Recerca mediambiental

Centre Tecnològic BETA

El Centre Tecnològic en Biodiversitat, Ecologia, Tecnologia i Gestió Ambiental i Alimentària (CT BETA) forma part de la xarxa TECNIO, segell que atorga la Generalitat de Catalunya per identificar els centres on es troba la tecnologia més innovadora, els desenvolupadors que l’ofereixen i els facilitadors que participen en el procés de transferència de tecnologia i coneixement. El CT BETA es va crear el juliol de 2014 i la recerca que desenvolupa es divideix en quatre àrees principals:

• Tecnologia i Gestió Ambiental

L’objectiu principal és desenvolupar tecnologies sostenibles i eficients per tractar i gestionar residus orgànics, aigües residuals, gasos i olors d’activitats ramaderes i industrials. També s’avaluen els impactes ambientals associats a les diverses activitats mitjançant estudis d’anàlisi de cicle de vida.

• Ecologia aquàtica i terrestre

En aquesta línia es treballa amb diverses àrees de la biodiversitat i l’ecologia (flora, fauna, animal i vegetal) per tal d’entendre'n les espècies i els hàbitats. L’objectiu principal és desenvolupar tècniques, eines i protocols que permetin avaluar l’estat ecològic i generar la informació necessària per prendre decisions per millorar-lo.

• Indústria i tecnologia alimentària

L’objectiu d’aquesta línia és l'optimització del procés productiu del sector alimentari, així com l’avaluació de les propietats fisicoquímiques i sensorials dels aliments.

• Energies renovables

En aquesta línia es treballa sobretot en l’aplicació de processos biològics avançats per a la producció d’energia a partir de residus orgànics, així com en la producció d’energia a partir de biomassa mitjançant tècniques de conversió bioquímiques i termoquímiques.

La gran majoria de projectes desenvolupats al Centre Tecnològic BETA tenen com a objectiu millorar la competitivitat i desenvolupament tecnològic de les empreses mitjançant l’execució de projectes d’R+D+i nacionals, europeus i internacionals, i una transferència de tecnologia innovadora i competitiva, amb criteris de sostenibilitat ambiental, econòmica i social. Així doncs, cal emfasitzar la vessant social que tenen tots aquests projectes: disminució de la generació de residus mitjançant nous processos de reutilització, disminució de la petjada hídrica i la petjada de carboni dels processos productius, etc., aportant un clar benefici a la societat.

Dins el marc de responsabilitat social, també cal destacar l’execució de projectes de cooperació amb països de l’Amèrica llatina:

• Desenvolupament d’un Pla Integral de Gestió de Residus a la Ciutat de Panamà.
  • Desenvolupament de les directrius per a la implementació de l’estratègia de la responsabilitat estesa al productor a Bolívia.
  • Desenvolupament d’un màster internacional en matèria de gestió de residus sòlids domiciliaris a Colòmbia.
  • Millora de les economies regionals i desenvolupament local a la República Argentina.

Càtedra de l'Aigua, Natura i Benestar

Té com a objectiu generar, difondre i transferir coneixement sobre el patrimoni natural de les Guilleries, amb la finalitat d’ajudar a desenvolupar un model de gestió territorial sostenible en el marc d’aquest espai natural. En concret, les línies de treball que es desenvolupen s’emmarquen en la temàtica del patrimoni natural, treballant principalment amb l’aigua, el territori i la biodiversitat.

Càtedra d'Agroecologia i Sistemes Alimentaris

Neix amb l’objectiu de generar, difondre i transferir coneixement sobre sistemes alimentaris alternatius que permetin transformar la societat i tenir un medi rural més viu. La càtedra fomenta l’agroecologia, la cogeneració del coneixement, l’economia solidària i les innovacions socials i aglutina els estudis vinculats a l’anàlisi dels sistemes alimentaris i de recuperació del patrimoni rural de la UVic-UCC. La integren investigadors i investigadores de totes les facultats de la Universitat a través de quatre grups de recerca i l’Ecomuseu del Blat. Aquesta transversalitat li permet complir amb l’objectiu de vincular el seu esperit general i global amb l’àmbit més local i de proximitat.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta