Skip to main content

Habilitats d'Investigació Clínica i de Lectura Crítica

Titulació

Medicina

Assignatura

Habilitats d'Investigació Clínica i de Lectura Crítica

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

10,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolIrene Roman Degano
Roberto Elosua Llanos
G16, presencial, tardaespanyolIrene Roman Degano
Roberto Elosua Llanos

Professorat col·laborador

  • Martí Casals Toquero
  • Pere Roura Poch
  • Gemma Molist Señé

Objectius

La medicina és la ciència que estudia la salut i les malalties que afecten l'ésser humà. Aquesta ciència ha canviat molt des dels temps d'Hipòcrates i molts d'aquests canvis han estat fruit dels descobriments de la recerca biomèdica.

La generació de nou coneixement està augmentant de forma exponencial en les últimes dècades i la previsió és que aquest creixement continuï. Qui ens hauria dit que l'úlcera pèptica podria ser causada per una infecció pel bacteri Helicobacter pylori i que es podria curar amb antibiòtics? O que podríem individualitzar el tractament del càncer atenent a les característiques genètiques de les cèl·lules tumorals?

Alguns d'aquests descobriments estan canviant paradigmes de la pràctica clínica diària i el que avui aprens a la Facultat pot ser que no sigui vàlid quan comencis la teva pràctica clínica. A més a més, en la pràctica clínica trobaràs pacients que responen d'una manera no prevista i aleshores sorgirà la pregunta: per què?

Per donar resposta a aquests interrogants i per poder avaluar de forma crítica l'evidència científica disponible és necessari conèixer aspectes metodològics de disseny d'estudis i de bioestadística per interpretar els resultats i avaluar si les conclusions d'un estudi són vàlides per a un pacient concret.

L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar les eines per poder analitzar de manera crítica els resultats de la recerca biomèdica i reconèixer la rellevància de la recerca per al progrés de la medicina.

Aquesta és la primera assignatura del grau i ha de donar-te eines perquè desenvolupis i facis créixer aquest esperit crític al llarg dels pròxims anys.

Objectius

  • Conèixer i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, resumir, interpretar i comunicar la informació científica biomèdica.
  • Ser capaç de formular hipòtesis, definir objectius, recollir la informació per a la resolució de problemes i valorar de forma crítica els resultats per obtenir conclusions vàlides.
  • Conèixer els diferents tipus de variables, la forma de presentar-les gràficament i els estadígrafs descriptius.
  • Entendre els diferents dissenys d'estudis, les seves utilitats i limitacions.
  • Conèixer els indicadors de la freqüència dels problemes de salut en la població.
  • Aprendre a identificar factors de risc i factors causals que determinen els estats de salut.
  • Conèixer la metodologia per avaluar l'eficàcia i l'efectivitat d'una intervenció.
  • Fomentar l'esperit crític per reconèixer les limitacions de l'evidència científica disponible.
  • Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora i l'aprenentatge autònom.

Resultats d'aprenentatge

  • Valora críticament i utilitza les tecnologies i fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.
  • Coneix els conceptes bàsics de bioestadística i la seva aplicació a les ciències mèdiques. Diferencia i treballa adequadament els diversos tipus de variables.
  • Genera i valora apropiadament les hipòtesis científiques. Gestiona amb correcció les estratègies mostrals i l'extrapolació poblacional de resultats.
  • Comprèn la teoria de probabilitats i el seu paper en la inferència estadística i en la presa de decisions clíniques.
  • Sap calcular i comprendre el significat i la implicació dels atributs dels tests diagnòstics.
  • Dissenya i elabora estudis estadístics senzills utilitzant programes informàtics i n'interpreta els resultats.
  • Entén i interpreta correctament les dades estadístiques en la literatura mèdica.
  • Utilitza amb autonomia un ordinador personal.
  • Utilitza els sistemes de recerca i recuperació de la informació biomèdica.
  • Utilitza amb correcció els procediments de documentació clínica.
  • Comprèn i interpreta críticament textos científics.
  • Coneix els principis del mètode científic, la investigació biomèdica i l'assaig clínic.
  • Coneix els principis de la telemedicina.
  • Coneix i utilitza correctament els principis de la medicina basada en la (millor) evidència.
  • Aplica procediments propis de la investigació científica en el desenvolupament de l'activitat formativa i professional.
  • Se sap moure amb desimboltura en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
  • Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la investigació clínica.
  • Coneix els principis bàsics de l'epidemiologia i la seva aplicació i utilitat en les ciències mèdiques.

Competències

Generals

  • Adquirir la formació bàsica per poder desenvolupar a l'activitat investigadora.
  • Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
  • Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, que mostri escepticisme constructiu i orientat a la investigació.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació científica i sanitària.
  • Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Metodologia clínica
  2. Tecnologies i fonts d'informació i documentació clínica i biomèdica
  3. Estadística descriptiva univariada
  4. Estadística descriptiva bivariada
  5. Teoria de probabilitats
  6. Variables aleatòries
  7. Estimació de paràmetres
  8. Contrast d'hipòtesis
  9. Interpretació i valoració crítica dels continguts metodològics i estadístics d'un article científic
  10. Conceptes bàsics d'epidemiologia
  11. Medicina basada en l'evidència

Avaluació

L'estructura d'avaluació s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que els exàmens convencionals de coneixements es combinen amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

El criteri previ que ha d'acomplir qualsevol alumne per accedir a ser avaluat és l'assistència a un mínim del 80 % de les sessions d'ACC.

Un cop assolit aquest percentatge, per avaluar s'aplica el criteri general de la Facultat de Medicina, que es desglossa en els apartats d'avaluació següents:

  • 50 % del resultat prové d'una avaluació de coneixements teòrics.
  • 25 % del seguiment d'activitats pràctiques (10 % de laboratoris, 10 % de tallers i 5 % de simulació).
  • 25 % d'una o més proves derivades de l'ACC.

Per aprovar l'assignatura cal una nota igual o superior a 5, tant en l'avaluació de coneixements com en el conjunt format per la valoració del seguiment d'activitats pràctiques i de les proves derivades de l'ACC. D'aquests dos àmbits (que cal superar per separat per aprovar l'assignatura), només és recuperable l'avaluació de coneixements.

Metodologia

Els continguts de l'assignatura es despleguen a través d'un conjunt de casos clínics paradigmàtics de l'exercici de la medicina. Els estudiants treballen en aquests casos individualment o col·lectiva, fins que assoleixen els resultats d'aprenentatge planificats. Aquest assoliment s'aconsegueix gràcies a la complementació del cas clínic amb altres metodologies docents diverses, dissenyades per aportar els elements pedagògics de la manera més efectiva. Setmanalment els estudiants dediquen 6 hores al treball grupal dels casos, 8 hores a tallers i laboratoris, 8 hores a classes magistrals amb format tradicional, 3 hores a tutories i 6 a treball autònom. A més a més, l'assignatura s'associa a activitats de simulació.

 

Bibliografia

Bàsica

  • Argimon, J.M., Jiménez Villa, J. (2013). Métodos de investigación clínica y epidemiología: ISBN: 978-84-8086-941-6 (4 ed.). Elsevier.
  • Campbell MJ (2009). Statistics at square one (11 ed.). Willey-Blackwell.
  • Gordis L (2014). Epidemiology (5 ed.). Elsevier.
  • Martinez-Gonzalez MA (2014). Bioestadística amigable (3 ed.). Elsevier.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte