Vés al contingut

Representants de 29 universitats de l’Estat espanyol es troben a la Facultat de Medicina de la UVic-UCC

Inauguració de les Jornades CEEM a l'Aula Magna

Representants de 29 universitats de l’Estat espanyol es troben a la Facultat de Medicina de la UVic-UCC

Una setantena d’estudiants del grau en Medicina representants de 29 universitats de l’Estat espanyol participen presencialment des d’ahir dijous i fins aquest dissabte 4 de setembre a la 10a edició de les Jornades Formatives 0.0 del Consell Estatal d’Estudiants de Medicina (CEEM). La Facultat de Medicina de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), que aquest setembre iniciarà el seu cinquè curs, acull per primera vegada aquestes jornades d’àmbit estatal. L’esdeveniment compta amb representants d’universitats de diferents localitats com ara Madrid, Santiago de Compostela, Cadis, Valladolid, València, i també del País Basc, les Illes Canàries i les Illes Balears, entre altres. Aquestes jornades es fan per tercer cop a Catalunya, després que també les acollís la Universitat de Girona (2a edició) i la Universitat de Barcelona junt amb la Universitat Pompeu Fabra (7a edició).

La inauguració de les Jornades Formatives 0.0 del CEEM es va fer ahir dijous a la tarda a l’Aula Magna de la UVic-UCC i va comptar amb la presència del rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños; la secretària de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya, Carmen Cabezas; el degà de la Facultat de Medicina, Ramon Pujol; la presidenta de la junta comarcal d’Osona del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona, Anna Ribas; i del vicepresident d’Organització Territorial del CEEM, Àlex Boada.

Josep Eladi Baños va recordar la pròpia experiència com a metge quan s’han complert 40 anys de la seva llicenciatura. El rector va destacar la importància de la professió mèdica al costat de la de mestre/a, ja que “dues de les coses més importants d’aquesta vida són curar i ensenyar”. També va remarcar l’atenció que es mereix sempre el pacient: “Conèixer els pacients us ajudarà a tractar millor la malaltia”. En la seva intervenció va convidar el jove auditori a tenir una actitud crítica i a insistir en el canvi. “Les coses no són òptimes ni ara ni quan porteu 40 anys de professió, s’ha de lluitar cada dia per millorar”, va subratllar abans d’afegir que “l’important no és el que et passa sinó el que aprens del que et passa”.

Carmen Cabezas va fer èmfasi en la importància de la carrera de medicina, especialment en temps com els actuals de pandèmia. Segons ella, les circumstàncies actuals de salut pública han tingut repercussions en la salut global de les persones, per a la qual cosa va defensar una visió holística de les malalties que abordi la salut social i emocional, també. “Enfrontar-se a la incertesa és part de la tasca del metge i últimament la incertesa ha estat molt rellevant, va subratllar Cabezas. Als estudiants els va convidar a reflexionar sobre la persona i les seves condicions, és a dir “en el diagnòstic però també en les causes”, tot animant-los a aprendre molt sempre des de la doble vessant: la de la malaltia i la del component social.

Una bona formació, clau

El degà de la Facultat de Medicina, Ramon Pujol, va resumir en la seva intervenció el decàleg per a la formació dels bons professionals mèdics. Entre els aspectes més importants va citar un ensenyament basat en qui aprèn, no en qui ensenya, perquè “qui més aprèn és qui es creu protagonista del seu aprenenatge”. També va fer èmfasi en un professorat que tingui un component docent i investigador, en el necessari equilibri entre la tecnologia i les humanitats, i en entendre les avaluacions “com a oportunitats de millora, no com a càstigs”. Pujol va destacar la necessitat d’un aprenentatge mitjançant pràctiques clíniques i de laboratori, ja que “quan veus pacients és quan realment t’adones de la teva vocació”.

En nom del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona, Anna Ribas va dir que caldrà adaptar-se als canvis sociodemogràfics que experimentarà la professió, com ara la feminització, la internacionalització i la jubilació d’una gran part dels actuals metges i metgesses en actiu en pocs anys. També va fer referència als canvis científics i a l’apoderament actual dels pacients, fet que “implicarà altres formes de treball multidisciplinar”. Tot i les novetats que afectaran la professió, Ribas va encoratjar l’auditori tot dient: “Us animo a sentir-vos orgullosos de la vostra professió. No hi ha una altra professió que us faci sentir més complert i a mi qui més m’ha ensenyat són els meus pacients”, va apuntar.

Finalment, Àlex Boada va explicar que les Jornades Formatives s’han anomenat 0.0 “perquè tots i totes comencem des del mateix punt de partida, estem aquí per aprendre”. Segons ell, “a la facultat s’aprèn molt però no s’aprèn tot” i per tractar temes com determinades carències als plans d’estudis, la manca de places de MIR o les desigualtats de gènere són necessàries trobades com aquesta. Boada va animar a tothom a aportar el seu granet de sorra a les jornades i a tenir un esperit crític i constructiu.

L’acte de clausura de les Jornades Formatives 0.0 del CEEM tindrà lloc aquest dissabte 4 de setembre a les 20 h, a la sala d’actes de la Facultat de Medicina. Aquest acte comptarà amb l’assistència de Josep Arimany, president de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), entitat titular de la Facultat de Medicina; Marina Geli, directora general de la FESS; Oriol Mirallas, president de la secció Metges MIR i Metges Joves del COMB; i Luciana Nechifor, vicepresidenta d’Assumptes Externs del CEEM.

Debat sobre temes d’interès
Les jornades compten amb un ampli programa que inclou tallers, conferències i sessions de debat sobre qüestions d’interès per als estudiants de Medicina, com per exemple el MIR o la nova llei de l’eutanàsia. També s’oferirà formació sobre aspectes no contemplats a tots els plans d’estudis com ara els nous models d’ensenyament universitari, la formació especialitzada, l’educació mèdica o la bioètica. Durant aquests tres dies, a més a més, hi haurà sessions destinades a donar a conèixer el funcionament intern i l’abast del CEEM, amb l’objectiu de formar els futurs representants de la institució.

Aquestes Jornades Formatives 0.0 se celebren cada any, normalment al febrer, però a causa de la pandèmia aquesta edició va quedar ajornada fins ara. Atès que és la primera jornada presencial que es torna a fer, l’organització ha treballat en un protocol estricte de seguretat per la Covid-19. Si les circumstàncies sanitàries ho permeten, la propera edició de les Jornades Formatives 0.0 del CEEM es farà el febrer del 2022. En cada ocasió tenen lloc en una Facultat de Medicina de l’Estat espanyol diferent.

Una veu consensuada

El CEEM  és l’organització que representa a l’estudiantat del grau en Medicina a l’Estat espanyol. Aquesta organització té un caràcter universitari, polític, laic, sense ànim de lucre i sense vinculació a cap partit polític. Per representar a tots els estudiants de Medicina, cada facultat nomena els seus representants al Consell Estatal. En l’actualitat, formen part del CEEM la totalitat de les 42 Facultats de Medicina que hi ha a l’Estat espanyol (32 de públiques i 10 de privades), amb la qual cosa aquesta organització representa més de 44.000 estudiants de Medicina. A Catalunya el CEEM té nou delegacions, una de les quals és la Facultat de Medicina de la UVic-UCC.

A banda de representar tots els estudiants de Medicina, el CEEM té per objectiu afavorir l’intercanvi d’experiències i idees entre les delegacions d’estudiants i divulgar informació d’interès per als seus membres. També pretén analitzar la situació dels estudiants i de l’ensenyament de la medicina i promocionar l’educació mèdica i la salut pública. Per portar a terme les seves funcions i recollir l’opinió majoritària de l’estudiantat de Medicina, el CEEM s’organitza a partir de tres grans òrgans: una assemblea general, una comissió executiva i un equip d’oficials.

Comparteix a les xarxes:

Notícies

Aula Montessori de la UVic-UCC

La UVic-UCC passa a ser Training Center de l’Association Montessori Internationale

La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, ha passat a ser centre formador de ple dret de l’Association Montessori Internationale (AMI). Aquesta institució, màxim òrgan mundial que acredita els formadors en pedagogia...

El Programa per a l'Atenció Integral per a Persones amb Malalties Avançades de la Fundació "La Caixa", premiat per la IAHPC

El Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades, premiat per la IAHPC

El Programa per a l’Atenció Integral per a Persones amb Malalties Avançades de la Fundació ”la Caixa”, amb el suport de la Càtedra de Cures Pal·liatives de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha rebut el premi Institutional Recognition Award 2024...

El Campus Motor Anoia – Centre de Formació de Circuit Parcmotor es converteix en centre vinculat a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya

El Campus Motor Anoia – Centre de Formació de Circuit Parcmotor es converteix en centre vinculat a la UVic-UCC

El Campus Motor Anoia - Centre de formació de Circuit Parcmotor s’ha convertit en centre de formació professional vinculat a la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), després que els responsables de les dues institucions signessin el conveni de vinculació, el 19...

Representants del CEEAF de la UVic-UCC i de l'empresa Uriach

La UVic-UCC i l’empresa de salut i benestar Uriach s’uneixen per desenvolupar solucions per al dolor crònic dels esportistes

El Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l’empresa Uriach, líder europea del sector Natural Consumer Health (productes naturals, potenciats per la ciència), s’han unit per col·laborar en el desenvolupament de...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte