Skip to main content

Mindfulness and Health

Titulació

Medicina

Assignatura

Mindfulness and Health

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

5,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaanglèsDominica Díez Marcet

Objectius

En els darrers anys la pràctica del mindfulness ha demostrat de forma exponencial la seva eficàcia aplicada a l'àmbit de la salut. Els resultats dels estudis demostren que la pràctica regular de mindfulness té múltiples beneficis en la reducció de la pressió arterial, la reducció del dolor crònic i en la millora de diverses malalties tals com les cardiovasculars, els problemes gastrointestinals, els problemes de son, la depressió, l'ansietat, els trastorns alimentaris i les addiccions, entre altres.

D'altra banda, és sobradament coneguda l'elevada prevalença que tenen l'estrès i l'esgotament (burn-out) entre els professionals de la medicina. Les dificultats en la relació entre el metge i el pacient sovint són una de les causes d'aquest estrès, sumat a la pressió assistencial i a altres variables.

El coneixement de l'eficàcia de les tècniques de mindfulness per part del metge pot ajudar tant en la transmissió al pacient d'aquesta activitat per a la millora de la seva malaltia, com a l'hora d'afavorir una comunicació més fluida. Educar els futurs metges en la necessitat de potenciar el propi autoconeixement incideix en la qualitat de la relació assistencial, així com en l'organització de la seva feina, del seu propi benestar i del clima laboral.

Resultats d'aprenentatge

  • Comprèn la importància de l'atenció plena en la praxi professional del metge.
  • Assumeix el mindfulness com a instrument d'introspecció útil per als pacients.
  • Incorpora les habilitats adquirides en el procés diagnòstic i terapèutic de les patologies més relacionades.
  • Integra les habilitats de comunicació conscient en la seva praxi assistencial.
  • Incorpora recursos d'autogestió emocional en la seva vida personal i professional.

Competències

Generals

  • Garantir el coneixement adequat de la llengua anglesa oral i escrita tenint en compte les especificitats del registre mèdic per poder-se comunicar amb eficàcia en la comunitat internacional científica i professional.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  • Introducció al mindfulness
  • Bases científiques i estudis sobre els beneficis del mindfulness en les diverses patologies
  • Actituds en la pràctica de mindfulness
  • Consciència de l'activitat interna (metacognició: pensaments, emocions...)
  • Consciència del cos i del moviment
  • De l'autoregulació emocional al benestar emocional
  • Estratègies d'autocura: incorporació d'exercicis breus dins la pràctica assistencial
  • Comunicació conscient: com comunicar males notícies (del diagnòstic al tractament; com ajudar a conviure amb pronòstics incerts i amb malalties cròniques)
  • Gestió de la pressió assistencial i prevenció de l'esgotament professional (burn-out) en la praxis mèdica
  • Proposta d'integració de la pràctica del mindfulness en la vida personal

Avaluació

L'avaluació final consta de tres elements:

  • Lliurament dels treballs: 50 %
  • Examen final de tipus test recuperable: 50 %
    En cas de suspens, s'ofereix una activitat de recuperació durant els 15 dies posteriors a la finalització de l'assignatura.

En el marc de l'assignatura es preveu que l'alumne faci altres activitats de treball autònom. Hores estimades de treball autònom: 20 hores de lectures i vídeos i 40 hores de preparació d'examen.

  • Treball en grup (50 % de la nota): treball sobre el mindfulness aplicat a les malalties següents: dolor crònic, problemes cardiovasculars, càncer, hipertensió, fibromiàlgia, depressió, estrès/ansietat, esclerosi múltiple, diabetis de tipus 2, addiccions.
  • Examen final de tipus test (50 % de la nota): examen final de tipus test de 20 preguntes (V/F). Es necessita una puntuació de 5 per aprovar (10 respostes correctes).

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers o seminaris
  • Classes magistrals

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte