Pasar al contenido principal

Prácticas II

Titulación

Maestro de Educación Infantil

Asignatura

Prácticas II

Tipología

Prácticas Académicas Externas (PAE)

Curso

3

Créditos

15,0

Semestre

Anual

Profesorado responsable

  • Marta Camps Devesa

Objetivos

Pràctiques II és una assignatura obligatòria de 15 ECTS situada a 3r curs del grau en Mestre d'Educació Infantil (MEI). Comprèn un seminari de preparació i un període d'estada a l'escola.

Aquestes pràctiques es porten a terme en un dels cursos de l'etapa d'infantil i centren la seva atenció, encara que no exclusivament, en el desenvolupament del treball a l'aula en una de les àrees del currículum. És la primera experiència guiada d'intervenció directa a l'aula, de manera que l'estudiant ha d'aprofundir de forma activa en tot allò que suposa fer de mestre o mestra en l'educació primària.

Objectius generals

  1. Conèixer el context i el treball educatiu que es desenvolupa a l'escola de pràctiques i participar en la seva dinàmica general.
  2. Descriure i analitzar el context social i cultural de l'escola i les característiques del centre com a institució (tipologia, projecte educatiu, organització, serveis, pla anual, etc.).
  3. Observar sistemàticament els contextos de convivència i aprenentatge que es donen en l'etapa de 0 a 3 anys i en l'etapa de 3 a 6 anys (els contextos de vida quotidiana al centre educatiu i les relacions que es fomenten entre adults i adults, adult i infants, i entre iguals).
  4. Analitzar la pràctica educativa de l'aula (estratègies metodològiques, recursos i materials, espais, activitats d'aprenentatge, distribució del temps, etc.).
  5. Descriure i analitzar els elements que defineixen la dinàmica del grup classe, les característiques dels infants, el sistema de relacions entre tots els subjectes que donen vida a l'acció educativa, etc.
  6. Planificar, desenvolupar, documentar i avaluar, d'acord amb els tutors i tutores, una proposta educativa per aplicar amb un grup concret d'infants a l'aula o bé l'anàlisi, la investigació i l'observació d'una situació educativa d'interès dins del centre educatiu.
  7. Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica.

Resultados de aprendizaje

  • Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents contextos escolars des de la figura del mestre d'educació infantil. (RA1)
  • Planifica i gestiona intervencions a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
  • Intervé en situacions educatives de manera activa i responsable. (RA5)
  • Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8)
  • Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme a través d'un seguiment individualitzat per part del tutor. (RA9)
  • Defineix objectius d'aprenentatge guiat per al tutor i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa. (RA12)

Competencias

Generales

  • Establecer relaciones sistémicas entre distintos ámbitos del conocimiento.

Específicas

  • Desarrollar procesos de evaluación de los aprendizajes, a nivel individual y de grupo, empleando las técnicas y estrategias de observación y documentación pedagógica.
  • Diseñar y planificar ambientes y secuencias de aprendizaje que permitan el desarrollo y la promoción del currículum a través de la adecuación de los materiales y del fomento del juego.
  • Gestionar y fomentar los procesos propios de enseñanza y aprendizaje a través de la función tutorial en el aula de educación infantil en un entorno de convivencia y comunicación afectiva.

Básicas

  • Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.

Transversales

  • Actuar con espíritu y reflexión críticos ante el conocimiento en todas sus dimensiones, mostrando inquietud intelectual, cultural y científica y compromiso hacia el rigor y la calidad en la exigencia profesional.
  • Proyectar los valores del emprendimiento y de la innovación en el ejercicio de la trayectoria personal académica y profesional a través del contacto con diferentes realidades de la practica y con motivación hacia el desarrollo profesional.

Contenidos

En les sessions de Seminari l'estudiant ha de reflexionar i aprofundir sobre els aspectes següents:

  1. L'escola, un sistema de relacions
  2. El paper del mestre o de la mestra
    • L'atenció als infants
    • L'observació i l'escolta actives
    • La documentació pedagògica
    • Planificació de les accions educatives
  3. La importància dels espais, materials i temps
  4. La reflexió i el propi procés d'aprenentatge de l'adult

Evaluación

L'assignatura només té una convocatòria oficial. La nota final és el resultat de tres notes parcials, cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5), i en els percentatges que s'indiquen a continuació:

  1. Seminari
    • Participació, seguiment i activitats realitzades en les sessions de Seminari: 20 %
    • Aquestes tasques les avalua la professora del Seminari
  2. Estada a l'escola
    • Informe del tutor del centre contrastat amb les entrevistes amb el tutor de la UVic-UCC: 40 %
    • L'estada a l'escola l'avalua la tutora de l'escola
  3. Memòria de Pràctiques II: 40 %
    • Aquesta tasca l'avalua la tutora de la UVic-UCC assignada a l'estudiant per fer el seguiment a l'escola.
    • El tutor o tutora de la UVic-UCC comunica a l'estudiant la qualificació final de l'assignatura en una sessió d'avaluació. Si es considera necessari que l'estudiant refaci algun dels documents lliurats prèviament, al pla de treball de l'assignatura es detalla el calendari per lliurar-ne una segona versió, sempre que hagi participat en les tutories de seguiment durant el període de proves i activitats de recuperació.
    • Una vegada la memòria estigui avaluada, aprovada i tingui el vistiplau de la tutora UVic-UCC, l'alumne l'ha d'enviar, en format pdf, a l'escola i al seu tutor del centre amb còpia al tutor UVic-UCC.

Metodología

Seminari previ

Es desenvolupen les idees claus de cada tema a partir d'estratègies i recursos diversos: anàlisi de lectures i de documentació audiovisual, estudis de casos, etc.

Els i les estudiants disposen, també, d'un temps de treball personal i tutoritzat amb el professor o professora del seminari per preparar l'estada al centre, la seva participació a l'aula i el disseny i planificació de la intervenció educativa.

Estada intensiva al centre

  • Horari: matí i tarda, d'acord amb l'horari de l'escola de pràctiques
  • Al llarg d'aquesta estada l'estudiant ha de desenvolupar una intervenció didàctica planificada. També ha de participar en la dinàmica del centre i de l'aula, i fer especial atenció al treball didàctic en què pugui col·laborar i a la participació en reunions i trobades pedagògiques del centre.
  • Cap al final d'aquesta estada, o una vegada s'hagi acabat, el tutor o tutora de la UVic visita el centre de pràctiques per entrevistar-se amb el tutor o tutora de l'escola i fer la valoració de les pràctiques de l'estudiant.

Qualsevol canvi respecte a aquest horari s'ha de sol·licitar a la coordinació de la titulació (coordinadora de MEI: Francesca Davoli) mitjançant el «formulari d'adaptacions» que hi ha al Tauler de coordinació de l'Aula de titulació. La coordinadora ha d'autoritzar aquest canvi.

Els dos tutors, el de l'escola i el de la Universitat, han d'estar assabentats d'aquesta circumstància abans de l'inici de les pràctiques a través d'una comunicació oficial emesa per la Secretaria de Pràctiques.

Seminari posterior

Es presenten les experiències individuals dels estudiants a partir de presentacions orals durant totes les sessions i es promou l'anàlisi de les intervencions i l'esperit crític respecte a les presentacions.

L'alumnat que cursi Pràctiques a la UVic-UCC però que estigui en mobilitat durant el període del seminari, és conscient que ha de fer el seguiment constant del seminari durant la mobilitat i que ha de mantenir un contacte periòdic amb el tutor o tutora. És responsabilitat de l'estudiant seguir adequadament el seminari.

Bibliografía

Básica

  • Antón, M., Masnou, F., Oller, M., Palou, S., Thió, C., Fusté, S., & Martín, L. (2007). Planificar la etapa 0-6: Compromiso de sus agentes y práctica cotidiana. Editorial Graó.
  • Díez, M. C. (2011). Les arracades de la mestra. Editorial Graó.
  • Harms, T., Cryer, D., & Clifford, R. M. (2004). Escala de calificación del ambiente para bebés y niños pequeños. Edición revisada. Teachers College Press.
  • Òdena, P. (2011). L’infant i l’escola bressol: Col·lecció Temes d’Infància, 4. Rosa Sensat.

Complementaria

El profesorado facilitará las referencias de la bibliografía complementaria y de lectura obligatoria a lo largo del desarrollo de la asignatura y a través del Campus Virtual.

Contacta con nosotros

Si tienes alguna duda, tenemos la respuesta

Contacto