
Un projecte liderat per la UVic-UCC i la UB contribuirà a fomentar l’ús oral del català als centres escolars de Catalunya
Des dels anys 2000, amb canvis socioculturals importants i l’influx de la població d’origen immigrat, la realitat lingüística de la població escolar a Catalunya ha canviat. Tot i que el català és la llengua vehicular normal del sistema educatiu, els usos en català als centres escolars en els darrers anys han minvat. A més a més, un nombre considerable de docents necessiten una actualització en formació sociolingüística i didàctica. Davant d’aquestes evidències, el projecte de recerca “Estratègies per al foment de l’ús oral de la llengua catalana dins i fora de l’aula dels centres educatius de Catalunya (EFUOLC)” dissenyarà, implementarà i avaluarà el Programa TuCAT, un programa de formació destinat a fomentar l’ús oral de la llengua catalana a l’educació infantil, primària i secundària de Catalunya, especialment en centres de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
En el termini de tres anys (2024-2026), el projecte EFUOLC abordarà quatre grans problemàtiques lingüístiques actuals: 1) el descens de l’ús del català als centres escolars; 2) l’ús del castellà com a llengua vehicular per part d’alguns docents —sobretot a secundària—; 3) la convergència cap al castellà per part de l’alumnat dins de l’aula i fora de l’aula, i 4) la necessitat d’actualitzar la formació del professorat en temes sociolingüístics i la seva relació amb la didàctica de la llengua.
El projecte EFUOLC està liderat per Llorenç Comajoan-Colomé, investigador del grup de recerca Glossa - Lingüística Aplicada, Didàctica i Literatura de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), i per Alba Ambròs Pallarès, investigadora del grup de recerca Didàctica de la Història, la Geografia i altres Ciències Socials. Comunicació (DHIGECS-COM) de la Universitat de Barcelona (UB). Els altres membres de l’equip investigador de la UVic-UCC que formen part de l’equip del projecte EFUOLC són: Pere Quer Aiguadé, Mariona Casas Deseuras, Eva Tresserras Casals, Vanesa Amat Castells, Mia Güell Devesa, Berta Vila Saborit i Irene Solanich Sanglas, docents de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC.
Aquesta recerca es podrà dur a terme gràcies a una subvenció de gairebé 300.000 euros d’una convocatòria per a projectes de recerca educativa en nivells no universitaris que va obrir el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. El projecte EFUOLC ha estat un dels dos projectes més ben dotats econòmicament de tot Catalunya i un dels set en total que han rebut finançament en aquesta primera convocatòria.
Grup de control i grup experimental
La metodologia que s’utilitzarà en aquesta recerca és quasiexperimental. És a dir, se seleccionarà una mostra de centres escolars i la meitat s’assignaran a un grup de control i l’altra meitat a un grup experimental. Als centres escolars del grup experimental s’aplicarà el programa TuCAT de foment dels usos en català. S’escolliran un total de 16 centres públics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), dels quals 8 seran experimentals i 8 seran de control (4 centres d’educació infantil i primària, i 4 instituts de secundària). El criteri per seleccionar els centres serà la seva complexitat: la meitat de la mostra seran centres de màxima complexitat (alta o molt alta) i l’altra meitat, centres de complexitat mitjana.
La intervenció es durà a terme a I5, 1r, 5è i 6è de primària, i a 1r i 2n d’ESO. Durant el primer any s’implementarà a I5, 5è de primària i 1r d’ESO, i el segon any, a 1r i 6è de primària, i a 2n d’ESO.
Per analitzar l’efectivitat del programa TuCAT es farà una comparació dels dos grups de centres. En primer lloc, s’analitzaran els canvis en els usos del català de l’alumnat al final del període avaluat comparat amb els nivells mesurats a l’inici del projecte. I, en segon lloc, els canvis observats es compararan entre els centres de control i els experimentals, fet que permet mesurar l’efectivitat del programa després de tenir en compte els canvis al llarg del temps.
Llorenç Comajoan-Colomé explica que és un projecte ambiciós i complex per la metodologia quasiexperimental que s’hi implementarà, i destaca que tot l’equip de la UVic-UCC i la UB estan engrescats per poder contribuir a la formació dels docents en aspectes sociolingüístics i a la millora de la situació del català en l’àmbit escolar.
Notícies

La UVic acull la 13a edició de la FIRST LEGO League, el torneig de robòtica més multitudinari de l'Estat
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic) celebra, un any més, la seva festa anual de la robòtica amb la 13a edició de la FIRST LEGO League (FLL). Enguany, per motius logístics d'aforament, l'esdeveniment es durà a terme en dues jornades: el...

El COPLEFC signa un acord de mecenatge amb el CEEAF per consolidar la tasca d’aquest centre
El Centre d'Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC ha arribat a un acord de mecenatge amb el Col·legi de Professionals de l'Activitat Física i de l'Esport de Catalunya (COPLEFC). Mitjançant aquest acord, el COPLEFC aportarà 2.500 euros anuals durant dos...

La qualitat ecològica dels rius i les rieres d’Osona es manté en declivi el 2024 per la sequera intensa iniciada fa quatre anys
L’impacte de la sequera perllongada i persistent que es viu a Catalunya des del 2021 es continua reflectint en la davallada de la qualitat de l’aigua dels rius i les rieres d’Osona. La reducció dels cabals de manera sostinguda durant els últims quatre anys ha...

La UVic-UCC atorga deu beques a esportistes d’elit
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha concedit aquest dilluns deu beques universitàries a esportistes d’alt nivell. L’acte de lliurament, que ha tingut lloc a Casa de Convalescència, ha tingut la presència de diverses autoritats acadèmiques i municipals, entre elles el...