Vés al contingut

Sociologia de l'Educació

Titulació

Mestre d'Educació Primària

Assignatura

Sociologia de l'Educació

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàAnna Gómez Mundó
G21, presencial, matíanglèsArnau Palou Fons

Objectius

L'assignatura Sociologia de l'Educació té la finalitat de promoure, a través de la participació, el diàleg i la pràctica reflexiva, el coneixement i la comprensió crítica de les realitats socials i educatives que vivim. S'hi estudien les relacions i tensions entre societat i escola, així com les seves característiques plurals i diverses; les crisis i la privatització de l'educació; el capitalisme patriarcal i les desigualtats; la democràcia i els conflictes de convivència; i les exclusions i el dret a l'educació en entorns plurals. Alhora s'hi analitzen les causes i conseqüències de les polítiques i pràctiques educatives governamentals, l'agenda de les Nacions Unides 2030, i el seu caràcter de reproducció o de transformació justa. La perspectiva de gènere s'articula transversalment en tots els continguts i activitats.

Objectius

  • Significar la sociologia de l'educació com una ciència social crítica, descriptiva i interpretativa de la realitat.
  • Conèixer la realitat social i analitzar les seves característiques i relacions amb l'educació.
  • Reflexionar sobre les diferents atribucions socioeducatives de la institució escolar i altres entorns educatius.
  • Identificar i comprendre les desigualtats en els contextos socioeducatius i conèixer les polítiques en relació amb les diversitats.
  • Analitzar els elements de reproducció i negació de l'educació i entendre els significats de l'equitat i la inclusió.

Resultats d'aprenentatge

  • Aplica els conceptes bàsics de sociologia de l'educació. (RA4)
  • Analitza de manera crítica realitats de contextos socioeducatius diversos. (RA1, RA5)
  • Coneix, comprèn i valora críticament polítiques educatives. (RA2)
  • Argumenta les seves decisions educatives amb criteris científics i ètics. (RA3)
  • Mostra sensibilitat davant elements de desigualtat a l'escola i la societat. (RA3)

Competències

Generals

  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.

Específiques

  • Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
  • Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.

Continguts

  1. Des d'on mirem i estudiem la realitat?
    • Aproximació als significats de la sociologia, el procés de socialització, els estudis sociològics de l'educació i a les teories crítiques de la sociologia i l'educació
    • La dimensió política i ètica de l'educació, els instruments de reproducció i o transformació des d'una perspectiva de drets humans
  2. Com són les societats en què vivim?
    • Societats del present i impactes de desigualtat de la globalització i els sistemes d'organització capitalista en la vida de les persones: capitalisme, migracions, empobriment, sostenibilitat...
    • Societats diverses i exclusions socials i educatives: classisme, racisme, aporofobia, sexisme...
  3. Quins són els reptes de les polítiques educatives?
    • Polítiques educatives i abordatge de les desigualtats des d'una perspectiva interseccional
    • Dret a l'educació, un dret humà universal, indivisible i interdependent
    • L'educació en l'Agenda 2030 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
  4. Qui educa i com fer una educació justa?
    • Entorns de socialització: educació 360 a temps complet; ciutats educadores; comunitats d'aprenentatge...
    • Escoles per a la igualtat i la diversitat
    • Escoles acollidores que cuiden les transicions educatives
    • Escoles hospitalàries que garanteixen l'educació de nenes i nens
    • Espais familiars per compartir, dialogar, intercanviar amb altres famílies i infants
    • Ciutats, pobles, barris, parcs... que no expulsen les infàncies

Avaluació

Les activitats d'avaluació consisteixen a fer tres activitats seqüenciades en el procés de desenvolupament de l'assignatura. A l'aula virtual s'indiquen les pautes de cada activitat i la data concreta de realització i lliurament. Les activitats són:

  • Activitat 1. Obres, informes o projectes. Treball de grup: 30 %
  • Activitat 2. Inscripció i seguiment de les activitats. Individual / de grup: 20 %
  • Activitat 3. Proves d'avaluació. Individual: 50 %

Per aprovar l'assignatura cal fer les 3 activitats i aprovar-les totes 3.

La nota final és el resultat de la nota ponderada de les activitats.

La no realització de les activitats (segons el calendari establert a l'aula virtual) comporta una qualificació de «No presentat».

Només es pot recuperar el 50 % de l'assignatura. La recuperació té lloc en la data establerta al calendari de recuperacions de la Facultat. La nota màxima per a la recuperació és de 5.

Metodologia

Els temes es desenvolupen a través d'explicacions, classes magistrals, lectures, casos pràctics i altres activitats individuals i grupals amb l'objectiu de promoure la comprensió i l'anàlisi crítica de les teories i pràctiques socioeducatives en el context de la comunitat i de l'escola. En aquesta assignatura s'apliquen diferents metodologies participatives.

Bibliografia

Bàsica

  • Bauman, Z. (2014). ¿Para qué sirve realmente un sociólogo? Paidós.
  • Bonal, X. (1998). Sociología de la educación: Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Paidós.
  • Carbonell, J. (1994). L’escola: entre la utopia i la realitat. Deu lliçons de sociologia de l’educació. Eumo Editorial.
  • Carrillo Flores, I. (Ed.), Burguet, M., Guitart, R., Lomas, C., & Saenz, M. (2017). Desfer la teranyina del gènere des de l'educació. Eumo Editorial.
  • Subirats, M., & Tomé, A. (2010). Balones fuera: Reconstruir los espacios desde la coeducación. Octaedro.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte