Skip to main content

Clinical Sexology

Titulació

Medicina

Assignatura

Clinical Sexology

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

5,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat

Objectius

Les disfuncions en l'àmbit sexual tenen una altra prevalença en la població i tenen un impacte negatiu en la seva salut i en la seva qualitat de vida. Malgrat tot, el conjunt del sistema sanitari i els professionals que l'integren no tenen una capacitat òptima per sospitar-les, identificar-les i atendre-les amb qualitat.

Aquestes disfuncions són presents i poden tenir impacte en la majoria de les disciplines i especialitats mèdiques i, per això, els fonaments de la sexologia clínica esdevenen un corpus de coneixements rellevant i sovint menystingut.

L'objectiu d'aquesta assignatura és oferir als estudiants de cicle clínic les competències bàsiques per comprendre i fer front a aquesta temàtica.

Resultats d'aprenentatge

  • Assoleix competències diagnòstiques bàsiques en l'àmbit de la sexologia clínica.
  • Utilitza els fonaments terapèutics de les disfuncions sexuals.
  • Comprèn la implicació de l'esfera sexual en la visió multidimensional de la salut.
  • Comprèn els efectes de la infertilitat i de la reproducció assistida en la funció i la qualitat sexuals.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Garantir el coneixement adequat de la llengua anglesa oral i escrita tenint en compte les especificitats del registre mèdic per poder-se comunicar amb eficàcia en la comunitat internacional científica i professional.

Específiques

  • Comprendre la importància dels principis mèdics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, als mitjans de comunicació i a altres professionals.
  • Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
  • Reconèixer els aspectes que determinen la salut de la població, tant genètics com els que depenen del sexe i estil de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, inclosos els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  • Introducció a la sexualitat humana
  • Conductes sexuals
  • Entrevista sexològica
  • Resposta sexual humana
  • Disfuncions sexuals femenines
  • Disfuncions sexuals masculines
  • Les malalties de transmissió sexual
  • Sexualitat i parella
  • Abordatge de la sexualitat en situacions especials

Avaluació

L'estructura del procés d'avaluació s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que les proves convencionals de coneixements es combinen amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

Per ser avaluat, cal assistir obligatòriament a un 80 % de les classes. Absències justificades: contracte de treball (sempre que sigui un percentatge petit de classes), malaltia amb la documentació acreditativa corresponent i examen de la UVic-UCC que coincideixi amb les hores lectives. Altres faltes d'assistència (per estudiar, perquè tens un vol, perquè has d'anar al dentista, etc.) no es consideren justificades.

Un cop assolit aquest percentatge, la valoració es fa aplicant els criteris generals de la Facultat de Medicina, que es desglossen en els apartats següents:

  1. L'avaluació contínua consisteix a redactar una memòria individual en què es reflexioni i se sintetitzin els continguts de les sessions de classe i relacionats amb els tallers i amb els casos treballats. Compta el 50 % de la nota final.
  2. El 50 % del resultat prové de la prova d'avaluació final.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota igual o superior a 5 (sobre 10).

La data de la prova final es publica al Campus Virtual.

Els alumnes que no superin l'avaluació de l'assignatura en primera instància es poden presentar a la recuperació.

A l'aula virtual de l'assignatura hi ha informació de com es fan i s'avaluen les diferents activitats de l'avaluació contínua.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers o seminaris
  • Classes magistrals

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte