Vés al contingut

Didàctica

Titulació

Educació Social

Assignatura

Didàctica

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàXènia Carratalà Izquierdo

Objectius

L'assignatura proposa treballar cinc eixos en relació al treball educatiu reflexiu d'educadores i educadors socials: el sentit educatiu de l'acció socioeducativa, la relació educativa, les decisions metodològiques, la planificació de propostes educatives i la reflexió sobre la pràctica. L'assignatura ofereix, també, les eines conceptuals i d'anàlisi al voltant del treball educatiu que planifiquen i duen a terme els educadors i educadores socials del projecte, centre o institució que s'estudiarà en l'assignatura Treball Interdisciplinari.

Objectius

  • Identificar i analitzar els diferents elements presents en les accions educatives de les educadores i els educadors socials.
  • Aprofundir en els elements presents en la relació educativa entre educador/a i educands en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Conèixer, planificar, aplicar i valorar estratègies metodològiques i recursos que permetin elaborar propostes d'acció educativa en l'àmbit de l'educació social.
  • Contextualitzar les accions educatives en relació a l'entorn on es duen a terme i a les possibilitats i límits dels educadors i educadores socials

Resultats d'aprenentatge

  • Comprèn els fonaments teòrics i els aspectes pràctics de diferents recursos socioeducatius en l'educació social.
  • Desenvolupa la capacitat reflexiva a l'hora de relacionar els aspectes procedimentals de les metodologies educatives de l'educació social i els fonaments de l'educació.
  • Utilitza criteris i informació adequada i coherent a l'hora de dissenyar, posar en pràctica i avaluar propostes d'acció educativa.
  • Mostra sensibilitat i compromís a l'hora de plantejar el treball educatiu amb persones de diferents contextos socials.
  • Mostra actitud de respecte cap a la diversitat socioeconòmica, cultural i lingüística.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual i també en el de grup i avalua els resultats obtinguts.

Competències

Generals

  • Adoptar un compromís ètic.
  • Apreciar la diversitat i multiculturalitat.
  • Comunicar-se de forma oral i escrita en la pròpia llengua nativa.
  • Desenvolupar una actitud receptiva i empàtica.
  • Posseir habilitats interpersonals.
  • Preocupar-se per la qualitat professional.
  • Ser capaç de respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
  • Tenir capacitat d'organitzar i planificar.
  • Tenir capacitat per aprendre i reflexionar sobre el procés d'aprenentatge.
  • Tenir capacitat per prendre decisions.
  • Tenir habilitat en l'ús de la informació (habilitat per comprendre i analitzar la informació de fonts diferents).
  • Tenir habilitats per a la crítica i autocrítica.

Específiques

  • Conèixer els fonaments del disseny i ús dels recursos socioeducatius en la pràctica educativa.
  • Conèixer i analitzar les diferents funcions i tasques de la persona educadora social.
  • Conèixer i utilitzar les estratègies i els recursos socioeducatius propis dels diferents àmbits de l'educació social.
  • Desenvolupar l'avaluació contínua dels processos socioeducatius amb la persona, el grup i la comunitat.
  • Identificar i reconèixer el coneixement educatiu viu i experiencial.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Continguts

Bloc 1: El sentit de l'acció socioeducativa

  • Per a què eduquem? Finalitats que orienten l'acció socioeducativa
  • Didàctica i educació social: Trets definitoris d'aquesta relació
  • El concepte d'acció socioeducativa: Com l'orientem

Bloc 2: La relació educativa

  • Els llocs de les relacions educatives
  • Els indrets personals de cada educadora o educador
  • Les possibilitats i oportunitats d'aprendre de les persones

Bloc 3: Les decisions metodològiques

  • Els paradigmes que guien les decisions de les educadores i els educadors socials
  • Les accions educatives: els continguts que ens proposem
  • Estratègies metodològiques: la coherència entre el sentit educatiu i l'acció
  • El sentit educatiu de l'avaluació

Bloc 4: Planificació de les propostes educatives

  • Les finalitats educatives
  • Els continguts educatius
  • Les estratègies metodològiques
  • L'avaluació formativa

Bloc 5: Reflexió sobre la pràctica

  • La innovació educativa en les propostes
  • La investigació-acció
  • El treball educatiu en xarxa

Bloc 6: Proposta d'acció educativa de la institució

  • El projecte educatiu
  • Anàlisi d'un projecte d'acció educativa. Valoració didàctica
  • La pràctica educativa: metodologies d'acció socioeducativa

Avaluació

Avaluació de procés (40%)

  • Seguiment del treball en petit grup al voltant de la planificació, posada en pràctica i avaluació d'una proposta educativa
  • Realització dels treballs en petit grup i individuals per al desenvolupament dels blocs del curs 
  • Assistència i implicació en les sessions de classe

Avaluació de resultats (60%)

  • Treball Individual a partir de la relació educativa establerta amb una persona concreta (20%)
  • Treball en grup: Realització, posada en pràctica i avaluació d'una proposta educativa a la resta del grup classe.(20%)
  • Treball individual: Desenvolupament de les activitats finals de cada bloc temàtic (20%)

En el cas de no superar l'avaluació de procés caldrà presentar-se a una prova individual final durant les setmanes de recuperació.

En el cas de no superar l'avaluació de resultats caldrà recuperar les parts corresponents durant les setmanes de recuperació.

Metodologia

Les sessions online estan pensades com un espai per compartir continguts bàsics i reflexions al voltant dels blocs temàtics de l'assignatura.

Les sessions de treball dirigit són l'espai de treball en petit grup on es treballaran els elements educatius necessaris a l'hora de planificar, posar en pràctica i avaluar accions socioeducatives.

Les sessions de tutoria individual estan pensades per a fer el seguiment del procés d'aprenentatge de l'assignatura.

Bibliografia

Bàsica

  • Carbonell, J. (2018). L'educació és política. Octaedro.
  • Forés, A. Vallvé, M. (2005). Quan la didàctica porta el nom de l'educació social. Fundació PereTarrés / Claret.
  • Martin, X. (2010). Descarados: Una pedagogia para adolescentes inadaptados (2 ed.). Octaedro.
  • Olid, Bel (2017). Vides aturades: Refugiats a la intempèrie. Ara Llibres.
  • Ucar, X. (2016). Pedagogías de lo social. UOC.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte