Càtedra de l'Aigua, Natura i Benestar

La Càtedra interuniversitària de l’Aigua, Natura i Benestar, impulsada conjuntament per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i la Universitat de Girona, treballa pel desenvolupament del territori a partir de la interacció entre els diferents agents socials i les universitats en aquells àmbits en què aquestes poden aportar expertesa.

Objectius

La Càtedra de l’Aigua té com a objectiu generar, difondre i transferir coneixement sobre el patrimoni natural de les Guilleries, amb la finalitat d’ajudar a desenvolupar un model de gestió territorial sostenible en el marc d’aquest espai natural. En concret, les línies de treball que es desenvolupen s’emmarquen en la temàtica del patrimoni natural, treballant principalment amb l’aigua, el territori i la biodiversitat.

Accions

Promoure la recerca i la transferència, i ajudar a millorar la gestió del territori

• Promoure l’estudi dels valors naturals i patrimonials de les Guilleries donant suport, impuls i promoció a projectes de recerca que s’emmarquin en les temàtiques d’aigua, territori i biodiversitat.
  • Identificar necessitats concretes dels sectors socials i econòmics de les Guilleries per tal de realitzar projectes de recerca i transferència de coneixement que els puguin ser d’utilitat.
  • Creació d’unes beques de recerca centrades en les Guilleries.
  • Promocionar i donar suport a premis i beques ja existents a través de la Càtedra de l’Aigua.
  • Avaluar la potencialitat d’establir acords de custòdia del territori per millorar la gestió de les Guilleries.
  • Actuar com a òrgan consultiu en relació a les temàtiques d’aigua, la biodiversitat i el medi ambient.

Difondre i divulgar el coneixement - Formació

• Promoció d’activitats formatives, que reforcin els valors patrimonials del territori a l’entorn de temàtiques de l’aigua, territori i biodiversitat. Aquestes activitats poden ser de diferents nivells i formats: educació formal i no formal, postgraus i màsters, cursos puntuals i formació contínua.
  • Organització d’activitats de divulgació i possibles publicacions.
  • Actuar com a fòrum per incentivar i millorar la comunicació dels diferents actors del territori.
  • Promoure la participació ciutadana en la gestió i conservació en l’àmbit de l’aigua.

Promoure i potenciar el turisme a través de la creació d’una nova marca

• Crear i potenciar la marca Guilleries.
  • Potenciar els valors patrimonials de les Guilleries, com a atractius turístics.
  • Promoure recursos que permetin activitats ambientalment respectuoses de lleure i turisme.
  • Cooperar i crear vincles i sinergies amb altres iniciatives similars ja existents (p.e., altres Càtedres de la UVic-UCC i la UdG, consorcis, etc.)

Direcció

Dr. Marc Ordeix (UVic-UCC)

Dr. David Soler (UdG)

Centre Aqua