Vés al contingut

Resolució de Casos Complexos

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Resolució de Casos Complexos

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matí i tardacatalàAnna Vila Martí
Alba Segovia Campo
Maria De los Mozos Fernando
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolAlba Segovia Campo
Anna Vila Martí
Maria De los Mozos Fernando

Professorat col·laborador

  • Hegoi Segurola Gurruchaga

Objectius

L'assignatura de Resolució de Casos Complexos forma part de la matèria de Dietoteràpia i Nutrició Clínica, inclosa dins del mòdul de Ciènices de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.

No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat l'assignatura de Fonaments de Dietètica, Dietètica i Cicle Vital, Dietoteràpia I i Dietoteràpia II.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Adquirir competències comunicatives per a la resolució de casos.
  • Resoldre casos clínics complexos.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Interpreta de forma correcta una història clínica.
  • RA2. Elabora i interpreta una història dietètica en individus sans i malalts.
  • RA3. Coneix les diferents tècniques i els productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • RA4. Desenvolupa i implementa plans de transició dieteticonutricional.
  • RA5. Prescriu el tractament específic corresponent a l'àmbit del dietista-nutricionista.
  • RA6. Adquireix habilitats de treball en equip, en les unitats en què s'estructuren de forma uni-, multi- i interdisciplinària els professionals i les altres persones relacionades amb l'avaluació diagnòstica i amb el tractament de dietètica i nutrició.
  • RA7. Dissenya intervencions que responen a les necessitats de l'àmbit de forma multidisciplinària.
  • RA8. Aplica els seus coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i actuals.

Competències

Generals

  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
  • Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Pacient crònic complex
  2. Projecte d'Aprenentatge-Servei: Parelles dietètiques
  3. Resolució de casos clínics complexos:
    • Cas 1. Abordatge nutricional d'un pacient crònic complex.
      Cas 2. Aboradtge dietètico-nutriconal d'un pacient amb patologia digestiva amb elevat grau de complexitat.
      Cas 3. Abordatge dietètico-nutricional a una pacient amb amenorrea hipotalàmica.
      Cas 4. Abordatge dietètico-nutricional grupal a l'Atenció Primària.

Avaluació

Segons la Normativa de la UVic, aprovada per Consell de Direcció de la Universitat, només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que tindrà lloc durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant.

  • Assistència a classe: 10 % (no recuperable)
  • Parelles dietètiques: 45 % (recuperable)
  • Resolució de casos de forma grupal: 45 % (no recuperable)
    • Cas 1. Abordatge nutricional d'un pacient crònic complex (10%).
    • Cas 2. Aboradtge dietètico-nutriconal d'un pacient amb patologia digestiva amb elevat grau de complexitat (10%).
    • Cas 3. Abordatge dietètico-nutricional a una pacient amb amenorrea hipotalàmica (15%).
    • Cas 4. Abordatge dietètico-nutricional grupal a l'Atenció Primària (10%).

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables podrà recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials, cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

L'assignatura pivota sobre dos blocs d'activitats, per una banda el projecte d'aprenentatge-servei "Parelles dietètiques" de treball individual i per altra banda 4 casos clínics complexes que es es traballaran en parelles.

En relació a la resolució dels casos, les dinàmiques serna les següents:

  • Modalitat presencial: La dinàmica serà similar al llarg dels 4 casos que es treballaran, el primer dia el professor presentarà el cas i farà un recordatori sobre el tractament dietètico-nutricional. Seguidament i en parelles, els estudiants hauran de proposar una resolució que hauran d'exposar davant el grup classe en la propera sessió de classe. Es valorarà no només la resolució del cas sino també l'assistència a classe i la participació en els debats. 
  • Modalitat semipresencial: la dinàmica serà similar al llarg dels 4 casos que es treballaran, quan s'obri el cas a l'aula virtual els estudiants trobaran el marc conceptal del cas en format vídeo així com la proposta de cas i les preguntes de resolució. En parelles, que poden ser les mateixes al llarg de tot el curs, els estudiants hauran de resoldre les preguntes plantejades així com establir un debat en relació a la resolució al fòrum habilitat per a cada cas. La participació en els fòrum serà avaluada com a part de la resolució del cas.

Bibliografia

Bàsica

  • Pagana, K. D., Pagana, T. J. (2008). Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio (8 ed.). Elsevier.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte