Skip to main content

Àudio i Efectes Sonors

Titulació

Multimèdia. Aplicacions i Videojocs

Assignatura

Àudio i Efectes Sonors

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, matícatalàMarc Vaillo Daniel

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a l'estudiant les eines necessàries per poder enregistrar, editar, manipular, construir i experimentar amb el so, ja sigui per crear un producte professional des del punt de vista estètic i tècnic o per potenciar la creació experimental sonoromusical.

Dins del corpus teòric és bàsic que l'estudiant conegui els fonaments del so com a part integrant dels productes audiovisuals i, especialment, de l'àudio digital enfocat a videojocs, al web i a recursos interactius multimèdia. I també saber quins formats són més adequats per a cada canal de distribució.

En aquesta assignatura s'ofereix una visió del programari i del maquinari que actualment permeten generar so i música i dels elements que configuren un estudi de so i música semiprofessional basat en un sistema informàtic mitjà. Alhora, es pretén que l'estudiant aconsegueixi la capacitat de crear una banda de so per a qualsevol tipus de producció audiovisual i/o digital, en especial els videojocs, combinant correctament ambients, efectes, música i locucions.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix els fonaments del so en general i de l'àudio digital en particular.
  • Té capacitat per elaborar un discurs sonor coherent.
  • Sap conjuntar diferents elements per elaborar una banda sonora completa per a qualsevol tipus de producció audiovisual, tenint en compte la sincronització amb altres elements, la mescla i la masterització.
  • Domina les eines bàsiques en el context sonor.
  • Coneix els formats i tipus d'arxius adients per a cada producció.

Competències

Generals

  • Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir nous coneixements.

Específiques

  • Conèixer els formats de captura, emmagatzematge i gestió d'àudio, imatge i vídeo digitals per transmetre un missatge que faci ús del llenguatge audiovisual amb criteris artístics.
  • Generar i analitzar recursos expressius i narratius aplicats a discursos audiovisuals i fer una èmfasi especial en els entorns multimèdia i els videojocs.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. El so. Introducció
    • Fonaments del so. L'àudio digital
    • El món analògic-digital. Visualització del so en el domini temporal. Regla i unitats. La informació d'amplitud dB, % i el mesurador de nivells. Programari
  2. Processament digital del senyal
    • L'amplitud. Efectes sobre la freqüència
    • Processament de rang dinàmic. Compressors, limitadors, expansors...
    • Efectes basats en el retard. Reverberació
    • Efectes basats en retards que varien en el temps
    • Tècniques avançades de processament. Reducció de soroll
  3. Formats d'àudio digital
    • Format. Còdec. Estàndard. Codificació. Compressió. Àudio MPEG (MP3). Formats d'alta resolució
  4. Narrativa sonora i musical
    • Codis i gèneres. La música i el so com a elements narratius. Música útil
    • La banda sonora: diàlegs, ambients, música i efectes de so. El Foley
    • Especificitats del so als videojocs
  5. L'àudio en els videojocs
    • Audio Engine versus Middleware. Preparació i edició d'arxius, formats i processos. Iteracions
    • Consideracions sobre el so multicanal i el so envolvent. Elements en 2D i 3D
    • Integració amb Unity. Sessions i projectes en FMOD
  6. Enregistrament del so
    • Microfonia, connexions, enregistradores...
    • So directe i enregistraments. Reproducció. Escolta
  7. Postproducció i mescla
    • Programari multipista (Adobe Audition)
    • Mescla. Organització. Processament habitual. Criteris. Producció
    • Sincronització àudio-vídeo, premuntatges i premescles
    • Sonorització. Masterització. Formats definitius

Avaluació

Per aprovar cal superar la part grupal (projecte 50 %) i la part individual (50 %). Només es fa mitjana si el projecte final està aprovat i si s'aproven algunes pràctiques determinades. La participació activa a classe s'avalua amb un 5 % de la nota final.

Pràctiques i exàmens individuals: 50 %

  • P1. Pràctica d'edició bàsica: 10 %
  • P2. Pràctiques d'edició multipista: 5 %
  • P3. Pràctiques de narrativa: 10 %
  • P4. Prova d'enregistrament i d'edició avançada: 10 %
  • Control del test teòric: 10 %
  • Participació activa a classe: 5 %

Projectes (2): 50 %

  • Projecte 1 (individual): 20 %
    • Tutories: 10 %
    • Lliurament final: 10 %
  • Projecte 2 (grupal): 30 %
    • Informe: 5 %
    • Tutories: 10 %
    • Pitch: 5 %
    • Lliurament final: 10 %

Les pràctiques individuals 1 a 4 i el lliurament final del projecte 2 són repescables (un total del 45 %).

Metodologia

Tot i que aquesta assignatura és eminentment pràctica, hi ha algunes sessions teòriques. Les classes alternen les sessions pràctiques i les teòriques. El curs s'estructura en dos blocs:

  • Presentació teòrica dels conceptes bàsics i pràctiques individuals a classe, al plató i a l'exterior.
  • Elaboració del projecte final en sessions tutoritzades.

Bibliografia

Bàsica

  • Collins, M. (2004). Herramientas de audio y música digital: Crea y graba midi y audio con los mejores programas. Anaya Multimedia. Medios Digitales y Creatividad.
  • Fries, B., Fries, M. (2005). Audio digital práctico: Claves fundamentales para el tratamiento integral del audio y la música digital. Anaya Multimedia. Medios Digitales y Creatividad.
  • López Ibáñez, M. (2021). Producción musical y diseño de sonido para videojuegos. Editorial Síntesis, S.A.
  • Robinson, C. (2019). Game Audio with FMOD and Unity. Routledge.
  • Rumsey, F., McCormick, T. (2009). Sound and Recording: An Introduction. Recuperat de http://biblioremot.uvic.cat/login?url=https://www-sciencedirect-com.biblioremot.uvic.cat/science/book/9780240521633

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte