Skip to main content

Pràctiques I

Titulació

Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

Assignatura

Pràctiques I

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

3

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

Professorat responsable

  • Dídac Herrero Ballart

Objectius

Les Pràctiques I que es duen a terme en el tercer curs del Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport estan concebudes fonamentalment per iniciar l'estudiant en el coneixement de la pràctica professional de l'Activitat Física i de l'Esport.

A més de la tasca d'observació, l'estudiant ha d'actuar en les pràctiques com a ajudant o col·laborador del professional en la conducció dels grups, i encarregar-se de totes aquelles activitats que d'acord amb ell/a pugui dur a terme (exposicions orals, correcció i avaluació de treballs, seguiment d'alumnes concrets, organització i preparació d'activitats, implementació d'estratègies, recerca d'informació, preparació de materials, etc.).

És important que l'estudiant es responsabilitzi i intervingui en alguns aspectes del treball, de manera que es vagi introduint, de forma activa, en tot allò que suposa treballar en l'àmbit de l'Activitat Física i de l'Esport.
Per tant, practicant i professional han de posar-se d'acord en les formes de col·laboració més adequades en funció de les característiques dels grups, les activitats i de la institució o l'empresa, sense que la presència de l'estudiant distorsioni el funcionament normal, sinó que més aviat el faciliti. És indispensable, per tant, que l'estudiant tingui una activitat participativa i receptiva als suggeriments dels professionals de cara a l'aprofitament màxim de les Pràctiques.

És una tasca de l'estudiant participar en la vida del centre (club, institut, empresa) i no només romandre a l'aula o en el lloc de treball on actua més directament com a practicant. Així doncs, és aconsellable l'assistència a les activitats que el centre realitza, des de les més habituals per al funcionament (reunions, claustres, etc.), fins a sortides, festes, activitats, partits?, sempre que el centre hi estigui d'acord. D'altra banda, és indispensable la puntualitat en l'assistència de l'estudiant així com la discreció i el seguiment de totes les normes i deures d'un treballador normal.

Cal remarcar que, en tractar-se, per a la majoria d'estudiants, del primer contacte continuat i sistemàtic que l'alumnat mantindrà en un centre dedicat a l'activitat física i de l'esport, aquest període pretén ser una
iniciació a la pràctica professional (més que no pas un aprofundiment), a partir de la qual l'alumne haurà d'obtenir una visió general del centre de pràctiques i del treball que s'hi duu a terme. Més endavant en les Pràctiques II que l'estudiant realitzarà en el quart curs ja tindrà ocasió d'aprofundir i de realitzar un projecte d'intervenció més específic.

El tret característic de les Pràctiques I és el seu format extensiu des del mes de setembre al mes de maig.

Les pràctiques duren tot el curs i aquest període tant prolongat permetrà a l'estudiant observar, intervenir i avaluar en el procés de les persones que realitzen activitat física o esport.

1. Conèixer de prop el treball que es duu a terme en el centre de pràctiques i participar-hi com a ajudant o
col·laborador de l'equip de professionals del centre.

2. Conèixer el context social, cultural i del centre i les característiques del centre com a institució (tipologia, projecte esportiu, educatiu, social, empresarial, organització, serveis, programacions i planificacions, etc.).

3. Analitzar els elements que defineixen la dinàmica dels grups (ja sigui equips, grups-classe, usuaris d'un gimnàs, practicants, turistes), les característiques de les persones a qui va dirigida la nostra actuació
(ja siguin joves esportistes com persones de la tercera edat que fan activitat física), l'espai on s'intervé (l'aula, el gimnàs, l'empresa) i observar i analitzar la intervenció sobre els usuaris (àrees o àmbits
d'intevenció, metodologies i estratègies, recursos i materials, promoció i comercialització, activitats d'aprenentatge, activitats de sensibilització, d'avaluació, etc.).

4. Planificar, executar i avaluar, d'acord amb els tutors, un treball dirigit als usuaris del centre.

5. Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica duta a terme per l'estudiant en el centre.

Resultats d'aprenentatge

Identifica les seves pròpies necessitats formatives a nivell laboral o professional i organitza el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en diferents contextos (estructurats o no).

Recull i interpreta dades i informacions amb les que fonamentar les seves conclusions incloent-hi, quan calgui i sigui pertinent, les reflexions sobre aspectes de caire social, científic o ètic en l'àmbit dels
esports i l'activitat física.

Avalua de forma global els processos d'aprenentatge realitzats d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millores individuals.

Resol problemes i situacions pròpies de la tasca professional amb actituds emprenedores i innovadores.

Analitza èticament situacions d'injustícia i desigualtats i proposa mesures de compensació.

Intervé de forma adequada en situacions pròpies de l'exercici professional de l'activitat física i l'esport.

Observa de forma crítica diferents institucions i professionals de l'activitat física i l'esport.

Competències

Generals

  • Capacitat d'iniciativa i esperit emprenedor.
  • Capacitat d'organització i planificació.
  • Capacitat de lideratge.
  • Capacitat de raonament reflexiu, crític i autocrític.
  • Capacitat per actuar d'acord amb un compromís ètic.
  • Capacitat per adaptar-se a situacions noves.
  • Capacitat per al treball en equip.
  • Capacitat per relacionar continguts de diferents àrees de coneixement.
  • Capacitat per resoldre problemes i prendre decisions.
  • Creativitat.

Específiques

  • Comunicar-se i expressar-se a través del cos com a recurs que cal desenvolupar en la pràctica professional.
  • Conèixer i interpretar els fonaments i les manifestacions bàsiques que determinen el desenvolupament de la motricitat humana.
  • Conèixer l'organització i el funcionament de centres educatius, esportius, de salut i lleure vinculats a la pràctica o promoció de l'activitat física i l'esport.
  • Conèixer, pronosticar i avaluar els factors històrics, psicològics, socials i culturals que afavoreixen o dificulten la pràctica de l'activitat física i l'esport.
  • Transmetre actituds i valors que afavoreixin l'adherència a la pràctica regular de l'activitat física i destaquin els efectes formatius i saludables.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

1. Anàlisis d'un centre i/o institució de l'àmbit de l'activitt física i/o de l'esport.

2. Observació, intervenció i avaluació d'un procés personal o grupal en l'àmbit de l'activitat física o en l'àmbit esportiu.

3. Reflexió del propi procés d'aprenentatge en les pràctiques.

 

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura de pràctiques I es fa a partir de tres elements diferents que són necessaris aprovar per separat per tal de fer mitjana per la nota final de l'assignatura.

Avaluació de l'estada al centre. 40%
Avaluació de la memòria de pràctiques. 45%
Avaluació del seguiment de les pràctiques a partir del seminari de pràctiques. 15%

 

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte