Titulació
Mestre d'Educació Infantil
Assignatura
Didàctica Artística I
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
1
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Montserrat Rierola de Mas |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Aquesta assignatura és una introducció a la didàctica artística: als materials, eines i procediments de les arts plàstiques, i a les bases teòriques de l'educació artística. El seu plantejament teoricopràctic pretén dotar l'alumnat de coneixements, estratègies i recursos per treballar el llenguatge plàstic a les aules de l'etapa d'educació infantil.
Objectius
- Conèixer la relació entre l'escola i la universitat. Veure l'educació artística com una pràctica transversal i inclusiva.
- Donar a conèixer els codis i els procediments teòrics bàsics i estratègics que permetin als futurs mestres incorporar l'expressió plàstica al procés d'ensenyament-aprenentatge en l'etapa d'educació infantil.
- Treballar a través d'un projecte, escollint una temàtica concreta i fent propostes a través del llenguatge plàstic, per desenvolupar uns aprenentatges significatius per als infants de P5 d'una escola.
Resultats d'aprenentatge
- Mostra sensibilitat per l'expressió en els diferents llenguatges plàstics. (RA1)
- Aplica correctament les diferents tècniques plàstiques. (RA2)
- Utilitza diferents recursos plàstics per aplicar-los a l'aula. (RA3)
- Comunica de manera clara coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8, RA9)
- Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual i col·lectiu i avalua els resultats obtinguts. (R11)
Competències
Generals
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Adquirir els sabers bàsics de la construcció del coneixement per integrar-los en propostes didàctiques que promoguin processos d'aprenentatge significatiu.
- Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
- Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
- Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
- Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
Unitat 1. Marc teòric
- Introducció del tema amb el marc teòric
- Experiències artístiques a l'escola
- Propostes de la didàctica del llenguatge plàstic
- Desenvolupament plàstic de l'infant de P5
Unitat 2. Projecte Escola-Universitat (EU)
- L'art com a recerca: el treball per projectes a l'escola
- La recerca d'informació del tema del projecte
- Propostes per desenvolupar amb els infants
- Organització de l'aula i del material
- El rol dels agents participants
- El procés de desenvolupament de les propostes amb els infants de P5
- La documentació del procés: observar, analitzar, reflexionar
- L'avaluació del procés del projecte
Unitat 3
- Visita a una exposició d'art
Avaluació
L'avaluació és continuada i consta de:
Avaluació de procés
- Tasca 1 (30 %): treball de grup. Material didàctic i artístic del conte.
- Tasca 2 (30 %): treball individual de les propostes fetes en l'assignatura de Didàctica Artística I
Avaluació de resultats
- Tasca 3 (40 %): projecte Escola-Universitat
La nota final de l'assignatura és el resultat de les notes que corresponguin a l'avaluació de procés i a l'avaluació de resultats.
Per superar l'assignatura cal presentar tots els treballs.
En cas de suspendre l'assignatura es pot lliurar la proposta que s'especifiqui en la revisió i fer el lliurament el dia de la recuperació.
Metodologia
Sessions de classe
Les sessions de classe es dediquen a l'exposició de continguts de l'assignatura.
En les sessions de treball dirigit es treballa en grups reduïts i individualment. En aquestes sessions l'alumnat ha de desenvolupar o aplicar els continguts de l'assignatura a través d'una sèrie d'activitats que es proposen a l'inici de curs d'acord amb el pla de treball.
Com a treball dirigit fora de les hores de classe l'estudiant ha de fer els exercicis i la recerca amb les propostes establertes al pla de treball.
Les sessions de tutoria són individuals i en grups reduïts. Es destinen a fer el seguiment del procés d'aprenentatge de cada estudiant.
El pla de treball es presenta a l'estudiant a principi de curs. Es treballa per temes i es fomenta sempre la participació activa.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA
Bàsica
- Belver, M., Acaso, M., & Merodio, I. (2005). Arte infantil y cultura visual. Eneida.
- Escuelas Infantiles de Reggio Emilia (1995). La inteligencia se construye usándola. Ministerio de Educación y Ciencia : Morata, cop.
- Gardner, H. (2011). Educación artística y desarrollo humano. Paidós.
- Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia: El papel de los talleres y sus posibilidades en educación infantil. Morata.
- Vela, P., & Herrán, M. (2019). Piezas sueltas: El juego infinito de crear. Litera.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.