Vés al contingut

Prova pilot del projecte "Aiguacció" amb alumnes de primària i secundària al Museu del Ter

Prova pilot del projecte "Aiguacció" amb alumnes de primària i secundària al Museu del Ter

Prova pilot del projecte "Aiguacció" amb alumnes de primària i secundària al Museu del Ter

Una quarantena d’alumnes de 6è curs de primària de l’Escola Sentfores de Vic i de 1r curs d’ESO de l’Institut del Ter de Manlleu han participat fins a aquest mes de desembre en la primera prova pilot del nou projecte de recerca "Aiguacció", liderat per la investigadora Laura Martín Ferrer, membre del Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), i en col·laboració amb el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) del Museu del Ter i el grup de recerca en Ecologia Aquàtica (GEA). Es tracta d'un projecte educatiu que sorgeix a iniciativa del Museu del Ter per abordar la problemàtica de la sequera des d’una perspectiva científica i multidisciplinària.

Durant l’activitat de la prova pilot, l’alumnat va treballar en equips per analitzar diferents aspectes relacionats amb la qualitat i la disponibilitat d’aigua. A través d’un seguit d’experiments i observacions, van aprendre com els nivells d’aigua influeixen en la concentració de contaminants i en l’ecosistema aquàtic.

Els participants van dur a terme diverses tasques científiques, com mesurar paràmetres fisicoquímics o el cabal d’aigua, o bé identificar macroinvertebrats com a bioindicadors clau que reflecteixen l’estat de salut del riu. L’alumnat també va identificar els sectors que extreuen aigua (agrícola, industrial i domèstic) i va reflexionar sobre com aquests usos contribueixen a una problemàtica multifactorial.

L’activitat va concloure amb el missatge que la sequera no només és un problema d’augment de contaminants, sinó que l’escassetat d’aigua provoca una major concentració d’aquests contaminants, agreujant la situació. 

Segona prova pilot, a la primavera 

La prova pilot i els posteriors grups focals amb l’alumnat han servit per validar la metodologia i recollir dades sobre com aquesta activitat pot ajudar alumnes d’entre 8 i 14 anys a entendre millor la complexitat de la sequera. Un cop finalitzada aquesta primera fase de proves, s’ajustaran els materials i les dinàmiques per a una segona fase, que es durà a terme a la primavera amb altres centres educatius. Es preveu que, a partir del curs vinent, el Museu del Ter integri definitivament aquesta activitat al seu catàleg d’activitats educatives habituals.

Aquesta activitat, dissenyada en el marc del projecte "Aiguacció", busca no només sensibilitzar sobre una problemàtica ambiental crítica, sinó també fomentar la curiositat científica i el pensament crític entre els participants. El projecte "Aiguacció" té la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología - Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

Share in social networks:

Notícies

‘A la recerca de la soledat’, el nou pòdcast que neix de la col·laboració entre la UVic-UCC i la Fundació Diagrama

‘A la recerca de la soledat’, el nou pòdcast que neix de la col·laboració entre la UVic-UCC i la Fundació Diagrama

Aquesta setmana s’ha estrenat el pòdcast A la recerca de la soledat: un espai on explorar l’abast i els indrets de la soledat, conduït per Laura Coll-Planas, investigadora del grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O)...

Foto de grup dels premis TFM Innova Talent, amb jurat i guanyadors

Tres estudiants del màster Executive MBA de la UVic, guardonats a la primera edició dels Premis TFM Innova 2024

Tres estudiants que van cursar el màster Executive MBA de l’Escola de Postgrau de la UVic el curs 2022-2023 han estat els guanyadors de la primera edició dels Premis TFM Innova 2024. Es tracta de Gemma Degés, Magdalena Gómez i Agustí Danés, que han...

La UVic-UCC, 4a universitat catalana en participació esportiva el curs 2023-2024

La UVic-UCC, 4a universitat catalana en participació esportiva el curs 2023-2024

L'Observatori Català de l'Esport, vinculat a l'Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC), va publicar el desembre passat les dades sobre la pràctica d'activitat física a les 12 universitats catalanes durant el curs 2023-2024. Segons aquest informe, la UVic-UCC es posiciona com la 4a universitat...

El CEEAF estudiarà l'ús de pesos lleugers a l'empenya de les botes de futbol

El Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física avaluarà els efectes de l’ús de pesos ultralleugers a l’empenya de les botes dels jugadors de futbol

Amb l’objectiu de millorar el rendiment esportiu, corregir l’eficiència de la petjada dels jugadors de futbol juvenils i poder reduir el risc de patir lesions, el Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC estudiarà els efectes que a llarg termini pot...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte