Vés al contingut

Taller d'Infografia

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Taller d'Infografia

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolAna Maria Jimenez Amaro

Objectius

  • Apropar i dotar a l'estudiant de Comunicació Audiovisual d'una potent eina de treball, com és la infografia, que complementi la comunicació escrita, fotogràfica i audiovisual.
  • Capacitar l'estudiant per aprendre a comunicar visualment i per entendre i crear diferents tipologies infogràfiques. Així pot desenvolupar la seva feina transversalment en publicacions periòdiques, per a empreses i en l'àmbit del màrqueting o per a les xarxes socials.
  • Proporcionar els coneixements teòrics i pràctics inherents al desenvolupament del disseny, destacant el tractament dels gràfics informatius estàtics i dinàmics com a noves formes expressives dels mitjans informatius.

Resultats d'aprenentatge

  • Aplica els coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i organitzatives en tota classe de contextos.
  • Desenvolupa correctament l'ús general de les TIC i especialment en els entorns tecnològics propis de l'àmbit professional.
  • Es desenvolupa en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
  • Aplica correctament el paquet de programari bàsic d'edició gràfica.
  • Desenvolupa de forma correcta i creativa processos d'edició gràfica de materials d'interès comunicatiu en format paper o virtual.
  • Utilitza elements bàsics de la comunicació gràfica als processos de creació i els adequa als propòsits i finalitats del producte.
  • Construeix de manera correcta missatges de comunicació visual per a l'ús informatiu.
  • Coneix el procés, les eines i els recursos gràfics per a la creació d'una infografia.
  • Crea infografies per a publicacions periòdiques impreses.

Competències

Generals

  • Adquirir habilitats per al disseny i la direcció de projectes prenent les decisions oportunes i aplicant estratègies de resolució de problemes.
  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Aplicar els fonaments teòrics i pràctics (tècniques i procediments de composició) als àmbits de la comunicació infogràfica, fotogràfica, cinematogràfica, televisiva i hipermèdia.
  • Operar en diferents entorns informàtics i digitals vinculats a les disciplines clàssiques de la comunicació, escrites i audiovisuals, i també als nous escenaris virtuals.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Introducció a la infografia
    • Història
    • Descripció
    • Funció de la infografia en els mitjans audiovisuals
    • Nova disciplina audiovisual
    • La tecnologia al sevei de la infografia
    • L'infografista, l'infovisualitzador
  2. Disseny de la informació i procés infogràfic
    • L'anàlisi informativa
    • La documentació
    • El lloc dels fets i els testimonis
    • L'esbós i el story board
    • L'equilibri entre la funció i la forma
    • El comunicador-infografista
    • Treball en grup
  3. Elements infogràfics
    • La figura humana
    • L'infomapa
    • La representació geogràfica
    • La megainfografia
    • Diagrames i icones
    • Eines visuals de suport
    • Gràfics en moviment
  4. Variables gràfiques
    • Infografia de hardnews i softnews, visualització de dades
    • Tendències
    • La il·lustració com a recurs infogràfic
    • La fotografia com a recurs infogràfic
    • Tipografia, color i coherència
    • Introducció a la infografia online i les seves possibilitats: infovisualització

Avaluació

Classes i practiques presencials:

  • Observació de la participació: 10 %
  • Seguiment del treball realitzat: 10 %
  • Proves, exàmens i tests: 10 %
  • Realització de projectes: 70 %

Es recomanable consultar el pla de treball a l'aula Moodle.

Metodologia

  • Estratègia continuada de treball amb temes reals i actuals, al llarg del curs, la qual cosa implica elaborar treballs publicables.
  • Que l'alumne pugui començar, des del principi del curs, a afegir mostres al seu propi curriculum vitae.
  • L'alumne va rebent informació continuada al llarg del curs i fora de les hores de classe sobre les darreres tendències, novetats tecnològiques i programes per fer infografies.
  • Pràctica continuada que permeti conèixer i analitzar qualsevol tipus d'infografies.

Bibliografia

Bàsica

  • Aicher, O. Kramper, M. (2003). Sistemas de signos en la comunicación visual (2003 ed.). GG Diseño.
  • Costa, J. (2002). La Esquematica, visualizar la información (2002 ed.). Paidos.
  • Holmes, N. (2004). The Best in Diagrammatic Graphics (2004 ed.). Rotovision.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte