Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Assignatura
Seminari d'Investigació
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Anna Maria Señé Mir |
Albert Altarriba Bartés | ||
Anna Maria Puig Ribera | ||
Xantal Borràs Boix | ||
G12, presencial, matí | català | Anna Maria Señé Mir |
Aitor Piedra González | ||
David Rodriguez Ruano | ||
Isaac Taberner Canadell | ||
Martina Kieling Rolim |
Objectius
Aquesta assignatura és l'única del pla d'estudis en què es dona el suport metodològic per portar a terme el Treball de Fi de Grau (TFG).
Tal com diu el títol, es tracta de proporcionar a l'alumnat les eines necessàries per inciar-se en el món de la investigació i que esculli un tema que li interessi de l'àmbit de les ciències de l'activitat física i de l'esport.
L'objectiu més destacat de l'assignatura és donar el suport metodològic necessari a l'alumnat per poder redactar un TFG amb èxit i contribuir, ni que sigui de manera molt reduïda, a la producció de coneixement en el món de les ciències de l'activitat física i de l'esport.
Resultats d'aprenentatge
S'espera que, un cop cursada i superada amb èxit l'assignatura, l'alumnat hagi assolit els resultats d'aprenentatge següents:
- Entén el canvi d’actitud que propicia la producció de coneixement.
- Identifica la necessitat de posar en pràctica el mètode científic per a la producció de coneixement en l’àmbit de les ciències de l'activitat física i de l'esport.
- Dissenya un estudi d’investigació en un dels àmbits de CAFE per crear coneixement en les ciències de l’activitat física i de l'esport.
- Reconeix que la investigació necessita elements rigorosos, sistemàtics i planificats per progressar en el coneixement de qualsevol àmbit de CAFE.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives de l'àmbit laboral o professional i organitza el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
Competències
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
- El mètode científic
- Canvi d'actitud: el coneixement científic
- L'empirisme i el racionalisme
- Les diferències i similituds amb altres treballs del grau
- Les fases del mètode científic
- Orientar i delimitar el tema de la recerca
- La pregunta inicial
- La fonamentació teòrica
- Les lectures de recerques anteriors
- Les entrevistes d'exploració
- L'aplicació pràctica: la metodologia
-
- Els paradigmes que fonamenten la recerca quantitativa i la qualitativa
- Les hipòtesis
- Tipus i dissenys d'estudis
- Les tècniques i instruments de recollida de dades (qüestionaris, fulls d'observació, entrevistes, grups de discussió i anàlisi documental)
- Qualitat de les mesures (validesa, fiabilitat, precisió i exactitud)
- El model d'anàlisi i l'anàlisi de dades
- Aspectes ètics de la recerca
-
- L'anàlisi i presentació dels resultats
- Les conclusions dels resultats i les seves conseqüències
- Orientar i delimitar el tema de la recerca
Avaluació
L'assignatura és eminentment pràctica i interactiva, fet que comporta que l'assistència a les sessions sigui cabdal per fer un bon aprenentatge de què és i com s'utilitza el mètode científic en una recerca concreta.
L'assignatura s'avalua a partir dels elements avaluadors següents:
- Assistència a les sessions específiques de l'àmbit i a la xerrada de recerca de l'àmbit: 20 %; no recuperable
- Tres tasques de seguiment que cal presentar en les sessions específiques de l'àmbit: 30 %; no recuperable
- Treball final del Seminari d'Investigació (basat en la proposta de TFG de l'estudiant): 50 %; recuperable
El treball final del Seminari d'Investigació (50 %) és recuperable. És obligatori aprovar-lo per poder superar el Seminari. En contraposició, l'assistència a les sessions (20 %) i la realització de les 3 tasques (30 %) no són recuperables i fan mitjana amb la nota del treball final, sempre que el treball estigui aprovat.
La nota del seminari d'investigació equival a fins a 2 punts (1, 1,5 o 2), dels 4 punts del primer apartat del barem de l'avaluació del procés del Treball de Fi de Grau.
Metodologia
La metodologia, així com l'organització dels grups de treball en l'assignatura va variant segons el contingut que es treballa en cada sessió.
Hi ha dos tipus de sessions, més una xerrada per àmbit:
- Les sessions teòriques amb tot el grup classe
- Les sessions d'aplicació pràctica dividides en els quatre itineraris, en què es desenvolupen tasques relacionades amb la temàtica específica del TFG que cada estudiant ha proposat
- Una sessió-xerrada de recerca en cadascun dels itineraris
Bibliografia
Bàsica
- Blaxter, L.; Hughes, C. i Tight, M. (2008). Cómo se investiga. Graó.
- Gratton, C i Jones, I. (2004). Research methods for sport studies. Routledge.
- Heinemann, K. (2016). Introducción a la metodología de la investigación empírica: En las ciencias del deporte (2 ed.). Paidotribo.
- Quivy, R.; Campenhoudt, L. (1997). Manual de recerca en ciències socials (2 ed.). Herder.
- Thomas, J.R. i Nelson, J.K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Paidotribo.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.