Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Assignatura
Aprenentatge i Desenvolupament Motor
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Gil Pla Campas |
Miguel Moreno Moreno | ||
G12, presencial, matí | català | Gil Pla Campas |
Miguel Moreno Moreno |
Objectius
Tal com indica el títol, l'assignatura centra el seu interès en l'àmbit de l'aprenentatge i el desenvolupament motor (ADM). En un primer gran bloc l'assignatura es pregunta qüestions lligades a la noció d'aprenentatge com: què s'entén per aprendre i com aprèn l'esportista? Aquestes preguntes porten a estudiar què s'entén per habilitat motora i quines son les condicions que n'afavoreixen l'aprenentatge. En un segon gran bloc l'assignatura explica com les persones desenvolupem el control del cos al llarg de la vida i com aquest procés es manifesta en la pràctica esportiva. Aquest bloc espera respondre qüestions com: quina incidència té el moviment corporal en el desenvolupament de l'esportista i en l'aprenentatge d'una habilitat? Com es pot afavorir un bon desenvolupament motor des de la pràctica corporal o l'entrenament?
Per respondre totes aquestes preguntes, l'assignatura Aprenentatge i Desenvolupament Motor (ADM) transita per múltiples aprenentatges de la vida (tant esportius com no esportius) i per totes les grans etapes del desenvolupament vital (infantesa, adolescència i adultesa) per tal que les competències que s'adquireixin permetin al futur graduat adaptar-se a qualsevol dels àmbits professionals en què l'aprenentatge i el desenvolupament motor estan presents.
Donat el caràcter transversal i essencial d'aquests continguts en l'àmbit laboral del futur graduat, l'accés a les competències es fomenta des d'una doble orientació, paral·lela i simultània. Per una banda, es treballa un domini intens del corpus conceptual de l'àmbit de l'aprenentatge i desenvolupament motor, i per l'altra, es mobilitza un domini aplicat d'aquest saber mitjançant l'estudi de casos en tots els moments de l'assignatura.
Resultats d'aprenentatge
- Analitza i avalua l'adequació de les metodologies d'entrenament o d'activitat física mitjançant les teories psicològiques que expliquen l'aprenentatge motor. (RA1)
- Entén i analitza les implicacions del desenvolupament psicomotor en l'esport o en l'activitat física. (RA2)
- Participa activament en l'assignatura assistint a classe amb regularitat, elaborant de les activitats i mostrant una actitud positiva. (RA3)
- Utilitza apropiadament el saber de l'aprenentatge i el desenvolupament motor per millorar experiències reals d'aprenentatge. (RA4)
Competències
Generals
- Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- Capacitat de comunicació i expressió.
- Capacitat de recerca i gestió de la informació.
- Capacitat per a l'aprenentatge autònom.
- Capacitat per relacionar continguts de diferents àrees de coneixement.
- Habilitats en les relacions interpersonals.
- Motivació per la qualitat.
Específiques
- Analitzar i optimitzar les capacitats i habilitats dels esportistes en els diferents moments evolutius.
- Conèixer i interpretar els fonaments i les manifestacions bàsiques que determinen el desenvolupament de la motricitat humana.
- Conèixer, pronosticar i avaluar els factors històrics, psicològics, socials i culturals que afavoreixen o dificulten la pràctica de l'activitat física i l'esport.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
Continguts
- L'habilitat motriu
- Noció conceptual d'habilitat motriu
- Tipus d'habilitats motrius
- L'aprenentatge motor
- Noció conceptual d'aprenentatge motor
- Models explicatius de l'aprenentatge motor
- Consideracions psicopedagògiques
- El desenvolupament motor i psicomotor
- Noció de desenvolupament motor i psocomotor
- Continguts del desenvolupament psicomotor
- Consideracions psicopedagògiques
Avaluació
- Examen conceptual del bloc d'Aprenentatge motor: 40 %, RA1
- Examen conceptual del bloc de Desenvolupament motor: 30 %, RA2
- Treball sobre un estudi de cas: 30 %, RA3, RA4
Consideracions sobre l'avaluació de l'assignatura:
- La nota final de l'assignatura sorgeix de la mitjana ponderada dels percentatges de cada RA. Aprovar és el resultat d'haver obtingut una nota igual o superior a 5 al final de l'assignatura.
- Pel caràcter sumatori i finalista dels exàmens, per aprovar l'assignatura és condició indispensable superar ambdós exàmens amb una nota igual o superior a 5. En cas de suspendre un examen, se suspèn igualment l'assignatura. Tanmateix hi ha la possibilitat de recuperar els exàmens que s'hagin pogut suspendre en les setmanes de recuperació.
- Pel caràcter formatiu i processual del treball, no és imprescindible aprovar aquest element d'avaluació per aprovar l'assignatura. Per contra, la nota del treball obtinguda a final de curs no és recuperable ni millorable.
Metodologia
L'assignatura organitza les sessions de classe de tres maneres ben diferenciades:
- Sessions de caràcter conceptual, amb suports audiovisuals (vídeos i presentacions) per facilitar l'aprenentatge dels coneixements.
- Sessions de treball dirigit (STD), dissenyades per facilitar la integració i aplicació del saber conceptual desenvolupat en l'assignatura.
- Sessions de tutoria, per facilitar el seguiment de l'alumnat a l'assignatura i el desenvolupament del treball.
Igualment, l'assignatura comparteix un percentatge important de les STD amb les sessions pràctiques de Bàsquet de 1r curs. Aquesta assignatura serveix d'estudi de casos per aprendre i aplicar les nocions desenvolupades a ADM. El detall de les sessions de STD compartides amb Bàsquet i de la resta de sessions queda descrit en el pla de treball. Aquest pla està publicat a l'aula virtual i descriu exactament quin és el contingut de la sessió, el format de classe i què s'espera de l'alumnat.
Bibliografia
Bàsica
- Cobos, Pilar (2007). El Desarrollo psicomotor y sus alteraciones: manual práctico para evaluarlo y favorecerlo (2 ed.). Pirámide.
- da Fonseca, Vítor (1998). Manual de observación psicomotriz. INDE.
- Piek, Jan. P. (2006). Infant motor development. Human Kinetics.
- Pla, Gil (2011). Les Interaccions dels nadons en les activitats aquàtiques: conseqüències educatives (tesi doctoral). Universitat de Vic [recurs electrònic].
- Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig, A. (2000). Motor learning and performance. A problem-based learning approach. Human Kinetics.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.