La informació d'aquest apartat correspon al curs acadèmic 2024-2025
Titulació
Comunicació Audiovisual
Assignatura
Taller d'Infografia
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | espanyol | Ana Maria Jimenez Amaro |
Objectius
- Apropar i dotar a l'estudiant de Comunicació Audiovisual d'una potent eina de treball, com és la infografia, que complementi la comunicació escrita, fotogràfica i audiovisual.
- Capacitar l'estudiant per aprendre a comunicar visualment i per entendre i crear diferents tipologies infogràfiques. Així pot desenvolupar la seva feina transversalment en publicacions periòdiques, per a empreses i en l'àmbit del màrqueting o per a les xarxes socials.
- Proporcionar els coneixements teòrics i pràctics inherents al desenvolupament del disseny, destacant el tractament dels gràfics informatius estàtics i dinàmics com a noves formes expressives dels mitjans informatius.
Resultats d'aprenentatge
- Aplica els coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives i organitzatives en tota classe de contextos.
- Desenvolupa correctament l'ús general de les TIC i especialment en els entorns tecnològics propis de l'àmbit professional.
- Es desenvolupa en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
- Aplica correctament el paquet de programari bàsic d'edició gràfica.
- Desenvolupa de forma correcta i creativa processos d'edició gràfica de materials d'interès comunicatiu en format paper o virtual.
- Utilitza elements bàsics de la comunicació gràfica als processos de creació i els adequa als propòsits i finalitats del producte.
- Construeix de manera correcta missatges de comunicació visual per a l'ús informatiu.
- Coneix el procés, les eines i els recursos gràfics per a la creació d'una infografia.
- Crea infografies per a publicacions periòdiques impreses.
Competències
Generals
- Adquirir habilitats per al disseny i la direcció de projectes prenent les decisions oportunes i aplicant estratègies de resolució de problemes.
- Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.
Específiques
- Aplicar els fonaments teòrics i pràctics (tècniques i procediments de composició) als àmbits de la comunicació infogràfica, fotogràfica, cinematogràfica, televisiva i hipermèdia.
- Operar en diferents entorns informàtics i digitals vinculats a les disciplines clàssiques de la comunicació, escrites i audiovisuals, i també als nous escenaris virtuals.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Introducció a la infografia
- Història
- Descripció
- Funció de la infografia en els mitjans audiovisuals
- Nova disciplina audiovisual
- La tecnologia al sevei de la infografia
- L'infografista, l'infovisualitzador
- Disseny de la informació i procés infogràfic
- L'anàlisi informativa
- La documentació
- El lloc dels fets i els testimonis
- L'esbós i el story board
- L'equilibri entre la funció i la forma
- El comunicador-infografista
- Treball en grup
- Elements infogràfics
- La figura humana
- L'infomapa
- La representació geogràfica
- La megainfografia
- Diagrames i icones
- Eines visuals de suport
- Gràfics en moviment
- Variables gràfiques
- Infografia de hardnews i softnews, visualització de dades
- Tendències
- La il·lustració com a recurs infogràfic
- La fotografia com a recurs infogràfic
- Tipografia, color i coherència
- Introducció a la infografia online i les seves possibilitats: infovisualització
Avaluació
Classes i practiques presencials:
- Observació de la participació: 10 %
- Seguiment del treball realitzat: 10 %
- Proves, exàmens i tests: 10 %
- Realització de projectes: 70 %
Es recomanable consultar el pla de treball a l'aula Moodle.
Metodologia
- Estratègia continuada de treball amb temes reals i actuals, al llarg del curs, la qual cosa implica elaborar treballs publicables.
- Que l'alumne pugui començar, des del principi del curs, a afegir mostres al seu propi curriculum vitae.
- L'alumne va rebent informació continuada al llarg del curs i fora de les hores de classe sobre les darreres tendències, novetats tecnològiques i programes per fer infografies.
- Pràctica continuada que permeti conèixer i analitzar qualsevol tipus d'infografies.
Bibliografia
Bàsica
- Aicher, O. Kramper, M. (2003). Sistemas de signos en la comunicación visual (2003 ed.). GG Diseño.
- Costa, J. (2002). La Esquematica, visualizar la información (2002 ed.). Paidos.
- Holmes, N. (2004). The Best in Diagrammatic Graphics (2004 ed.). Rotovision.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.