
La innovació, com a cultura empresarial que integra totes les àrees de l’organització, eix central de la tercera jornada Growth de la UVic-UCC
Amb l'objectiu de fomentar el creixement humà i transversal de les empreses, més de 130 empresaris, emprenedors, directors de recursos humans i altres representants d’una setantena d’empreses de la Catalunya Central s’han reunit aquest dijous al matí al Paranimf de la UVic-UCC en la tercera edició de la jornada Growth. Organitzat per l’Escola de Postgrau de la UVic, l’esdeveniment genera un espai de trobada i promou la reflexió sobre l’adaptació de les empreses i els professionals en un context de canvi constant. Aquesta edició s’ha centrat en la innovació, no només tecnològica sinó també entesa com una cultura empresarial que ha d’abastar totes les àrees i els nivells de les organitzacions.
Innovar, com a esport d’alt risc inevitable per a la supervivència
Durant tot el matí, els assistents han seguit ponències i han pres part en activitats entorn d’aquesta temàtica. La xerrada central ha anat a càrrec de Xavier Lesauvage, Senior Business Advisor i col·laborador acadèmic amb més de vint-i-cinc anys d’experiència en estratègia empresarial, innovació i màrqueting. En la seva ponència “Innovació amb impacte”, ha parlat de com crear valor i adaptar les empreses en un context de canvi cada vegada més accelerat i intens. Lesauvage ha estat contundent en referir-se a la supervivència de les empreses i afirmar que “tots els negocis moren, i els que continuen ho fan perquè han sabut identificar on està el valor i s’han reinventat”. Per Lesauvage, “admetre que la teva empresa morirà no és fàcil, però és el primer pas per reaccionar”, ja que “la innovació és un esport d’alt risc, però escollir no practicar-la t’aboca irremeiablement a desaparèixer”.
El ponent ha descrit els diferents passos d’un procés d’innovació, ha parlat de diferents metodologies i tècniques per aplicar-la, com ara el design thinking, i ha apuntat algunes de les claus per sortir-ne amb èxit. En primer lloc, ha dit que cal posar sempre el client al centre del procés i “enamorar-nos dels seus reptes i necessitats més que de les nostres pròpies idees, per entendre en quin moment del seu camí podem aportar valor”. En segon lloc, ha afirmat que cal definir un model d’innovació i seguir-lo de manera coherent i, en tercer, crear i nodrir una cultura innovadora pròpia que begui de valors comuns, com ara qüestionar-se les coses, observar i ser curiós, crear connexions, identificar oportunitats en contextos d’incertesa, tolerar el fracàs o empoderar equips petits, diversos i autònoms, entre d’altres. Finalment, cal “aprendre a pensar en la disrupció com una oportunitat” i “assumir que la IA ha vingut per quedar-se i que, com a gran revolució, l’hem d’aprofitar per potenciar la nostra innovació”, ha dit.
Les experiències de BBVA i de Volkswagen
Els altres dos ponents de la jornada han estat representants de dues grans multinacionals que han parlat de la innovació des de les seves pròpies trajectòries professionals i la realitat del sector al qual es dediquen. En primer lloc, José Luis Lajusticia, director de Cultura, Compromís i Desenvolupament professional de BBVA Espanya, ha parlat de com gestionar el talent per innovar. Lajusticia ha afirmat que “les empreses necessiten persones capaces de veure les coses, de resoldre els problemes i de pensar de manera diferent”. I, en aquest context, ha defensat la idea que “la innovació no és un departament de l’empresa sinó una cultura que s’implementa de manera transversal i conjunta”. Aquest procés “passa pel suport clar de la direcció i la possibilitat de crear equips molt diversos i tenir cura que els directius fomentin un entorn estimulant per propiciar el canvi a partir de donar exemple”.
En segon lloc, Gema Blanco, directora de Serveis Comercials i Digitals de Volkswagen Group Services Barcelona, ha fet èmfasi en la importància d’apostar pel talent intern per davant de buscar-ne a fora i per la formació com a clau per innovar en l’era digital. “La formació és una eina de fidelització cabdal dins l’empresa, que ha de donar resposta a les diferents necessitats i inquietuds d’aprenentatge dels seus equips si vol mantenir la seva motivació i evitar que facin el salt a una altra organització”, ha dit. Per això, ha afirmat que “invertir en innovació és invertir en el futur de l’empresa” i tot plegat passa per “transformar el talent davant de l’evolució del mercat, implementar noves maneres de treballar, definir nous rols i, en definitiva, adaptar-nos a un entorn digital per evitar caure en l’obsolescència”.
Punt de trobada entre la universitat i l’empresa
El programa, l’ha obert la vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, Eva Espasa, qui ha donat la benvinguda als assistents i ha recordat que un dels pilars de la universitat, la transferència, es basa en “un diàleg bidireccional entre els diferents agents que generen coneixement, l’acadèmia i l’empresa”. “És per això que la Universitat es posa al servei de les empreses, per escoltar-les, entendre les seves necessitats, establir-hi connexions i acompanyar-les en el seu creixement”.
En la cloenda, el director general de la Fundació Universitària Balmes, Jordi Baiget, ha definit aquesta edició del Growth com la de consolidació d’un projecte de la UVic-UCC que encara s’ha d’anar fent més gran. Referint-se al fet que més d’una setantena d’empreses de l’entorn han participat en l’esdeveniment, ha afirmat que “queda demostrat que som un territori empresarialment viu, al qual la Universitat ha d’aportar coneixement i al qual ha de ser útil”. Lluny de ser una bombolla, ha dit, “la UVic-UCC s’implica amb l’entorn, col·labora amb les empreses perquè aquestes puguin innovar i ho fa partint d’una relació de confiança”.
Estrena dels Growth Pòdcasts i sessió d’Impro Show
L’esdeveniment també ha inclòs l’estrena dels Growth Pòdcasts, un conjunt de converses del periodista i graduat de la UVic Jordi de Planell amb empresaris del territori. El primer episodi, que s’estrenarà aviat, s’ha gravat en directe al Paranimf i ha comptat amb Joan Font, director general i fundador del Grup Bon Preu.
La tercera edició del Growht també ha tingut un parèntesi de caràcter més lúdic en la forma d’un espectacle Impro Show, un format de teatre improvisat en el qual el públic és el protagonista d’unes històries, situacions i personatges únics que es creen a mesura que avança el relat i que, en aquesta ocasió, s’han centrat en qüestions relacionades amb l’empresa, la innovació o la intel·ligència artificial. També hi ha tingut lloc una batalla de prompts (peticions, indicacions), és a dir, una competició entre persones del públic que han competit donant les millors instruccions al ChatGPT perquè aquest generés una imatge d’IA a partir d’una temàtica concreta.
A més, l’esdeveniment ha tingut la participació d’un grup d’estudiants del cicle formatiu de grau superior en Realització de Projectes Audiovisuals i Espectacles de la UVic, que n’han fet l’enregistrament i la realització.
Notícies

La Xarxa Vives reivindica la llengua catalana com a valor estratègic en la formació de professionals qualificats
El Consell General de la Xarxa Vives d’Universitats, format pels 22 rectors i rectores membres, s’ha reunit avui a l’Abadia de Montserrat en un acte emblemàtic que coincideix amb la commemoració del mil·lenari del monestir. En aquest marc, la institució ha fet pública la Declaració...

La UVic-UCC acull les II Olimpíades Catalanes del Grau en Nutrició Humana i Dietètica amb motiu del 25è aniversari del grau
Aquest divendres la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar ha acollit les II Olimpíades Catalanes del Grau en Nutrició Humana i Dietètica, una competició acadèmica que ha reunit estudiants de tercer i quart curs de les cinc universitats catalanes que imparteixen aquest...

La UVic-UCC és la universitat catalana amb un major nombre de doctorats industrials concedits en proporció al nombre total de doctorands
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) és la universitat catalana que té un major nombre de doctorats industrials concedits respecte al seu total d’estudiants de doctorat, segons dades oficials del curs 2023-2024. El curs passat, es van atorgar a la UVic-UCC...

Lluc Mir, estudiant del grau de Nutrició de la UVic-UCC, guanya el Campionat Català Universitari de Tennis 2025
L’estudiant Lluc Mir del grau en Nutrició Humana i Dietètica de la UVic-UCC es va imposar en el Campionat Català Universitari de Tennis 2025 davant de Gerard Oltra, estudiant de la Universitat de Barcelona, amb un resultat final de 6–2 i 6–2, disputat entre les...