Vés al contingut

Fonaments de l'Educació

Titulació

Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

Assignatura

Fonaments de l'Educació

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàGuillem Riba Duarte
G12, presencial, matícatalàJesús Soldevila Pérez

Objectius

En aquesta assignatura es vol oferir a l'alumnat els coneixements i recursos necessaris per configurar les bases sobre les quals pot construir els criteris necessaris per analitzar, valorar i actuar de forma crítica en l'àmbit de l'educació.

Els objectius són:

  • Adquirir els coneixements bàsics per a analitzar, interpretar i valorar aspectes vinculats a l'àmbit de l'educació.
  • Conèixer alguns trets fonamentals de l'organització social de l'educació i les característiques més rellevants de les pràctiques educatives inclusives en contraposició amb les característiques d'altres pràctiques educatives.
  • Aplicar els coneixements i destreses fonamentals per planificar i desenvolupar l'activitat professional en contextos educatius.
  • Mostrar actituds favorables a la regulació i control autònom de l'aprenentatge i a la cooperació responsable entre companys, i tendir a promoure de manera sistemàtica la millora de l'aprenentatge personal i en equip.

Resultats d'aprenentatge

  • Reflexiona de forma crítica davant de diferents situacions educatives del món actual.
  • Té criteris per fonamentar la pràctica educativa.
  • Dissenya activitats educatives per a l'aprenentatge de diferents continguts.
  • Coneix i valora algunes estratègies d'ensenyament-aprenentatge.
  • Es responsabilitza en l'aprenentatge individual i en l'aprenentatge en equip per a l'elaboració de tasques.
  • Mostra una actitud inclusiva i de respecte a la diversitat.

Competències

Generals

  • Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Capacitat per a l'aprenentatge autònom.
  • Habilitats en les relacions interpersonals.
  • Reconeixement i atenció a la diversitat i interculturalitat.

Específiques

  • Adquirir coneixements i recursos inclusius i saber aplicar-los a poblacions amb cultures diferents i/o a persones amb alguna discapacitat o malaltia.
  • Relacionar diferents àrees i continguts i aprendre a desenvolupar-los a través de diferents temes transversals.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

  1. L'educació: funcions i finalitats
    • Definició del concepte d'educació
    • Funció socialitzadora de l'educació
  2. L'educació en la modernitat i en el món actual
    • L'educació inclusiva
    • Els pilars de l'educació
    • Pedagogies del segle XXI
  3. El procés d'ensenyament-aprenentatge
    • Estratègies d'ensenyament-aprenentatge
    • L'estructura de l'aula per afavorir els processos d'ensenyament i aprenentatge: cooperar per aprendre / aprendre a cooperar

Avaluació

Per obtenir la nota final es ponderen les notes obtingudes a través de les tasques i procediments d'avaluació. Si hi ha alguna part suspesa, no es fa la mitjana i, per tant, la nota final de l'assignatura és de suspens.

Per dur a terme l'avaluació, s'empren les activitats i els procediments següents:

  • La realització d'un examen final del conjunt de continguts teoricopràctics treballats en l'assignatura. L'examen és individual i es fa en la data de la convocatòria oficial. La nota de l'examen suposa el 40 % de la nota final (4 punts). Aquesta tasca és recuperable d'acord amb el calendari oficial. La qualificació obtinguda en la recuperació no pot superar el 5 (aprovat).
  • L'elaboració i presentació d'un projecte educatiu que mostri l'aplicació pràctica dels continguts treballats a l'assignatura. Aquesta tasca es fa en equip, fet que suposa que també s'avaluen les competències de treball en equip. La nota del projecte, la presentació i la competència de treball en equip suposen el 30 % de la nota final (3 punts). Suspendre la competència de treball en equip o l'exposició suposa obtenir un suspens del treball i, per tant, de l'assignatura.
  • L'elaboració de tasques de preparació prèvies a les sessions, d'activitats de l'assignatura dedicades a la discussió de textos o documents audiovisuals, o la realització d'activitats d'aplicació pràctica a l'aula. El professorat de l'assignatura anuncia aquestes tasques oportunament, les quals poden tenir caràcter individual o d'equip. Aquestes tasques suposen una actitud favorable, participativa i de respecte a l'aula que es pot avaluar directament, a criteri del professorat. Aquestes tasques suposen el 30 % de la nota final (3 punts). Del conjunt d'aquestes tasques, les que comporten una exposició a l'aula no són recuperables.

Les puntuacions parcials obtingudes a través de totes les tasques i procediments d'avaluació només són vàlides en la convocatòria corresponent i en cap cas es poden mantenir per a convocatòries posteriors de l'assignatura.

No es pot recuperar cap tasca si se suposa o constata plagi, no es fa el lliurament a través del mitjà establert pel professorat, hi ha impuntualitat injustifiacada o s'incompleix la normativa de presentació dels treballs.

Metodologia

Les sessions de treball combinen les explicacions i comentaris del professorat amb la visualització de vídeos, la lectura d'articles i l'anàlisi posterior conjunt del contingut.

La metodologia de l'assignatura és bàsicament participativa i cooperativa, per tant, implica l'assistència obligatòria de l'estudiant.

La metodologia també passa pel treball individual a casa en format de tasques, lectures i informes obligatoris i puntuables en l'avaluació general.

Bibliografia

Bàsica

  • Booth, T., Ainscow. M. (2011). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Recuperat de https://www.oei.es/historico/publicaciones/detalle_publicacion.php?id=151
  • Carbonell, Jaume (2015). Pedagogías del Siglo XXI. Ediciones Octaedro.
  • Doin, Germán (2012). La educación prohibida [DVD]. Independiente.
  • Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll, S., i Yamauchi, L.A. (2002). Transformar la enseñanza: Excelencia, equidad, inclusión y armonia en las aulas y las escuelas. Paidós.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte