Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Assignatura
Pràctiques I
Tipologia
Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)
Curs
3
Crèdits
9,0
Semestre
Anual
Professorat responsable
- Dídac Herrero Ballart
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Les Pràctiques I, que es duen a terme en el tercer curs del grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, estan concebudes fonamentalment per iniciar l'estudiant en el coneixement de la pràctica professional de l'activitat física i de l'esport.
A més de la tasca d'observació, l'estudiant ha d'actuar en les pràctiques com a ajudant o col·laborador del professional en la conducció dels grups i encarregar-se de totes les activitats que pugui dur a terme d'acord amb ell o ella (exposicions orals, correcció i avaluació de treballs, seguiment d'alumnes concrets, organització i preparació d'activitats, implementació d'estratègies, recerca d'informació, preparació de materials, etc.).
És important que l'estudiant assumeixi responsabilitats i intervingui en alguns aspectes del treball, de manera que es vagi introduint de forma activa en tot allò que suposa treballar en l'àmbit de l'activitat física i de l'esport.
Per tant, practicant i professional han de posar-se d'acord en les formes de col·laboració més adequades en funció de les característiques dels grups, de les activitats i de la institució o empresa, sense que la presència de l'estudiant distorsioni el funcionament normal, sinó que més aviat el faciliti. Per això és indispensable que l'estudiant tingui una actitud participativa i receptiva als suggeriments dels professionals de cara a l'aprofitament màxim de les Pràctiques.
Una de les tasques de l'estudiant és participar en la vida del centre (club, institut o empresa) i no només romandre a l'aula o en el lloc de treball en el qual actua més directament com a practicant. Així, doncs, és aconsellable l'assistència a altres activitats que el centre porta a terme, des de les més habituals per al funcionament (reunions, claustres, etc.), fins a sortides, festes, activitats i partits, sempre que el centre hi estigui d'acord. La puntualitat en l'assistència de l'estudiant és bàsica, com també ho és la discreció i el seguiment de totes les normes i deures d'un treballador normal.
Cal remarcar que, com que per a la majoria d'estudiants es tracta del primer contacte continuat i sistemàtic que mantenen amb un centre dedicat a l'activitat física i l'esport, aquest període pretén ser una iniciació a la pràctica professional (més que no pas un aprofundiment), a partir de la qual l'alumne ha d'obtenir una visió general del centre de pràctiques i del treball que s'hi duu a terme. Més endavant, en les Pràctiques II que l'estudiant farà en el quart curs, ja tindrà ocasió d'aprofundir-hi i d'elaborar un projecte d'intervenció més específic.
El tret característic principal de les Pràctiques I és el seu format extensiu, des del mes de setembre fins al mes de maig. Les pràctiques duren tot el curs acadèmic, i aquest període tant prolongat permet a l'estudiant observar el procés de les persones que realitzen activitat física o esport, intervenir-hi i avaluar-lo.
Els objectius de les pràctiques són:
- Conèixer de prop el treball que es duu a terme en el centre de pràctiques i participar-hi com a ajudant o col·laborador de l'equip de professionals del centre.
- Conèixer el context social i cultural del centre i les característiques del centre com a institució (tipologia, projecte esportiu, educatiu, social, empresarial, organització, serveis, programacions i planificacions, etc.).
- Analitzar els elements que defineixen la dinàmica dels grups (ja sigui d'equips, grups-classe, usuaris d'un gimnàs, practicants, turistes...), les característiques de les persones a qui va dirigida l'actuació (ja siguin joves esportistes o persones de la tercera edat que fan activitat física), l'espai en el qual s'intervé (l'aula, el gimnàs, l'empresa...) i observar i analitzar la intervenció sobre els usuaris (àrees o àmbits d'intevenció, metodologies i estratègies, recursos i materials, promoció i comercialització, activitats d'aprenentatge, activitats de sensibilització, d'avaluació, etc.).
- Planificar, executar i avaluar, d'acord amb els tutors, un treball dirigit als usuaris del centre.
- Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica duta a terme al centre.
Resultats d'aprenentatge
En revisió. Pendent de publicació
Continguts
- Anàlisi d'un centre o institució de l'àmbit de l'activitat física o de l'esport
- Observació, intervenció i avaluació d'un procés personal o grupal en l'àmbit de l'activitat física o en l'àmbit esportiu
- Reflexió sobre elpropi procés d'aprenentatge en les pràctiques
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura Pràctiques I es fa a partir de tres elements diferents que cal aprovar per separat per poder fer mitjana per a la nota final de l'assignatura:
- Avaluació de l'estada al centre: 40 %
- Avaluació de la memòria de pràctiques: 45 %
- Avaluació del seguiment de les pràctiques a partir del seminari de pràctiques: 15 %
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.