Vés al contingut

Entorns Digitals de Treball i d'Aprenentatge

Titulació

Mestre d'Educació Primària

Assignatura

Entorns Digitals de Treball i d'Aprenentatge

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMarta Marimon Martí

Objectius

Aquesta assignatura analitza el paper de l'àmbit digital en els projectes. S'analitzen, es dissenyen i es planifiquen propostes interdisciplinàries en les quals intervenen aquests entorns digitals. Els objectius específics de l'assignatura són:

  • Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
  • Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d'aplicacions digitals.
  • Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d'aprenentatge.

Resultats d'aprenentatge

  • Estructura i dissenya entorns d'aprenentatge mediats per les noves tecnologies. (RA1)
  • Utilitza el llenguatge audiovisual i els seus diferents recursos per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit. (RA9)
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA8)
  • Utilitza amb facilitat tècniques de gestió i obtenció de la informació. (RA6)

Competències

Generals

  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.

Específiques

  • Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
  • Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
  • Identificar els principis bàsics del coneixement científic i saber com incideixen en els processos d'aprenentatge en el marc de les ciències experimentals i socials.
  • Promoure el desenvolupament de la competència comunicativa global en contextos multilingües mitjançant l'ús de diferents estratègies i recursos lingüístics i literaris.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Cerca i selecció d'informació
    1. Principals funcionalitats dels navegadors
    2. Planificació de la cerca i estratègies de cerca
    3. Fonts d'informació digital
    4. Criteris de selecció, valoració i ús de la informació
    5. Registre i organització de la informació
  2. Construcció de coneixement
    1. Tractament de la informació
    2. Organització de la informació mitjançant recursos digitals
    3. Producció de continguts digitals
  3. Comunicació i col·laboració
    1. Comunicació d'informació mitjançant suports digitals
    2. Ús de les tecnologies digitals com a suport a l'aprenentatge col·laboratiu
  4. Organització d'un entorn personal de treball i d'aprenentatge
    1. Dossier personal d'aprenentatge (portafolis digital)
    2. Entorn personal d'aprenentatge (PLE)
    3. Identitat digital

Avaluació

L'avaluació és continuada i es fa mitjançant:

  • Treball individual: recull d'evidències d'activitats de classe i de reflexions sobre l'aprenentatge en un portafolis digital (50 %)
  • Treball grupal: projecte interdisciplinari amb altres assignatures de la menció (50 %)

Per aprovar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 4 de cada part (treball individual i grupal).

Les tasques que es recuperin durant la setmana de recuperacions tenen una qualificació màxima de 5.

Metodologia

En les sessions de classe es treballa en grups reduïts i individualment. Les hores es destinen majoritàriament a fer activitats i a resoldre els dubtes que van sorgint. Es parteix d'una presentació inicial dels continguts per part de la professora, a partir de la qual es fan una sèrie de sessions per resoldre activitats relacionades amb cadascun dels blocs temàtics. Paral·lelament es fan sessions de tutoria individual i/o grupal destinades a fer el seguiment del treball dut a terme pels estudiants.

Els materials d'estudi estan a disposició dels estudiants a l'aula virtual de l'assignatura.

Durant tot el procés és fonamental la participació activa de l'estudiant i el seu treball personal en hores no lectives.

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte