Vés al contingut

Blogs

Blogs mon.uvic.cat


Un blog és un lloc web actualitzat periòdicament que emmagatzema cronològicament articles (textos, gràfics, fotos...) sobre temes determinats.

Els blogs es creen i mantenen fàcilment sense necessitat de coneixements de programació a través d'un sistema de gestió de continguts. Un blog permet que les persones lectores comentin les entrades o articles i l'autor/a pugui respondre aquests comentaris; per tant, fomenta la col·laboració i l'intercanvi.

La finalitat dels blogs de la UVic és posicionar la Universitat i la seva oferta mitjançant la transferència de coneixement i la demostració d'expertesa de la UVic en els diferents àmbits.

La UVic posa a disposició de la comunitat universitària un programa d'edició en línia per crear espais web i blogs (mon.uvic.cat) que segueixin un disseny comú ajustat a les necessitats dels centres, serveis, grups de recerca, etc.

mon.uvic.cat vol donar resposta a la necessitat de difondre informació específica que complementi la informació oficial del web de la UVic.

Per a la creació d'espais al mon.uvic.cat s'utilitza la plataforma Wordpress. L'Àrea de Màrqueting defineix l'estructura dels blogs juntament amb les persones responsables, en fa la implementació tècnica, forma editors o editores, però no introdueix continguts a aquests espais.

Continguts

La informació que es publica ha de tenir valor afegit. Els textos han de ser interessants i dinàmics, han d'incentivar el debat i/o la lectura i han d'estar relacionats amb l'activitat de l'espai en qüestió. Al mateix temps, és important determinar les línies temàtiques de l'espai en alguna de les seves pàgines perquè les persones usuaries n'estiguin informades.

Responsabilitat

Quan es publica un contingut nou cal garantir que, o bé se n'és propietari, o bé se n'és l'autor, o bé es disposa dels drets suficients per a utilitzar-­lo.

Tots els continguts són responsabilitat única de la persona que originalment els publica.

Periodicitat

Per mantenir l'interès de qui llegeix és important planificar la publicació de continguts. La recomanació general és publicar un contingut per setmana o setmana i mitja, ja que és la mesura justa per deixar temps als lectors per comentar-­lo. Si no s'elaboren tants continguts, val més publicar de manera més espaiada però mantenint coherència i regularitat: millor un cop al mes que no pas un mes fer cinc publicacions i, el mes següent, cap. En qualsevol cas és més important la qualitat que la quantitat.

Usos lingüístics

La llengua d'ús per a la publicació d'entrades és el català, la llengua pròpia i comuna. També es poden publicar entrades en altres llengües, segons el tipus de contingut de què es tracti i el públic al qual es dirigeixi el text.

Pautes d'estil

Els continguts poden anar signats amb el nom i cognoms de la persona editora dels continguts o bé amb un alies que pot escollir el mateix usuari.

  • IMATGES

    Per fer els continguts més atractius, cal il·lustrar­-los amb imatges de qualitat. És important conèixer els drets de propietat intel·lectual de les imatges utilitzades, tant si són propietat de la UVic com si pertanyen a terceres persones. En qualsevol cas, és necessari aconseguir-­ne la cessió dels drets. Podem obtenir imatges amb llicència Creative Commons en diferents repositoris d'Internet com Pexels, Unsplash o Stocksnap.

    Per motius d'accessibilitat és necessari que la imatge s'insereixi amb un títol i una capçalera descriptiva que a la plataforma Wordpress s'anomena 'text alternatiu'. És recomanable que el nom del fitxer que pugem estigui directament relacionat amb el contingut de la foto (per exemple: 'jornada­moviment­UVic.jpg' i evitar 'foto1.jpg' o 'imatge.png').

  • HEADINGS O ENCAPÇALAMENTS

    Cal utilitzar els encapçalaments predeterminats de la plantilla a l'hora de generar títols i subtítols. D'aquesta manera assegurem la coherència gràfica entre tot el contingut i aconseguim qut tingui una bona imatge.

Enllaços al web de la UVic i als webs externs

El blog ha d'enllaçar amb el contingut relacionat del web de la UVic i viceversa. Com més connexions hi hagi entre ambdós canals, millor. Els continguts del blog han de complementar la informació del web, no duplicar­-la. El contingut ha d'estar a un sol lloc.

Es recomana que els enllaços a dominis externs a la UVic es configurin perquè s'obrin en pàgines/pestanyes noves.

Gestió de comentaris

Per defecte els comentaris tenen moderació. Convindria fer públiques les directrius bàsiques de publicació de comentaris basades en la pertinència (comentaris adequats al fil de la conversa), el respecte (ús d'un llenguatge no ofensiu) i el tipus d'informació (respecte a la protecció de dades i privacitat de les persones). Sobretot s'han d'evitar les informacions publicitàries.

Si els comentaris no compleixen aquests requisits, no es poden publicar i es pot sol·licitar als seus autors que els reformulin.

El termini adient per respondre els comentaris hauria de ser de com a màxim 24 hores. Recomanem responre'ls de manera personalitzada.

Difusió

Si disposem de xarxes socials (Facebook, Twitter o Linkedin) de la mateixa temàtica de l'espai web o blog, quan publiquem un article nou també en farem difusió en aquests espais: podem reproduir el títol de l'article i afegir­-hi l'enllaç o bé cercar formes més atractives de comunicar­-nos (preguntar els seguidors sobre un tema concret, animar­-los a participar en un debat, etc.). És important dirigir la participació cap al blog per centralitzar el debat en una sola plataforma.

Per la seva banda l'AdM elaborarà un pla específic per a la difusió de cada espai en el moment en què es doni d'alta i els editors n'hagin iniciat la dinamització. Caldrà que els responsables de l'espai avisin a l'AdM quan considerin que l'espai ja està complet i amb tots els continguts.

Per obtenir suport en la difusió de continguts específics publicats a l'espai, es pot consultar l'apartat "Difusió de continguts".

Mesurar i optimitzar

Tots els espais tenen seguiment de Google Analytics gestionat per l'AdM. Els editors reben mensualment informes que els permeten valorar la qualitat del seu espai. Aquestes dades permeten replantejar el to i la tipologia dels continguts, la freqüència de publicació, etc. per adaptar-­los als seguidors.

SEO (Search Engine Optimization)

El SEO, search engine optimization o posicionament natural als buscadors, s'ha erigit com una de les tècniques de màrqueting en línia més importants dels últims anys. Com que els usuaris utilitzen els buscadors per cercar-­ho gairebé tot, és important aparèixer en les primeres posicions dels resultats.

Consulta el manual de bones pràctiques de SEO de la UVic.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte