Un projecte de la UVic-UCC conscienciarà els escolars dels efectes de la sequera amb un ‘escape room’
Davant els prolongats i cada vegada més freqüents episodis de sequera, afavorits pel canvi climàtic, els nivells d’aigua en rius i embassaments han experimentat una disminució important. Aquesta realitat, unida al fet que la UNESCO promou la incorporació de l’objectiu 6 de desenvolupament sostenible (ODS) “Aigua neta i sanejament” al currículum educatiu perquè l’alumnat comprengui els efectes i les conseqüències de la contaminació i l’escassedat d’aigua, ha suscitat el desenvolupament del projecte de recerca “Aiguacció”, coordinat per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i iniciat aquest juliol.
El projecte “Aiguacció” es basa en dades científiques relacionades amb una problemàtica local específica: el descens d’ànecs collverd al riu Ter a causa de l’augment de la concentració de contaminants resultat de la disminució del cabal del riu. Es parteix d’aquesta problemàtica local tenint en compte que es pot escalar fàcilment a un problema socioambiental d’àmbit global.
Laura Martín, investigadora principal del projecte i membre del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC, assenyala que aquesta recerca “no només vol donar a conèixer i comprendre el fenomen de l’escassedat d’aigua i les seves implicacions entre els nens i les nenes, sinó també desenvolupar habilitats i pràctiques pròpies de l’activitat científica, com ara recollir i analitzar dades o establir conclusions i explicacions científiques, a través d’una proposta educativa innovadora com és l’aprenentatge basat en el joc (ABJ)”. L’ABJ és una metodologia pedagògica que introdueix els jocs com a eina educativa i no només lúdica, ja que “els jocs proporcionen un context favorable en el qual els jugadors poden obtenir nous aprenentatges o utilitzar i aplicar els coneixements adquirits”, afegeix Martín.
Un escape room i material educatiu
Per aplicar l’ABJ, el projecte “Aiguacció” es concretarà en el disseny d’un breakout educatiu o escape room, que plantejarà petits reptes als alumnes per poder portar a terme pràctiques científiques, posant en joc habilitats personals de comunicació i treballant la competència verbal i científica. El recurs de l’escape room, segons els experts, també pot contribuir a millorar la motivació i el compromís amb l’activitat, i a fomentar la interacció social. L’escape room tindrà una durada aproximada de noranta minuts i l’objectiu és que quedi instal·lat de forma permanent al Museu del Ter de Manlleu (Osona).
A més de l’escape room, en el marc del mateix projecte, també es desenvoluparan activitats i material educatiu per als centres escolars amb la finalitat de treballar l’escassedat d’aigua, i de fomentar l’aprenentatge de la ciència entre els nens i les nenes des de la perspectiva d’una ciència inclusiva. El material educatiu resultant del projecte ”Aiguacció” es presentarà a mestres i professionals de l’educació del territori, i s’hi accedirà mitjançant l’oferta educativa del Museu del Ter.
El material educatiu que es dissenyi i s’implementi a partir del projecte estarà destinat a alumnat del segon i tercer cicle d’educació primària i al primer cicle d’educació secundària (ESO); és a dir, per a nens i nenes de 8 a 14 anys. La implementació d’aquest material es farà mitjançant dues proves pilot, en cadascuna de les quals participaran dues escoles de Vic: la primera es farà el novembre del 2024 i la segona, el maig del 2025. A “Aiguacció” s’espera que hi participin un mínim de cent cinquanta estudiants i vuit mestres de quatre grups classe diferents.
El projecte “Aiguacció”, que finalitzarà el juliol del 2025, es durà a terme amb un equip de treball interdisciplinari format per investigadors i investigadores del Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC), del Grup d’Ecologia Aquàtica (GEA) i del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la UVic-UCC, a més a més del Museu del Ter. L’import total d’aquesta recerca és de 26.233 euros i té la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología - Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.
Notícies
S’alliberen 50 nous esturions europeus al riu Ebre per recuperar-ne la població
Nou pas important per a la recuperació de l'esturió europeu (Acipenser sturio) a Catalunya, Espanya i la Mediterrània occidental. Donant continuïtat al primer alliberament de 44 exemplars, efectuat el desembre de 2023 en el marc del projecte europeu “LIFE MIGRATOEBRE”, aquest matí s’ha fet...
Xocolatada Solidària de la UVic per La Marató 3Cat, enguany centrada en les malalties respiratòries
L’Oficina de Voluntariat i Cooperació (UHub), en col·laboració amb el Xocolater de Taradell, organitza el pròxim dijous 12 de desembre la Xocolatada Solidària de la UVic per donar suport i recaptar diners per a la 33a edició de La Marató 3Cat, que enguany està dedicada...
El Campus Sènior de la UVic comença les matrícules del segon semestre
Ja està disponible el catàleg d’assignatures per al segon semestre del Campus Sènior de la UVic. A través del Campus Sènior les persones de més de seixanta anys poden apuntar-se a cursar assignatures que formen part d’ensenyaments oficials de grau, sense necessitat de titulació...
El CT BETA col·labora amb Elisava en un projecte per a la fabricació de teixit sostenible
A partir del pròxim mes de gener, el Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC participarà en el projecte "BIOCEL 2.0" amb la Facultat de Disseny i Enginyeria Elisava de la mateixa Universitat. "BIOCEL 2.0" està liderat per la investigadora d’Elisava Research Laura Freixas i...