La informació d'aquest apartat correspon al curs acadèmic 2023-2024
Titulació
Medicina
Assignatura
La Reproducció Humana
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
9,0
Semestre
Anual
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Maria Elena Carreras Moratonas |
G55, presencial, tarda | català | Maria Elena Carreras Moratonas |
Professorat col·laborador
- Melchor Carbonell Socias
- Nerea Maiz Elizaran
- Susanna Vilaseca Giralt
- Iñaki González Foruria
- Mireia Vargas Buján
Objectius
Els objectius d'aquesta assignatura es defineixen específicament en el pla de treball d'acord amb els resultats d'aprenentatge de cada bloc de contingut.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix l'embaràs i els parts normal i patològic. Puerperi. Malalties de transmissió sexual.
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies ginecològiques. Contracepció i fertilització.
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
- Explora l'embaràs i en fa el seguiment.
- Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
- Comprèn correctament els processos de prescripció i farmacovigilància.
- Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
- Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives i sap organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
- Comunica coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions de manera clara i precisa a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).
Competències
Generals
- Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
- Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
Específiques
- Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
- Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
- Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
- Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Gametogènesi, fecundació i implantació
- Desenvolupament i estructura de la placenta, membranes i líquid amniòtic
- Diagnòstic de la gestació
- Durada de la gestació
- Modificacions fisiològiques durant la gestació
- Desenvolupament del fetus
- Trastorns del creixement fetal
- Estudi anatòmic-clínic de la pelvis
- Estàtica fetal
- Control de la gestació
- Criteri de gestació de risc
- Mètodes de control i diagnòstic durant la gestació
- Patologia de l'embaràs
- Patologia mèdica associada a la gestació: estats hipertensius
- Fetge i embaràs. Trastorns hematològics
- Patologia infecciosa
- Dermatosis més freqüents
- Assistència al part normal
- Inducció al part: puerperi
- El fetus com a pacient
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura es fa a través dels elements següents:
- 40 % d'avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
- 25 % d'avaluació dels coneixements aplicats
- 25 % de treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
- 10 % de participació activa en les activitats teoricopràctiques
Nota: per superar l'assignatura cal superar l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0.
Metodologia
La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:
- Aprenentatge basat en casos clínics
- Tallers
- Laboratoris d'habilitats
- Simulacions
- Classes magistrals
Bibliografia
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.