatomia patològica i el diagnòstic per la imatge.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies del sistema endocrí.
  • Coneix les patologies de la nutrició.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
  • Sap gestionar la prescripció i farmacovigilància.
  • Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Comunica de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i la necessitat d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Obesitat
  2. Patologia de l'hipotàlem i la hipòfisi: tumoral, hipopituïtarisme
  3. Patologia suprarenal: patologia tumoral, insuficiència adrenal, hiperplàsia, síndromes hiperfuncionants
  4. Patologia tiroïdal: disfunció hormonal, patologia nodular, goll, càncer de tiroide
  5. Diabetis mellitus de tipus 1 i tipus 2
  6. Altres tipus de diabetis mellitus
  7. Patologia paratiroïdal i del metabolisme fosfocàlcic
  8. Patologia quirúrgica endocrinològica
  9. Síndromes poliglandulars i neoplàsies endocrines múltiples
  10. Malalties relacionades amb la nutrició

Avaluació

El criteri previ que ha d'acomplir qualsevol alumne per accedir a ser avaluat és l'assistència a un mínim del 80 % de les sessions de casos clínics (ACC). Per avaluar s'apliquen els criteris reflectits en la memòria del grau en Medicina de la UVic-UCC, que en aquesta assignatura es desglossen en els apartats següents:

  1. 40 % d'avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable. S'avalua mitjançant una prova de preguntes d'elecció múltiple (PEM), que valora els coneixements adquirits en el conjunt de l'assignatura, fonamentalment en les classes magistrals.
  2. 25 % d'avaluació dels coneixements aplicats. S'avalua mitjançant una prova de preguntes obertes de resposta curta (PORC), que valora sobretot els coneixements adquirits a l'ACC, tot i que també inclou l'aprenentatge procedent de simulacions, tallers i laboratoris.
  3. 25 % de participació activa i treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics. S'avalua mitjançant el procés d'avaluació i feedback que queda reflectit en una rúbrica específica i individual emplenada pels professors d'ACC sobre les aportacions individuals de l'estudiant al grup.
  4. 10 % de participació activa en les activitats teoricopràctiques. S'avalua mitjançant un procés que queda reflectit en una rúbrica emplenada pels professors sobre l'assistència, la participació activa i el rendiment de l'estudiant en els tallers i laboratoris.

Nota: per superar l'assignatura cal superar per separat l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0 i els apartats B+C+D.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers
  • Laboratoris d'habilitats
  • Simulacions
  • Clases magistrals

Bibliografia

Bàsica

  • Farreras P, Rozman C (2016). Medicina Interna. 18a Edición. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20151017483
  • Jameson JL, De Groot LJ, de Kretser DM, Giudice LC, Grossman AB, Melmed S, Potts JT, Weir GC (2016). Endocrinology: Adult and Pediatric. 7th Edition. Recuperat de https://www-sciencedirect-com.biblioremot.uvic.cat/book/9780323189071/endocrinology-adult-and-pediatric
  • Larry JJ (editor) (2018). Harrison’s Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Educational.
  • Melmed S, Polonsky KS, Larsen PR, Kronenberg HM (2016). Williams Textbook of Endocrinology. 13th Edition. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20160010082

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte