Vés al contingut

Aprenentatge i Desenvolupament Motor

Titulació

Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

Assignatura

Aprenentatge i Desenvolupament Motor

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàGil Pla Campas
Miguel Moreno Moreno
G12, presencial, matícatalàGil Pla Campas
Miguel Moreno Moreno

Objectius

Tal com indica el títol, l'assignatura centra el seu interès en l'àmbit de l'aprenentatge i el desenvolupament motor (ADM). En un primer gran bloc l'assignatura es pregunta qüestions lligades a la noció d'aprenentatge com: què s'entén per aprendre i com aprèn l'esportista? Aquestes preguntes porten a estudiar què s'entén per habilitat motora i quines son les condicions que n'afavoreixen l'aprenentatge. En un segon gran bloc l'assignatura explica com les persones desenvolupem el control del cos al llarg de la vida i com aquest procés es manifesta en la pràctica esportiva. Aquest bloc espera respondre qüestions com: quina incidència té el moviment corporal en el desenvolupament de l'esportista i en l'aprenentatge d'una habilitat? Com es pot afavorir un bon desenvolupament motor des de la pràctica corporal o l'entrenament?

Per respondre totes aquestes preguntes, l'assignatura Aprenentatge i Desenvolupament Motor (ADM) transita per múltiples aprenentatges de la vida (tant esportius com no esportius) i per totes les grans etapes del desenvolupament vital (infantesa, adolescència i adultesa) per tal que les competències que s'adquireixin permetin al futur graduat adaptar-se a qualsevol dels àmbits professionals en què l'aprenentatge i el desenvolupament motor estan presents.

Donat el caràcter transversal i essencial d'aquests continguts en l'àmbit laboral del futur graduat, l'accés a les competències es fomenta des d'una doble orientació, paral·lela i simultània. Per una banda, es treballa un domini intens del corpus conceptual de l'àmbit de l'aprenentatge i desenvolupament motor, i per l'altra, es mobilitza un domini aplicat d'aquest saber mitjançant l'estudi de casos en tots els moments de l'assignatura.

Resultats d'aprenentatge

  • Analitza i avalua l'adequació de les metodologies d'entrenament o d'activitat física mitjançant les teories psicològiques que expliquen l'aprenentatge motor. (RA1)
  • Entén i analitza les implicacions del desenvolupament psicomotor en l'esport o en l'activitat física. (RA2)
  • Participa activament en l'assignatura assistint a classe amb regularitat, elaborant de les activitats i mostrant una actitud positiva. (RA3)
  • Utilitza apropiadament el saber de l'aprenentatge i el desenvolupament motor per millorar experiències reals d'aprenentatge. (RA4)

Competències

Generals

  • Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Capacitat de comunicació i expressió.
  • Capacitat de recerca i gestió de la informació.
  • Capacitat per a l'aprenentatge autònom.
  • Capacitat per relacionar continguts de diferents àrees de coneixement.
  • Habilitats en les relacions interpersonals.
  • Motivació per la qualitat.

Específiques

  • Analitzar i optimitzar les capacitats i habilitats dels esportistes en els diferents moments evolutius.
  • Conèixer i interpretar els fonaments i les manifestacions bàsiques que determinen el desenvolupament de la motricitat humana.
  • Conèixer, pronosticar i avaluar els factors històrics, psicològics, socials i culturals que afavoreixen o dificulten la pràctica de l'activitat física i l'esport.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.

Continguts

  1. L'habilitat motriu
    1. Noció conceptual d'habilitat motriu
    2. Tipus d'habilitats motrius
  2. L'aprenentatge motor
    1. Noció conceptual d'aprenentatge motor
    2. Models explicatius de l'aprenentatge motor
    3. Consideracions psicopedagògiques
  3. El desenvolupament motor i psicomotor
    1. Noció de desenvolupament motor i psocomotor
    2. Continguts del desenvolupament psicomotor
    3. Consideracions psicopedagògiques

Avaluació

  • Examen conceptual del bloc d'Aprenentatge motor: 40 %, RA1
  • Examen conceptual del bloc de Desenvolupament motor: 30 %, RA2
  • Treball sobre un estudi de cas: 30 %, RA3, RA4

Consideracions sobre l'avaluació de l'assignatura:

  • La nota final de l'assignatura sorgeix de la mitjana ponderada dels percentatges de cada RA. Aprovar és el resultat d'haver obtingut una nota igual o superior a 5 al final de l'assignatura.
  • Pel caràcter sumatori i finalista dels exàmens, per aprovar l'assignatura és condició indispensable superar ambdós exàmens amb una nota igual o superior a 5. En cas de suspendre un examen, se suspèn igualment l'assignatura. Tanmateix hi ha la possibilitat de recuperar els exàmens que s'hagin pogut suspendre en les setmanes de recuperació.
  • Pel caràcter formatiu i processual del treball, no és imprescindible aprovar aquest element d'avaluació per aprovar l'assignatura. Per contra, la nota del treball obtinguda a final de curs no és recuperable ni millorable.

Metodologia

L'assignatura organitza les sessions de classe de tres maneres ben diferenciades:

  1. Sessions de caràcter conceptual, amb suports audiovisuals (vídeos i presentacions) per facilitar l'aprenentatge dels coneixements.
  2. Sessions de treball dirigit (STD), dissenyades per facilitar la integració i aplicació del saber conceptual desenvolupat en l'assignatura.
  3. Sessions de tutoria, per facilitar el seguiment de l'alumnat a l'assignatura i el desenvolupament del treball.

Igualment, l'assignatura comparteix un percentatge important de les STD amb les sessions pràctiques de Bàsquet de 1r curs. Aquesta assignatura serveix d'estudi de casos per aprendre i aplicar les nocions desenvolupades a ADM. El detall de les sessions de STD compartides amb Bàsquet i de la resta de sessions queda descrit en el pla de treball. Aquest pla està publicat a l'aula virtual i descriu exactament quin és el contingut de la sessió, el format de classe i què s'espera de l'alumnat.

Bibliografia

Bàsica

  • Cobos, Pilar (2007). El Desarrollo psicomotor y sus alteraciones: manual práctico para evaluarlo y favorecerlo (2 ed.). Pirámide.
  • da Fonseca, Vítor (1998). Manual de observación psicomotriz. INDE.
  • Piek, Jan. P. (2006). Infant motor development. Human Kinetics.
  • Pla, Gil (2011). Les Interaccions dels nadons en les activitats aquàtiques: conseqüències educatives (tesi doctoral). Universitat de Vic [recurs electrònic].
  • Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig, A. (2000). Motor learning and performance. A problem-based learning approach. Human Kinetics.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte