La informació d'aquest apartat correspon al curs acadèmic 2024-2025
Titulació
Periodisme
Assignatura
Taller de Comunicació Gràfica
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | espanyol | Hector Ivan Navarro Guere |
Henry Naranjo Pérez |
Objectius
Introducció als camps d'aplicació del disseny, la comunicació gràfica i al seu paper dins del periodisme. Es busca l'adquisició de coneixements teòrics, pràctics i una reflexió crítica de la comunicació gràfica, des de les perspectives històrica, tècnica i estètica.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar el pensament crític, el compromís ètic i la visió estratègica a les diferents fases de les rutines professionals del periodisme i en la relació amb els públics diversos.
- Demostrar motivació, creativitat i capacitat d'iniciativa en el desenvolupament de projectes acadèmics i professionals, i també el compromís amb la qualitat, el rigor i l'ètica.
- Utilitzar coneixements i mètodes adequats per a la planificació i el desenvolupament de projectes mitjançant una gestió correcta del temps, de la presa de decisions i de la resolució de problemes.
- Integrar els fonaments teòrics, narratius i tecnològics de la comunicació gràfica, del disseny editorial, de la infografia i de la fotografia per poder elaborar missatges periodístics o informatius en aquestes disciplines amb un alt grau de correcció.
- Dominar els llenguatges escrit, oral, audiovisual, gràfic, hipertextual i multimèdia, per presentar informació en una forma periodística efectiva, tant en català i espanyol com en anglès, i amb adaptació al medi i a l'audiència.
Continguts
- Fonaments de la comunicació gràfica
- Disseny i comunicació gràfica i la seva relació amb el periodisme
- Conceptualització
- Alfabetització visual
- La comunicació gràfica
- Composició visual, nivells visuals (representatius, abstractes, simbolisme)
- Composició i elements compositius (espai-forma)
- Tipografia (parts, cos, família)
- Composició tipogràfica (interlínia, interlletratge, lecturabilitat, llegibilitat)
- El disseny de publicacions periòdiques
- Espai de composició i recursos gràfics
- Portada, retícula i maquetació
- Elements formals
Avaluació
Als treballs encarregats s'avalua:
- Realització de treballs pràctics: 20 %
- Observació de la participació: 10 %
- Seguiment de la feina duta a terme: 55 %
- Prova específica d'avaluació: 15 %
Per assolir les competències marcades per a l'assignatura els criteris globals d'avaluació són:
- Concepte: plantejament i desenvolupament coherent i argumentat de la idea.
- Procés: desenvolupament sistemàtic i progressiu de les pràctiques. Mètode i síntesi. Implica l'assistència i participació activa a classe.
- Innovació: resposta creativa que aporti valor diferencial.
- Presentació: perfecció i qualitat tècnica. Cura en els detalls.
A més:
- Hi ha treballs individuals i en grups.
- No es reben treballs fora de la data de lliurament.
- No hi avaluacions extraordinàries, ni repesques.
Metodologia
- Consta de sessions de classe i activitats dirigides pel professor (ambdues presencials).
- Durant les sessions setmanals hi ha classes magistrals, exercicis pràctics (aula d'ordinadors), tutories, correccions de treballs, etc.
- A més del treball de taller, cal que l'alumne dediqui cada setmana unes hores de treball personal a consolidar els coneixements adquirits en les diferents sessions.
- El professor fa una valoració pública dels treballs i fomenta, a més, la participació dels alumnes, l'anàlisi crítica i seriosa dels projectes.
- Cal consultar les activitats del curs al pla de treball.
Bibliografia
Bàsica
- Navarro-Güere, H. (ed.) (2010). Disseny gràfic i disseny web: Breus lliçons sobre història, teoria i pràctica. Eumo.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.