Vés al contingut

Taller de Redacció de Premsa III

Titulació

Periodisme

Assignatura

Taller de Redacció de Premsa III

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolMaría Francisca Forga Martel

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

L'assignatura vol introduir l'alumne en el coneixement teòric i pràctic del periodisme d'opinió. Els objectius són:

  • Conèixer els gèneres periodístics d'opinió i aprofundir-hi.
  • Escriure en cadascuna de les variants diferenciant-ne els trets bàsics i conèixer les eines que es poden emprar.
  • Conèixer els principis bàsics de la retòrica.
  • Desenvolupar un esperit crític a l'hora d'analitzar el periodisme d'opinió.
  • Adquirir una perspectiva del periodisme d'opinió del nostre país i fer seguiment d'alguns autors.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconèixer els elements i els valors del periodisme, les rutines i els procediments, així com els gèneres i els formats que caracteritzen l'exercici de la professió periodística.
  • Comunicar informació, idees, arguments, comentaris o opinions amb ordre i claredat a un públic tant especialitzat com no especialitzat, tenint en consideració la diversitat lingüística, social, cultural i de gènere.
  • Aplicar el pensament crític, el compromís ètic i la visió estratègica a les diferents fases de les rutines professionals del periodisme i en la relació amb els públics diversos.
  • Demostrar motivació, creativitat i capacitat d'iniciativa en el desenvolupament de projectes acadèmics i professionals, i també el compromís amb la qualitat, el rigor i l'ètica.
  • Dominar els llenguatges escrit, oral, audiovisual, gràfic, hipertextual i multimèdia, per presentar informació en una forma periodística efectiva, tant en català i espanyol com en anglès, i amb adaptació al medi i a l'audiència.

Continguts

  • Introducció als gèneres d'opinió
  • Retòrica: Aristòtil i el poder de la persuasió. Les trampes de l'opinió. Distingir la veritat, els dogmatismes, les paradoxes, els falsos referents. L'argumentació: validesa dels arguments. Fal·làcies
  • L'article signat: l'atracció de les firmes. La columna: la literatura dels diaris
  • L'editorial: rellevància en el seu context. L'editorial com a instrument d'influència o de mediació
  • La columna política
  • La crítica: el paper del crític. La crítica de televisió. Periodisme cultural. Tipus de crítiques. Com es fa una crítica
  • El retrat/perfil periodístic
  • L'acudit gràfic, l'opinió més sintètica i satírica. El dibuix d'humor i la caricatura

Avaluació

L'avaluació és continuada. Es fa un seguiment regular i sistemàtic del curs, cosa que implica l'assistència de l'alumne a classe i la seva participació activa en les pràctiques (mínim un 80 % d'assistència).

Només s'avalua l'alumne que hagi entregat el 100 % de les pràctiques obligatòries.

  • Durant el curs es demanen diversos exercicis (columna política, retrat, crítica de cinema, crítica de televisió i columna lliure) que conformen el 60 % de la nota de l'assignatura.
  • L'assistència i seguiment del taller està valorada en un 10 %.
  • Els treballs plagiats o qualsevol intent de frau reben la qualificació de 0 i s'activa el protocol antiplagi.
  • Un 20 % de la nota correspon a un examen (prova escrita).
  • Un 10 % de la qualificació correspon a un conjunt de presentacions orals que es fan a l'aula.

Metodologia

Les classes segueixen la metodologia d'un taller o d'un seminari. Sota el guiatge i la tutela del professorat, els alumnes redacten els seus textos d'opinió a l'aula. El professorat revisa els articles dels estudiants i aconsella sobre com millorar-los. A l'aula es fan, igualment, exercicis pràctics i visionats de peces audiovisuals que puguin generar debat o per analitzar com aborden els gèneres d'opinió a la premsa alguns dels autors més reconeguts. Tanmateix, l'alumnat ha de portar a classe columnes d'opinió publicades a la premsa per compartir-les i comentar-les. Tot plegat, amb l'objectiu final de practicar diversos recursos retòrics, aprendre a argumentar i per escriure amb un estil original i convincent.

Bibliografia

Bàsica

  • Capdevila, C. (2017). La vida que aprenc. Arcàdia.
  • López Hidalgo, A. (2012). La columna: Periodismo y literatura en un género plural. Comunicación Social, ediciones y publicaciones.
  • Parratt, S., Paniagua, P., Abejón, P. (2017). Manual práctico de redacción periodística: Géneros informativos, interpretativos y de opinión. Síntesis.
  • Santamaría, L., Casals, M. J. (2000). La opinión periodística: Argumentos y géneros para la persuasión. Fragua.
  • Weston, A. (2011). Las claves de la argumentación: Edición actualizada (11 ed.). Ariel.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte