Vés al contingut

Psicologia del Desenvolupament

Titulació

Mestre d'Educació Primària

Assignatura

Psicologia del Desenvolupament

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàAnna Ciraso Calí

Objectius

  • Assolir una representació significativa dels coneixements psicològics per afavorir-ne l'ús en la pràctica educativa.
  • Conèixer des de diferents perspectives teòriques quins són els canvis globals i els trets fonamentals del desenvolupament psicològic humà.
  • Descriure, analitzar i interpretar els canvis globals i els aspectes fonamentals del desenvolupament psicològic de les persones, tenint també com a referència els contextos en què es porten a terme.
  • Adquirir habilitats cooperatives en la realització de treballs i activitats, i habilitats comunicatives per presentar-los públicament.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix els principals elements del desenvolupament humà de l'àmbit cognitiu, emocional, social i físic durant l'etapa d'educació primària i al llarg del cicle vital. (RA1)
  • Mostra habilitats de lideratge i de treball en equip. (RA6)
  • Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores. (RA7)
  • Analitza èticament situacions d'injustícies i desigualtats i proposa mesures de compensació. (RA9)
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió. (RA8)

Competències

Específiques

  • Dominar les habilitats i estratègies de comunicació i de relació interpersonal amb alumnes, famílies i professionals en les interaccions pròpies de la pràctica professional.
  • Exercir una funció tutorial integral efectiva entre alumnes i famílies per afavorir una formació integral i competencial.
  • Identificar les característiques generals i específiques del desenvolupament i de la psicologia evolutiva en l'etapa de 6 a 12 per atendre i promoure el desenvolupament integral dels alumnes.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.

Continguts

Bloc I. Teories, conceptes i mètodes

Objectiu: Presentar la psicologia del desenvolupament i el seu objecte d'estudi; conceptualitzar el desenvolupament; presentar algunes estratègies i mètodes d'investigació per tal de conèixer el desenvolupament humà i entrar en cert detall en una de les teories del desenvolupament: la concepció contextual i interaccionista.

  1. Introducció conceptual i metodològica a la psicologia del desenvolupament
  2. Els contextos de desenvolupament i aprenentatge

Bloc II. Canvis en la infància

Objectiu: Identificar els principals canvis evolutius en la infància en els àmbits psicomotor, cognitiu, comunicatiu i lingüístic, afectiu i social.

  1. Trets bàsics del desenvolupament psicomotor, cognitiu, de la comunicació i el llenguatge, afectiu i social

Bloc III. Canvis en l'adolescència

Objectiu: Identificar els principals canvis evolutius en l'adolescència en els àmbits físic, cognitiu, comunicatiu i lingüístic, afectiu i social.

  1. Trets bàsics del desenvolupament físic i cognitiu, del coneixement social i moral, afectivosocial i de la personalitat

Bloc IV. Canvis en l'edat adulta i envelliment

Objectiu: Identificar els canvis físics, cognitius i psicosocials en les etapes de la maduresa i vellesa.

  1. Canvis físics i fisiològics, desenvolupament cognitiu, afectivosocial i de la personalitat

Avaluació

La modalitat d'avaluació de l'assignatura és continuada. Aquesta és la modalitat d'avaluació per defecte. D'acord amb els objectius, l'avaluació exigeix la implicació personal i permanent de l'alumnat. Per tant, l'assistència a classe ha de ser regular i continuada.

Per dur a terme aquesta avaluació, s'empren les tasques i procediments següents:

  1. Tasques de preparació. Són prèvies a les sessions de classe i/o sessions de treball dirigit. El professorat anuncia aquestes tasques oportunament, les quals tenen caràcter individual. Cal presentar-les abans del desenvolupament de les activitats programades. No son recuperables i condicionen poder fer les tasques grupals proposades.
  2. Tasques associades a les sessions de treball dirigit. El professorat de l'assignatura les anuncia i programa oportunament. Tenen caràcter grupal. Només es pot participar en les tasques grupals si prèviament s'han desenvolupat les tasques individuals sol·licitades. Permeten assolir un màxim de 5 punts en la puntuació global de l'assignatura (50 %). Només son recuperables si se n'ha fet un lliurament previ.
  3. Realització d'un examen final individual del conjunt de continguts teoricopràctics treballats a l'assignatura. La nota de l'examen permet assolir un màxim de 5 punts en el conjunt de l'assignatura (50 %). Es recuperable.

L'avaluació continuada requereix que l'estudiantat realitzi i lliuri la totalitat de les tasques i treballs sol·licitats d'acord amb les dates i condicions indicades pel professorat. El termini d'execució i lliurament de totes les activitats d'avaluació és improrrogable. Si no s'acompleix aquest requisit la qualificació de l'assignatura és de suspens.

Els treballs dels i de les estudiants han de ser originals, elaborats per ells o elles mateixes —individualment o en equip— per tal de poder valorar el seu aprenentatge real. En cas contrari, la qualificació del treball és de suspens. En cas de plagi, s'aplica la normativa.

Es valora que l'estudiantat tingui cura de l'estil de redacció i de l'ortografia en els productes lliurats —també en el cas de l'examen final—, i es poden retornar els elements que no compleixin els requisits formals demanats. Cal vigilar l'estructura del text, la coherència interna del contingut, els elements gramaticals i ortogràfics i les citacions (consulteu la normativa específica del grau).

Si s'acompleixen aquests requisits, la puntuació global de l'assignatura s'estableix entre 0 i 10 punts i és el resultat de la suma obtinguda en les diferents tasques i en l'examen final. Per poder calcular aquesta suma, cal haver aprovat l'examen, presentar tots els treballs demanats (individuals i grupals) i haver-los aprovat en el seu conjunt.

La nota mínima per aprovar l'assignatura, un cop superats els criteris anteriors, és de 5 punts.

Les puntuacions parcials obtingudes són vàlides únicament per a la convocatòria corresponent i en cap cas es poden mantenir per a convocatòries posteriors de l'assignatura.

Les recuperacions es fan durant el període establert per la Facultat per a aquesta funció.

Metodologia

Els diferents continguts de l'assignatura es treballen a partir de la comprensió i anàlisi de la informació obtinguda a través de diferents fonts (exposició oral, articles, documentals...). En paral·lel, s'elaboren treballs en grup i/o individuals que permeten ampliar i relacionar entre si els continguts de l'assignatura.

Les diferents activitats de l'assignatura es desenvolupen a partir de diferents tipus de sessions de treball dins l'horari setmanal:

  • Sessions de classe orientades a la presentació dels continguts fonamentals de cada tema. Les sessions van a càrrec de la professora responsable i/o dels i les estudiants.
  • Sessions de treball dirigit orientades a ampliar i aprofundir els continguts bàsics de l'assignatura. Es tracta d'activitats que permeten usar els continguts treballats a les sessions de classe per analitzar diferents situacions, resoldre qüestions, fer síntesis, observar i analitzar comportaments, elaborar i analitzar entrevistes... Van a càrrec dels i les estudiants organitzats en grups de treball.

Està previst que, prèviament a les sessions de classe i de treball dirigit, els i les estudiants hagin de llegir diferents documents (dossier de lectures). Igualment, es preveu que a partir de la lectura i/o del treball fet en les sessions de classe i/o de treball dirigit, hagin de presentar algun tipus d'elaboració per poder participar en l'activitat i seguir el procés d'avaluació continuada.

Bibliografia

Bàsica

  • Álvarez, I. (2020). Psicología para maestros. Desarrollo y aprendizaje durante la edad escolar: Desarrollo y aprendizaje durante la edad escolar. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2020/231269/Psicologia_Maestros_Ibis.M.Alvarez.UAB.2020.pdf
  • Lluch, L. & Nieves, L. (2019). El ágora de la educación: El ágora de la educación. Recuperat de https://octaedro.com/wp-content/uploads/2019/10/17007-Agora-neuroeducacion.pdf
  • Muñoz, V., López, I., Jiménez-Lagares, I., Ríos, M., Morgado, B., Román, M., Ridao, P., Candau, X. & Vallejo, R.. R. (2021). Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación (9 ed.). Pirámide.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte