Vés al contingut

Titulació

Biologia

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Objectius

  • Conèixer els processos que produeixen la variabilitat humana tant en el temps com l'espai.
  • Interpretar el procés evolutiu, el seu funcionament i els seus mecanismes.
  • Integrar i comprendre els fonaments biològics de la conducta animal i humana des de d'una perspectiva comparada i filogenètica.
  • Introduir als alumnes en els trets biològics fonamentals dels humans, el registre fòssil i la seva historia evolutiva.
  • Estimular els alumnes en la transmissió, síntesi i discussió de lectures científiques.
  • Promoure la consciencia crítica dels alumnes vers els resultats de les recerca científica que comprèn el camp de l'antropologia i l'evolució humana i primat.

Resultats d'aprenentatge

  • Comprèn l'acció dels mecanismes evolutius sobre l'espècie humana.
  • Coneix i entén els conceptes bàsics de l'estudi de l'espècie humana a nivell poblacional i demogràfic.
  • Coneix les fonts i tipus de variabilitat de l'espècie humana, tant a nivell molecular com individual i poblacional.
  • Reconeix les característiques diferencials dels grups de primats actuals i dels representants fòssils dels homínids, coneixent la seva relació filogenètica i comprenent el procés evolutiu d'hominització.
  • És capaç de buscar i analitzar informació científica per a preparar i exposar en públic un tema relacionat amb els continguts de l'assignatura.

Continguts

  1. Els primats: biologia, ecologia i conducta:
    1. L'ordre dels primats.
    2. Taxonomia dels primats actuals.
    3. Conducta i ecologia dels primats.
    4. La conducta social dels primats.
    5. Cognició i cultura en els primats.
  2. Evolució i filogènia:
    1. Història de les teories evolutives.
    2. Darwin i la selecció natural.
    3. Concepte d'espècie.
    4. Analogia i homologia.
  3. Evolució i filogènia dels primats:
    1. L'estudi del registre fòssil dels primats.
    2. L'origen dels primats: Els primats a l'Eocè.
    3. Els primers antropoides. Els primats a l'Oligocè.
    4. Els primers hominoides. Els primats al Miocè.
  4. Hominització i humanització: biologia, cultura i evolució humana:
    1. Homínids al Pliocè. Morfologia y locomoció bípeda.
    2. Paleoecologia dels primers homínids.
    3. Ambient i clima durant el Quaternari.
    4. Els orígens del gènere homo. Homínids al Pliocè.
    5. Evolució conductual, cultural i tecnològica del gènere homo.
    6. Migracions i dispersions humanes durant el Pliocè.
    7. Orígens dels humans moderns.
    8. Neandertals i Homo sapiens.
    9. Del Pliocè a l'Holocè. Origen de les adaptacions humanes actuals.
  5. Biologia de les poblacions humanes:
    1. Concepte de Població.
    2. Dinàmica i estructura poblacional.
    3. Fonaments de demografia.
    4. Anàlisi de la tasa demogràfica. Concepte i aplicació.
    5. Demografia mundial i alimentació.
    6. Aproximacions biològiques dels cicles vitals humans: Creixement, desenvolupament i senescència.
  6. Variabilitat de l'espècie humana actual:
    1. Variabilitat genètica i molecular.
    2. Variabilitat morfològica i adaptacions fisiològiques en els humans
    3. Ecologia humana
  • Activitats complementaries.
  • Visita al Centre de Recuperació de Primats Fundació Mona.
  • Visita a un jaciment arqueopaleontològic.

Avaluació

  • Avaluació serà continua i final, en funció dels objectius i competències docents plantejades. L'adquisició dels coneixements serà avaluada mitjançant tres proves escrites equivalents al 60% de la nota final.
  • Les capacitats de crítica i de síntesi seran avaluades a través de dues ressenyes d'articles científics, equivalents al 15% de la nota final.
  • Les competències relacionades amb la transmissió i la comunicació orals seran avaluades per mitjà de dos presentacions orals d'alguna de les temàtiques de l'assignatura, la nota d'aquesta activitat serà equivalent al 25% de la final.

Metodologia

L'assignatura resta dividida en 6 blocs principals, els quals contenen els elements claus per comprendre l'àmbit del coneixement de l'antropologia biològica. L'objectiu principal docent consisteix a dotar els alumnes dels coneixements necessaris per interpretar els processos que expliquen la dimensió biològica humana, tan en el temps com en l'espai. Per  això les classes teòriques pretenen estimular la participació activa de l'alumnat en la construcció d'aquest coneixement mitjançant comunicacions orals, lectures crítiques i discussió en grup dels resultats de les recerques. Si es possible, les classes teòriques es treballaran amb l'ajut de recursos expositius com projectors i visionat d'audiovisuals.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte