Vés al contingut

Lideratge i Habilitats Directives

Titulació

Màrqueting i Comunicació Empresarial

Assignatura

Lideratge i Habilitats Directives

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaespanyolFrancesc Baque Puig

Objectius

Sigui en l'àrea de gestió que sigui (administració i finances, màrqueting, vendes, comercial, comunicació o qualsevol posició tècnica o productiva dins l'empresa), el lideratge requereix fer una atenció especial en aspectes com la visió i missió de l'organització, l'estratègia empresarial, la conducció d'equips de treball, la comunicació, la motivació de les persones i en moltes altres habilitats directives.

Objectius

  • Conèixer les eines necessàries per gestionar equips d'alt rendiment i les claus de l'èxit per potenciar un bon lideratge.
  • Aprendre com maximitzar el potencial de l'alumne mitjançant una comunicació efectiva, la gestió emocional pròpia i la de l'equip, la generació de confiança i la consecució d'objectius mitjançant un pla d'acció.
  • Entrenar les competències i habilitats directives necessàries per acompanyar, gestionar i assolir la motivació d'equips.
  • Practicar un estil de lideratge apropiat a cada situació i a cada perfil professional.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Adquireix coneixements avançats i demostra una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àrea d'estudi.
    • Indicador 1. Coneix el marc teòric, els principis i eines del lideratge i de les habilitats directives.
  • RA2. Aplica tècniques, principis i eines per exercir el lideratge i les habilitats directives.
    • Indicador 2. Participa en les dinàmiques d'equip i mostra compromís.
    • Indicador 3. Col·labora amb l'equip i aplica les relacions interpersonals.
    • Indicador 4. S'involucra amb l'equip amb actitud oberta, flexible i negociadora.
  • RA3. Sap desenvolupar la capacitat per liderar i treballar en equip, sap integrar-se i col·laborar de forma activa en la consecució d'objectius comuns.
    • Indicador 5. Fomenta l'esperit d'equip incorporant valors de cooperació, esforç, compromís i respecte.
    • Indicador 6. Millora el funcionament de l'equip facilitant l'aprenentatge continu.
  • RA4. És capaç de moure's amb desimboltura en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions en l'àmbit professional dins del seu camp d'estudi.
    • Indicador 7. Aplica metodologies de desenvolupament de treball en equip en projectes complexos aplicant mètodes prèviament treballats a classe.
  • RA5. Aplica els seus coneixements i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
    • Indicador 8. Relaciona els aspectes teòrics amb la seva aplicació en entorns empresarials reals.
  • RA6. Té la capacitat de recopilar i interpretar dades i informacions sobre les quals pot fonamentar conclusions que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit del seu camp d'estudi.
    • Indicador 9. Sap buscar i seleccionar de forma eficient la informació requerida en el seu àmbit d'estudi.
    • Indicador 10. Demostra coneixement i respecte pels drets fonamentals, pels valors democràtics, per la igualtat entre dones i homes, pel respecte del medi ambient i sensibilitat per les pràctiques d'atenció a col·lectius especialment desafavorits.
  • RA7. Sap comunicar de forma clara i precisa, coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit del seu camp d'estudi.
    • Indicador 11. Identifica i utilitza la terminologia del seu camp d'estudi i aconsegueix una comunicació efectiva amb la seva audiència.
  • RA8. És capaç d'identificar les seves pròpies necessitats formatives en el seu camp d'estudi.
    • Indicador 12. Sap organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia.
  • RA9. Analitza i raona críticament.
    • Indicador 13. Sap discutir de forma assertiva i estructurada les idees pròpies i alienes.
    • Indicador 14. Demostra pensament creatiu i capacitat per avaluar el seu propi procés d'aprenentatge.
  • RA10. Sap establir fites i objectius i planificar les activitats requerides.
    • Indicador 15. És capaç de marcar-se objectius específics i determinar l'interval temporal per executar-los. Sap identificar els recursos necessaris. És capaç de planificar-ne adequadament les fases per assolir els objectius.

Competències

Generals

  • Desenvolupar habilitats per adaptar-se a noves situacions.
  • Posseir capacitat per a la comunicació oral i escrita a les llengües pròpies de la comunitat.
  • Tenir aptitud crítica i autocrítica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació.
  • Tenir capacitat i habilitat per a treballar en equip i en xarxa de forma multidisciplinària.
  • Tenir capacitat per a realitzar exposicions raonades i coherents.
  • Tenir capacitat per posar els coneixements bàsics de la professió a la pràctica.
  • Tenir habilitat en l'ús de la informació: buscar, analitzar, seleccionar, organitzar i utilitzar la informació eficaçment.
  • Tenir sensibilitat ambiental i social a les actuacions professionals.
  • Tenir un compromís ètic a les actuacions professionals, respectant els principis i valors democràtics.

Específiques

  • Ser capaç de liderar i gestionar els processos de canvi de les empreses i organitzacions i especialment els que estan relacionats amb situacions d'innovació i/o crisis.
  • Ser capaç de planificar actuacions de venda orientades als clients i dirigir i liderar equips de vendes.
  • Tenir capacitat de lideratge en el procés de presa de decisions estratègiques en general, i especialment les relacionades amb el màrqueting i la comunicació.
  • Tenir capacitat per valorar críticament diferents situacions empresarials i per gestionar amb eficàcia i eficiència una empresa o organització.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

El programa de l'assignatura comença donant una visió global del concepte de lideratge dins l'entorn empresarial. S'expliquen l'origen i l'evolució dels diferents models de lideratge fins a l'actualitat. A partir d'aquí s'exposen les diferents habilitats directives que es fan necessàries per a un bon lideratge de les persones d'un equip de treball.

  1. Concepte i funció estratègica del lideratge
  2. La gestió del canvi
  3. Conducció d'equips d'alt rendiment
  4. Comunicació i influència
  5. Les reunions de treball eficients
  6. Gestió de conflictes
  7. La negociació
  8. La presa de decisions
  9. Autoconeixement i pla de millora individual (PMI)

Avaluació

S'avaluen els alumnes mitjançant una avaluació contínua. S'utilitza una metodologia basada en problemes (PBL), prenent com a base casos pràctics que simulen situacions reals del món empresarial. Els alumnes s'agrupen des de l'inici de l'assignatura en equips de treball.

En paral·lel, es desenvolupen sessions teòriques en les quals es presenten conceptes relacionats amb el temari de l'assignatura, de manera que els alumnes puguin aplicar els esmentats conceptes en el desenvolupament del cas pràctic.

Per a l'avaluació es tenen en compte els elements següents:

  1. Hi ha dos exàmens que ponderen un 30 % cadascun. Durant el mes de gener només es fa la recuperació dels exàmens.
  2. Els treballs a classe i activitats d'avaluació continuada, participació i assistència ponderen un 30 %. Assistència mínima a un 80 % de les classes.
  3. Lectura, presentació oral i treball de síntesis del llibre, a escollir segons una relació facilitada pel professor, que pondera un 10 %.

Metodologia

Res del que s'experimenta s'oblida. Per tant, la metodologia que s'utilitza en les classes és de caràcter actiu i participatiu. A partir de casos dissenyats especialment per a aquest curs es van desenvolupant els diferents aspectes que afecten el terreny del món empresarial. Les persones que assisteixen a classe van rebent informació i prenent decisions per configurar o resoldre els temes que es plantegen en el programa. No únicament es contempla l'acció-reacció, sinó que es procura portar o anar a veure exemples pràctics que ampliïn la visió del que es treballa a classe.

L'assignatura es reparteix entre sessions teòriques a l'aula, impartides pel professor, i sessions pràctiques de treball individual i en equip. La part teòrica està centrada en la documentació, articles i llibres facilitats pel professor. S'exposa a classe i es fomenta el debat entre els alumnes. La part pràctica se centra bàsicament en el treball sobre casos pràctics, visualització de vídeos, dinàmiques grupals, etc., que es treballen individualment i en equip.

  1. Classes de teoria: donades les característiques particulars de l'assignatura, s'organitzen en format taller amb grups reduïts d'alumnes per poder-ne efectuar un seguiment correcte. El professor presenta la matèria, la il·lustra amb casos reals, indica fonts de consulta i proposa activitats que els alumnes han de desenvolupar.
  2. Classes de problemes: el professor programa sessions específiques de resolució de dubtes sobre els casos pràctics plantejats. En aquestes sessions els alumnes participen de forma activa, exposen les seves solucions i debaten amb el professor de forma organitzada.
  3. Pràctiques: els alumnes es divideixen en grups per fer el programa d'activitats de l'assignatura. El professor en fa un seguiment específic.
  4. Treballs autònoms: estudi del marc conceptual, preparació d'activitats i recerca de referències bibliogràfiques.
  5. Treballs en grup: els alumnes fan treballs en grup sobre els quals s'articula la metodologia de l'assignatura.
  6. Tutories: els alumnes que ho sol·liciten poden dirigir-se al professor per concretar data i lloc de la tutoria.

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte