Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Assignatura
Fonaments de l'Educació
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Guillem Riba Duarte |
G12, presencial, matí | català | Jesús Soldevila Pérez |
Objectius
En aquesta assignatura es vol oferir a l'alumnat els coneixements i recursos necessaris per configurar les bases sobre les quals pot construir els criteris necessaris per analitzar, valorar i actuar de forma crítica en l'àmbit de l'educació.
Els objectius són:
- Adquirir els coneixements bàsics per a analitzar, interpretar i valorar aspectes vinculats a l'àmbit de l'educació.
- Conèixer alguns trets fonamentals de l'organització social de l'educació i les característiques més rellevants de les pràctiques educatives inclusives en contraposició amb les característiques d'altres pràctiques educatives.
- Aplicar els coneixements i destreses fonamentals per planificar i desenvolupar l'activitat professional en contextos educatius.
- Mostrar actituds favorables a la regulació i control autònom de l'aprenentatge i a la cooperació responsable entre companys, i tendir a promoure de manera sistemàtica la millora de l'aprenentatge personal i en equip.
Resultats d'aprenentatge
- Reflexiona de forma crítica davant de diferents situacions educatives del món actual.
- Té criteris per fonamentar la pràctica educativa.
- Dissenya activitats educatives per a l'aprenentatge de diferents continguts.
- Coneix i valora algunes estratègies d'ensenyament-aprenentatge.
- Es responsabilitza en l'aprenentatge individual i en l'aprenentatge en equip per a l'elaboració de tasques.
- Mostra una actitud inclusiva i de respecte a la diversitat.
Competències
Generals
- Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- Capacitat per a l'aprenentatge autònom.
- Habilitats en les relacions interpersonals.
- Reconeixement i atenció a la diversitat i interculturalitat.
Específiques
- Adquirir coneixements i recursos inclusius i saber aplicar-los a poblacions amb cultures diferents i/o a persones amb alguna discapacitat o malaltia.
- Relacionar diferents àrees i continguts i aprendre a desenvolupar-los a través de diferents temes transversals.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
- L'educació: funcions i finalitats
- Definició del concepte d'educació
- Funció socialitzadora de l'educació
- L'educació en la modernitat i en el món actual
- L'educació inclusiva
- Els pilars de l'educació
- Pedagogies del segle XXI
- El procés d'ensenyament-aprenentatge
- Estratègies d'ensenyament-aprenentatge
- L'estructura de l'aula per afavorir els processos d'ensenyament i aprenentatge: cooperar per aprendre / aprendre a cooperar
Avaluació
Per obtenir la nota final es ponderen les notes obtingudes a través de les tasques i procediments d'avaluació. Si hi ha alguna part suspesa, no es fa la mitjana i, per tant, la nota final de l'assignatura és de suspens.
Per dur a terme l'avaluació, s'empren les activitats i els procediments següents:
- La realització d'un examen final del conjunt de continguts teoricopràctics treballats en l'assignatura. L'examen és individual i es fa en la data de la convocatòria oficial. La nota de l'examen suposa el 40 % de la nota final (4 punts). Aquesta tasca és recuperable d'acord amb el calendari oficial. La qualificació obtinguda en la recuperació no pot superar el 5 (aprovat).
- L'elaboració i presentació d'un projecte educatiu que mostri l'aplicació pràctica dels continguts treballats a l'assignatura. Aquesta tasca es fa en equip, fet que suposa que també s'avaluen les competències de treball en equip. La nota del projecte, la presentació i la competència de treball en equip suposen el 30 % de la nota final (3 punts). Suspendre la competència de treball en equip o l'exposició suposa obtenir un suspens del treball i, per tant, de l'assignatura.
- L'elaboració de tasques de preparació prèvies a les sessions, d'activitats de l'assignatura dedicades a la discussió de textos o documents audiovisuals, o la realització d'activitats d'aplicació pràctica a l'aula. El professorat de l'assignatura anuncia aquestes tasques oportunament, les quals poden tenir caràcter individual o d'equip. Aquestes tasques suposen una actitud favorable, participativa i de respecte a l'aula que es pot avaluar directament, a criteri del professorat. Aquestes tasques suposen el 30 % de la nota final (3 punts). Del conjunt d'aquestes tasques, les que comporten una exposició a l'aula no són recuperables.
Les puntuacions parcials obtingudes a través de totes les tasques i procediments d'avaluació només són vàlides en la convocatòria corresponent i en cap cas es poden mantenir per a convocatòries posteriors de l'assignatura.
No es pot recuperar cap tasca si se suposa o constata plagi, no es fa el lliurament a través del mitjà establert pel professorat, hi ha impuntualitat injustifiacada o s'incompleix la normativa de presentació dels treballs.
Metodologia
Les sessions de treball combinen les explicacions i comentaris del professorat amb la visualització de vídeos, la lectura d'articles i l'anàlisi posterior conjunt del contingut.
La metodologia de l'assignatura és bàsicament participativa i cooperativa, per tant, implica l'assistència obligatòria de l'estudiant.
La metodologia també passa pel treball individual a casa en format de tasques, lectures i informes obligatoris i puntuables en l'avaluació general.
Bibliografia
Bàsica
- Booth, T., Ainscow. M. (2011). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Recuperat de https://www.oei.es/historico/publicaciones/detalle_publicacion.php?id=151
- Carbonell, Jaume (2015). Pedagogías del Siglo XXI. Ediciones Octaedro.
- Doin, Germán (2012). La educación prohibida [DVD]. Independiente.
- Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll, S., i Yamauchi, L.A. (2002). Transformar la enseñanza: Excelencia, equidad, inclusión y armonia en las aulas y las escuelas. Paidós.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.