Vés al contingut

Didàctica Artística I

Titulació

Mestre d'Educació Infantil

Assignatura

Didàctica Artística I

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

1

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMontserrat Rierola de Mas

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat
  • 5. Igualtat de gènere

Objectius

Aquesta assignatura és una introducció a la didàctica artística: als materials, eines i procediments de les arts plàstiques, i a les bases teòriques de l'educació artística. El seu plantejament teoricopràctic pretén dotar l'alumnat de coneixements, estratègies i recursos per treballar el llenguatge plàstic a les aules de l'etapa d'educació infantil.

Objectius

  • Conèixer la relació entre l'escola i la universitat. Veure l'educació artística com una pràctica transversal i inclusiva.
  • Donar a conèixer els codis i els procediments teòrics bàsics i estratègics que permetin als futurs mestres incorporar l'expressió plàstica al procés d'ensenyament-aprenentatge en l'etapa d'educació infantil.
  • Treballar a través d'un projecte, escollint una temàtica concreta i fent propostes a través del llenguatge plàstic, per desenvolupar uns aprenentatges significatius per als infants de P5 d'una escola.

Resultats d'aprenentatge

  • Mostra sensibilitat per l'expressió en els diferents llenguatges plàstics. (RA1)
  • Aplica correctament les diferents tècniques plàstiques. (RA2)
  • Utilitza diferents recursos plàstics per aplicar-los a l'aula. (RA3)
  • Comunica de manera clara coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8, RA9)
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual i col·lectiu i avalua els resultats obtinguts. (R11)

Competències

Generals

  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.

Específiques

  • Adquirir els sabers bàsics de la construcció del coneixement per integrar-los en propostes didàctiques que promoguin processos d'aprenentatge significatiu.
  • Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
  • Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
  • Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
  • Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

Unitat 1. Marc teòric

  1. Introducció del tema amb el marc teòric
  2. Experiències artístiques a l'escola
  3. Propostes de la didàctica del llenguatge plàstic
  4. Desenvolupament plàstic de l'infant de P5

Unitat 2. Projecte Escola-Universitat (EU)

  1. L'art com a recerca: el treball per projectes a l'escola
  2. La recerca d'informació del tema del projecte
  3. Propostes per desenvolupar amb els infants
  4. Organització de l'aula i del material
  5. El rol dels agents participants
  6. El procés de desenvolupament de les propostes amb els infants de P5
  7. La documentació del procés: observar, analitzar, reflexionar
  8. L'avaluació del procés del projecte

Unitat 3

  1. Visita a una exposició d'art

Avaluació

L'avaluació és continuada i consta de:

Avaluació de procés

  • Tasca 1 (30 %): treball de grup. Material didàctic i artístic del conte.
  • Tasca 2 (30 %): treball individual de les propostes fetes en l'assignatura de Didàctica Artística I

Avaluació de resultats

  • Tasca 3 (40 %): projecte Escola-Universitat

La nota final de l'assignatura és el resultat de les notes que corresponguin a l'avaluació de procés i a l'avaluació de resultats.

Per superar l'assignatura cal presentar tots els treballs.

En cas de suspendre l'assignatura es pot lliurar la proposta que s'especifiqui en la revisió i fer el lliurament el dia de la recuperació.

Metodologia

Sessions de classe

Les sessions de classe es dediquen a l'exposició de continguts de l'assignatura.

En les sessions de treball dirigit es treballa en grups reduïts i individualment. En aquestes sessions l'alumnat ha de desenvolupar o aplicar els continguts de l'assignatura a través d'una sèrie d'activitats que es proposen a l'inici de curs d'acord amb el pla de treball.

Com a treball dirigit fora de les hores de classe l'estudiant ha de fer els exercicis i la recerca amb les propostes establertes al pla de treball.

Les sessions de tutoria són individuals i en grups reduïts. Es destinen a fer el seguiment del procés d'aprenentatge de cada estudiant.

El pla de treball es presenta a l'estudiant a principi de curs. Es treballa per temes i es fomenta sempre la participació activa.

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Bàsica

  • Belver, M., Acaso, M., & Merodio, I. (2005). Arte infantil y cultura visual. Eneida.
  • Escuelas Infantiles de Reggio Emilia (1995). La inteligencia se construye usándola. Ministerio de Educación y Ciencia : Morata, cop.
  • Gardner, H. (2011). Educación artística y desarrollo humano. Paidós.
  • Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia: El papel de los talleres y sus posibilidades en educación infantil. Morata.
  • Vela, P., & Herrán, M. (2019). Piezas sueltas: El juego infinito de crear. Litera.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte