Vés al contingut

Periodisme Esportiu

Titulació

Periodisme

Assignatura

Periodisme Esportiu

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàArnau Segura Montagut

Objectius

El periodisme esportiu és un dels àmbits amb més auge en els últims anys dins del sector de la comunicació. Els mitjans de comunicació han apostat pels continguts esportius per poder ser líders en el mercat i establir les seves estratègies comercials per poder lluitar amb la competència. Per això, el periodisme esportiu esdevé essencial per conèixer el funcionament dels mitjans de comunicació.

Aquesta assignatura pretén apropar l'estudiant a aquesta especialitat i té els objectius principals següents:

  1. Conèixer la història de l'esport i el periodisme esportiu i la seva relació.
  2. Analitzar el tractament que es fa de l'esport als diferents mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió i Internet).
  3. Familiaritzar l'alumne amb les tècniques professionals perquè sigui capaç de treballar en l'àmbit del periodisme esportiu.
  4. Conèixer l'aplicació dels diferents gèneres periodístics en l'àmbit esportiu i aprofundir en la retransmissió esportiva com a gènere propi.
  5. Fomentar en l'alumne un esperit crític cap a l'esport com a fenomen de masses i producte de consum d'oci en la societat actual.

Resultats d'aprenentatge

  • Aplica els seus coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
  • Mostra habilitats per a l'anàlisi de situacions des d'una perspectiva global i integral i posa en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics segons correspongui.
  • Valora els productes audiovisuals i multimèdia tenint en compte el cos tècnic que sovint determina l'enfocament que s'ha de prendre davant del producte.
  • Coneix l'àmplia interacció entre el periodisme i la societat i les diferents especialitzacions dins del periodisme social.
  • Relaciona els actors del món de l'esport amb els seus principals esdeveniments històrics i socials.
  • Redacta i produeix continguts per a seccions especialitzades d'esports, ja sigui en premsa, ràdio o televisió.
  • Produeix informacions i continguts per a mitjans de comunicació radiofònics i fa totes les tasques necessàries, des de la recerca de la informació i la producció fins la seva presentació.
  • Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com en les escrites.

Competències

Generals

  • Aplicar estratègies d'anàlisi i síntesi en el tractament de la informació i en la pràctica professional.
  • Mostrar habilitats de relació interpersonal i per al treball en entorns de pressió.
  • Mostrar motivació per a la millora personal, preocupació per la qualitat i compromís ètic.
  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Analitzar casos pràctics de la realitat a través de la comprensió de l'estat del món, de la seva evolució històrica recent i dels grans paradigmes de la sociologia.
  • Analitzar l'estructura dels mitjans de comunicació i la realitat sociocomunicativa de l'entorn, amb els seus principals formats, en relació amb els contextos socials i els seus canvis, així com les principals qüestions relacionades amb la societat de la informació, identificant els principals actors, institucions i estructures socials.
  • Dominar el llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals (premsa, fotografia, ràdio i televisió), dels suports digitals, multimèdia i hipertextuals i expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa (oral i escrita) tant en les llengües pròpies com en anglès.
  • Dominar les principals característiques de la professió periodística, com ara l'obtenció d'informació contrastada a partir de fonts d'informació pròpies, la recerca, contrast i jerarquització de la informació, i les característiques dels diferents gèneres periodístics (informatius, interpretatius i d'opinió).
  • Identificar les teories del periodisme, l'opinió pública i els processos dels llenguatges de la comunicació, així com les teories i models d'anàlisi textual, retòrica i discursiva.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.

Continguts

Malgrat que, tal com s'explica en l'apartat de Metodologia, l'enfocament de l'assignatura està molt més orientat al treball pràctic, a través d'aquest treball es vol aconseguir que l'alumne assoleixi els coneixements i assumeixi les rutines necessàries en els àmbits següents:

  • Recerca de fonts d'informació. Construcció d'una agenda pròpia. Selecció i discriminació de fonts. Gestió de les fonts i de la informació.
  • Elaboració, redacció i locució de notícies i reportatges aplicats a l'àmbit esportiu. Coneixement de les principals característiques dels gèneres del reportatge i el documental aplicades al periodisme esportiu.
  • Realització de connexions en directe per informar "in situ" i al moment d'esdeveniments del món de l'esport.
  • Redacció de cròniques esportives. Coneixement i anàlisi de les característiques del gènere.
  • Preparació i realització d'entrevistes a personatges vinculats al món de l'esport.
  • Qüestions ètiques i deontològiques vinculades a les rutines i a l'exercici diari del periodisme esportiu.
  • Història de l'esport i del periodisme esportiu. Interpretació del moment actual a partir de l'evolució de l'esport (de pràctica d'oci "amateur" a fenomen de masses) i dels mitjans de comunicació.

Tot plegat, s'intenta amanir, en la mesura del possible, amb la presència de professionals a l'aula.

Avaluació

Per donar compliment als criteris d'avaluació fixats en la memòria oficial de l'assignatura, l'avaluació es fa de la següent manera:

  • Observació de la participació: 10 % de la nota final. Aquí es compta l'assistència a classe, la participació i l'actitud observada durant les sessions.
  • Seguiment del treball realitzat: 40 % de la nota final. En aquest punt s'hi inclou l'avaluació del treball realitzat en les diferents sessions: tria de temes d'actualitat, jerarquització, recerca i gestió de la informació, locució, etcètera.
  • Proves específiques d'avaluació: 30 % de la nota final. En aquest punt s'hi inclou la realització d'una retransmissió esportiva per televisió en format "off tube" (comentant les imatges d'un monitor), al plató de televisió de la Facultat i en la data d'avaluació final fixada pel Departament. Aquesta prova final es pot substituir opcionalment per una retransmissió feta fora de l'horari lectiu que es proposa als alumnes, si tècnicament és possible, al començament del curs.
  • Realització de treballs o projectes: 20 % de la nota final. En aquest punt s'hi inclou la realització d'una crònica escrita, fora de l'horari lectiu, d'un esdeveniment triat per l'alumne.

* La nota final es calcula proporcionalment segons els percentatges esmentats i sense cap condicionant ni restricció. En cas que la suma de la puntuació obtinguda no arribi a l'aprovat (5), s'ofereix a l'alumne la possibilitat de realitzar un treball complementari, en data posterior a la prova específica d'avaluació i anterior al tancament d'actes del semestre, que li permeti aprovar l'assignatura amb una nota de 5 sobre 10.

Metodologia

Des del curs 2022-2023, l'enfocament d'aquesta assignatura és molt més pràctic que en els cursos anteriors.

Cada sessió (de 13 en total) està estructurada de la manera següent:

  1. Plantejament d'una qüestió d'actualitat o vinculada a l'experiència professional del professor que ha de permetre establir debats sobre pràctiques, rutines, qüestions ètiques o pràctiques al voltant de l'exercici del periodisme esportiu.
  2. Consell de redacció: posada en comú dels temes i les informacions que han de marcar l'actualitat esportiva del dia, jerarquització d'aquestes qüestions i elaboració d'una primera escaleta d'un espai informatiu.
  3. Enregistrament d'un espai informatiu que es posarà a disposició dels mitjans de la FEC i que es pot distribuir també a través de les xarxes socials. La durada i la complexitat de l'informatiu van variant a mesura que avança el curs: es comença amb un butlletí a dues veus i s'acaba realitzant informatius radiofònics complets que inclouen entrevistes, connexions en directe, etc.

Durant el curs, però, es fan dues sessions teòriques dedicades a aprofundir en els gèneres de la crònica, el reportatge i el documental, amb especial atenció al primer (la crònica), ja que és objecte d'avaluació posterior.

D'altra banda, com a mínim tres sessions més estan destinades a l'anàlisi i realització de retransmissions esportives, gènere que té un pes especial en l'avaluació. Es vol oferir als alumnes la possibilitat de realitzar retransmissions esportives puntuables fora de l'horari lectiu.

Bibliografia

Bàsica

  • Domenighetti, Roger (2014). From the back page to the front room. Ockley Books.
  • Motson, John (2012). Forty years in the commentary box. Virgin Books.
  • Shales, Tom i Miller, James Andrew (2011). Those guys have all the fun. Little, Brown & Company.
  • Steen, Rob (2015). Sports Journalism: A Multimedia Primer. Routledge.
  • Vázquez Montalbán, Manuel (2018). Barça, cultura i esport. Editorial Base.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte