Titulació
Mestre d'Educació Primària
Assignatura
Entorns Digitals de Treball i d'Aprenentatge
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Marta Marimon Martí |
Objectius
Aquesta assignatura analitza el paper de l'àmbit digital en els projectes. S'analitzen, es dissenyen i es planifiquen propostes interdisciplinàries en les quals intervenen aquests entorns digitals. Els objectius específics de l'assignatura són:
- Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
- Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d'aplicacions digitals.
- Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d'aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge
- Estructura i dissenya entorns d'aprenentatge mediats per les noves tecnologies. (RA1)
- Utilitza el llenguatge audiovisual i els seus diferents recursos per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit. (RA9)
- Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA8)
- Utilitza amb facilitat tècniques de gestió i obtenció de la informació. (RA6)
Competències
Generals
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Identificar els principis bàsics del coneixement científic i saber com incideixen en els processos d'aprenentatge en el marc de les ciències experimentals i socials.
- Promoure el desenvolupament de la competència comunicativa global en contextos multilingües mitjançant l'ús de diferents estratègies i recursos lingüístics i literaris.
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Cerca i selecció d'informació
- Principals funcionalitats dels navegadors
- Planificació de la cerca i estratègies de cerca
- Fonts d'informació digital
- Criteris de selecció, valoració i ús de la informació
- Registre i organització de la informació
- Construcció de coneixement
- Tractament de la informació
- Organització de la informació mitjançant recursos digitals
- Producció de continguts digitals
- Comunicació i col·laboració
- Comunicació d'informació mitjançant suports digitals
- Ús de les tecnologies digitals com a suport a l'aprenentatge col·laboratiu
- Organització d'un entorn personal de treball i d'aprenentatge
- Dossier personal d'aprenentatge (portafolis digital)
- Entorn personal d'aprenentatge (PLE)
- Identitat digital
Avaluació
L'avaluació és continuada i es fa mitjançant:
- Treball individual: recull d'evidències d'activitats de classe i de reflexions sobre l'aprenentatge en un portafolis digital (50 %)
- Treball grupal: projecte interdisciplinari amb altres assignatures de la menció (50 %)
Per aprovar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 4 de cada part (treball individual i grupal).
Les tasques que es recuperin durant la setmana de recuperacions tenen una qualificació màxima de 5.
Metodologia
En les sessions de classe es treballa en grups reduïts i individualment. Les hores es destinen majoritàriament a fer activitats i a resoldre els dubtes que van sorgint. Es parteix d'una presentació inicial dels continguts per part de la professora, a partir de la qual es fan una sèrie de sessions per resoldre activitats relacionades amb cadascun dels blocs temàtics. Paral·lelament es fan sessions de tutoria individual i/o grupal destinades a fer el seguiment del treball dut a terme pels estudiants.
Els materials d'estudi estan a disposició dels estudiants a l'aula virtual de l'assignatura.
Durant tot el procés és fonamental la participació activa de l'estudiant i el seu treball personal en hores no lectives.
Bibliografia
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.