Skip to main content

Pilar Trabal: “Cal temps perquè cada infant pugui aprendre al seu ritme”

Pilar Trabal: “Cal temps perquè cada infant pugui aprendre al seu ritme”

 En el moment de recollir el Premi UAlumni. 40 Anys de l’Escola de Mestres, Pilar Trabal, en nom dels mestres de l’Escola els Pinetons de la Garriga, es va comprometre a “tenir temps flexible per permetre que cada infant aprengui al seu ritme, i a procurar intervenir sense interferir”. Una declaració d’intencions que ha estat motor del projecte “Què vol dir treballar l’autonomia de l’escola?”, que ha merescut aquest guardó valorat en 3.000 euros.

Segons va explicar Trabal, “en un moment en què s’acusa l’escola catalana d’adoctrinar, ens va semblar oportú revisar com treballem aquest aspecte amb els infants”. Malgrat ser un projecte d’innovació docent, “ens sentim més còmodes si parlem de revisió i d’actualització, ja que l’escola Els Pinetons té una llarga trajectòria”, va afirmar Trabal. El projecte va prendre com a referents les experiències portades a terme a Itàlia, concretament a Reggio Emilia i a Pistoia.

En nom d’UAlumni, el president David Griera va afirmar que “aquest és un premi que no solament vol posar en valor el passat de l’Escola de Mestres, sinó també, i sobretot, el seu futur”, tot desitjant que el projecte premiat “pugui ser compartit per moltes escoles”.

La vicedegana de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Isabel Sellas, va voler fer un agraïment explícit a tots els mestres, premiats i no premiats, que es van presentar a la convocatòria, afirmant que “necessitem mestres que, com vosaltres, tinguin ganes de millorar els aprenentatges”.

Va cloure l’acte el rector Joan Masnou, afirmant que “avui hem premiat un projecte d’innovació educativa que de ben segur millora els processos d’ensenyament-aprenentatge que demanaven les bases del premi”, i va especificar que innovació “no vol dir només aportar una idea imaginativa i creativa, sinó també entendre unes necessitats i aportar-hi solucions”.

Un treball d’equip que implica tota l’escola

Tot va començar quan un equip de mestres format per Pilar Trabal, Gemma Tomàs, Elisabet Barbero i Lídia Rocha va detectar que sovint els infants no tenen prou autonomia i depenen excessivament de les consignes dels adults per treballar. Aquest va ser el punt de partida per mirar de trobar solucions en tres aspectes de l’autonomia: la intel·lectual, la moral i la funcional. Per això aquest equip de mestres es va proposar crear nous contextos i situacions d’aprenentatge a partir d’una nova distribució dels espais; a fer una revisió a fons  dels materials, i a buscar una nova organització del temps. “Volíem que tothom en formés part i que tingués continuïtat en el temps”, va dir Trabal.

El jurat, format per professorat de la Facultat d’Educació, Traducció i ciències Humanes, UAlumni i el CIFE, va valorar l’amplitud del projecte, que implica tota l’etapa d’educació infantil, així com la implicació de tots els equips de mestres.

Aquest premi, dotat per l’Obra Social “La Caixa”, fou convocat amb la voluntat d’impulsar el desenvolupament d’un projecte d’innovació educativa que revertís en la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat a qui s’adreçava.

Comparteix a les xarxes:

Notícies

Un moment de la jornada de portes obertes a l'edifici Miramarges

Prop de 3.000 persones visiten la UVic en una Jornada de Portes Obertes que torna a batre rècords de participació

Prop de 3.000 persones han visitat aquest dissabte la UVic en una nova edició de la seva Jornada de Portes Obertes, que un any més ha tornat a batre rècords de participació. Com en l’edició passada, la jornada ha pres la forma d’un festival...

BP Talent, un programa de formació transversal del Grup Bon Preu adreçat als estudiants

Es presenta a la UVic el BP Talent, un programa de formació transversal del Grup Bon Preu adreçat als estudiants

Ahir, la Sala Segimon Serrallonga va acollir la presentació del programa BP Talent 4.0., del Grup Bon Preu. Es tracta d’un programa dirigit a estudiants de 4t curs o acabats de titular de diferents universitats que ofereix un 1 any de formació transversal i retribuïda...

Paula Valls en una actuació recent al Paranimf de la UVic-UCC amb motiu de la celebració dels 10 anys del pacte federatiu entre la FUBalmes i la FUBages

La nova sessió de les UVic Ràdio Sessions oferirà dos concerts de la cantautora Paula Valls

El pròxim dijous 4 d'abril, en el marc de la tercera sessió de les UVic Ràdio Sessions, es duran a terme dos concerts de petit format a la Facultat de Medicina. En aquesta ocasió, la convidada serà la cantautora Paula Valls.Els dos concerts es...

El robot col·laboratiu GoFa

La FCTE disposa d'un robot col·laboratiu per a docència i recerca

La Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) disposa des d'aquest mes de març d'un nou robot destinat, fonamentalment, al grau en Enginyeria Mecatrònica. Es tracta del braç robòtic Gofa CRB 15000 d'ABB.El GoFa és un robot col·laboratiu de sis eixos, amb una velocitat...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte