Vés al contingut

Psicologia de la Comunicació i la Publicitat

Titulació

Psicologia

Assignatura

Psicologia de la Comunicació i la Publicitat

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàÀlex García Ballesteros

Objectius

  • Aprendre, analitzar i interpretar informació sobre la comunicació humana, la comunicació persuasiva i els processos cognitius del processament de la informació.
  • Aprendre els diferents paradigmes psicològics de la comunicació interpersonal, grupal i de masses.
  • Analitzar la influència de la cultura dels mitjans de comunicació de masses en la societat i en el desenvolupament de la identitat personal i social.
  • Desenvolupar un projecte o anàlisi (vinculat amb organitzacions, serveis psicològics i socials, prevenció en salut mental i altres temes d'interès per a l'exercici de la professió).
  • Desenvolupar un coneixement aplicat als llenguatges orals, textuals, visual i audiovisuals en la comunicació de masses.
  • Aprendre a desenvolupar peces de comunicació publicitària, informació i divulgació per a diferents públics.
  • Defensar un projecte utilitzant habilitats de comunicació oral, textual, audiovisual, tecniques persuasives i domini del comportament no verbal.

Resultats d'aprenentatge

  • Organitza i planifica la informació per crear un discurs atractiu i concret 
  • Aplica correctament els principis de la comunicació humana interpersonal i grupal 
  • Coneix els processos psicosocials i els efectes de la comunicació mediada 
  • Analitza de forma crítica el rol dels mitjans de comunicació, xarxes socials i de la publicitat, com a eines d'influència social pel canvi de conductes i actituds
  • Utilitza correctament les eines i tecnologies de la informació i de la comunicació 
  • Comunica adequadament els resultats del diagnòstic i l'estratègia de comunicació de un producto, servei i/o organització
  • Es relaciona amb habilitat amb les persones del seu entorn laboral i en el treball en grup 

Competències

Generals

  • Capacitat d'anàlisi, interpretació i síntesi d'informació per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Capacitat d'iniciativa i esperit emprenedor.
  • Capacitat de compromís ètic.
  • Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
  • Capacitat de lideratge.
  • Capacitat de prendre decisions i assumir responsabilitats.
  • Capacitat de reconèixer i respectar la diversitat humana.
  • Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
  • Competència a l'hora de mostrar interès per la qualitat de la pròpia actuació i saber desenvolupar sistemes per garantir la qualitat dels propis serveis.
  • Competència en el raonament crític i autocrític.
  • Competència en el treball en equip i la col·laboració eficaç.
  • Competència en l'ús de les TIC en l'àmbit de la psicologia.
  • Competència en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Capacitat d'anàlisi de necessitats i demandes dels destinataris de la funció en diferents contextos.
  • Capacitat d'establir les fites de l'actuació psicològica en diferents contextos, proposant i negociant les fites amb els destinataris.
  • Capacitat de planificar i realitzar una entrevista.
  • Capacitat per conèixer i ajustar-se a les obligacions deontològiques de la Psicologia.
  • Capacitat per definir els objectius i elaborar el pla de la intervenció en funció del propòsit de la mateixa (prevenció, tractament, assessorament, inserció, acompanyament, etc.).
  • Capacitat per proporcionar retroalimentació als destinataris de forma adequada i precisa.
  • Competència per a elaborar informes orals i escrits.
  • Competència per dominar estratègies i tècniques per involucrar en la intervenció als destinataris.

Transversals

  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

Continguts teòrics:

  • Introducció a la comunicació
  • Introducció a la psicologia de la comunicació
  • Comunicació oral i comportament no verbal
  • Habilitats de comunicació interpersonal i tecniques per parlar en públic
  • Comunicació persuasiva i creativitat
  • Comunicació oral i textual en mitjans de comunicació
  • Comunicació visual: el poder de les imatges
  • Estereotips de gènero, prejudicis i discriminació en mitjans de comunicació
  • La comunicació digital: xarxes socials, credibilitat i desinformació


Continguts pràctics:

  • Introducció Plas de Comunicació i marqueting social
  • Anàlisi d'antecedents i entorn de productes i serveis
  • Objectius de comunicació i segmentació d'audiències
  • Missatges clau i missatges creatius per audiències diana
  • Estratègies i accions de comunicació en organitzacions diverses
  • Anàlisis de mitjans de comunicació, xarxes socials 
  • Producció de peces audiovisuals i imatges per transmetre missatges i emocions
  • Detectar estereotips de gènere en la publicitat, noticies, xarxes i altres productes audiovisuals
  • Defensa de projectes de comunicació i marqueting social
  • Estudi del comportament no verbal com a eina d'anàlisi del comportament

Avaluació

Per a l'avaluació de les competències generals i específiques de l'assignatura, es tindran en compte els processos d'aprenentatge i els seus resultats. Per tant, les activitats que es duen a terme en el desenvolupament de l'assignatura de caràcter presencial, dirigit i autònom constitueixen, a l'uníson, activitats d'aprenentatge i activitats d'avaluació. Això inclou, la participació activa en les tasques que es proposin a nivell individual i/o de grup, les respostes als qüestionaris i exercicis, així com la disposició, la pro activitat i les aportacions espontànies de l'alumnat.

El professorat definirà els continguts específics i metodologia pedagògica que valori més adequada en cada activitat, per a l'assoliment dels objectius d'aprenentatge i de la modalitat d'avaluació vigent durant el curs.

La ponderació de criteris d'avaluació queda de la següent manera:

  • Activitat avaluable 1: Comprensió i reflexió de material empíric i documental. Valor 25% (individual, obligatòria, recuperable)
  • Activitat avaluable 2: Anàlisi de casos: Aplicació pràctica de models teòrics de la comunicació i la publicitat. Valor 25% (grupal, no recuperable)
  • Activitat avaluable 3: Treball final: Desenvolupament de projecte vinculat al màrqueting social, marca personal, publicitat o comunicació digital.  Valor 50% (grupal, obligatòria, no recuperable). Aquesta activitat consta de dues parts: a) Informe  (25%) y b) Defensa oral (25%)

La nota final correspon a la mitjana ponderada de totes les activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura l'estudiant haurà, com a minim, presentar almenys 2 de les 3 activitats avaluables que siguin assenyalades prèviament com a obligtòries. En les activitats avaluables en grup, cal que tots els membres de el grup estiguin presents i participin de l'activitat, en la data i hora assignada per a aquesta avaluació. L'estudiant que no assisteixi o participi no obtindrà la nota corresponent. En cas de falta (justificada per raons de força major) l'estudiant haurà de presentar les certificacions oficials oportunes i cada professor en el seu grup, decidirà les accions necessàries perquè l'alumne demostri el coneixement adquirit sobre el tema i/o exercici. 

Les activitats d'avaluació que requereixen el lliurament d'informes, materials o qualsevol altre forma d'evidencia, s'enviaran per a la seva qualificació a través de l'aula virtual, en les tasques obertes per fer-ho. La no entrega por aquest canal, es considera activitat no presentada i l'estudiant no obtindrá la qualificación correspondent (sense excepció, sigui l'activitat grupal o individual). En cap cas, s'acceptarà el lliurament de les activitats avaluatives per l'email del professorat.

Es condició indispensable que els exercicis, treballs i informes de les activitats d'aprenentatge i d'avaluació estiguin basats en bibliografia de caràcter acadèmic i científic i complir amb les normes APA de cites i refèrencies bibliogràfiques.

Metodologia

La docència s'organitza en activitats presencials a desenvolupar en l'aula i en activitats d'aprenentatge autónom. 

Les activitats no presencials de treball autònom, estan dissenyades perquè l'alumnat pugui adquirir els coneixements teòrics i conceptuals necessaris, a través de activitats estructurades, disponibles a través de l'aula virtual de l'assignatura, com ara presentacions, àudios, documents audiovisuals, articles científics i qualsevol altre recurs que contribueixi al desenvolupament de cada tema. Les activitats presencials es dediquen a activitats formatives com la comprensió/discussió de models teòrics, la resolució d'exercicis, discussions de casos, documents i accions que  faciliten la integració del coneixements desenvolupats a la fase de treball autònom. 

El contingut d'aquesta assignatura té una forta càrrega conceptual i pràctica que requereix del treball actiu per part de l'alumnat per assolir els objectius d'aprenentatge. Per al desenvolupament de les competències i les capacitats transversals, l'organització de continguts i activitats, es dividiran en:

A les sessions de grup es presentarà, s'analitzarà i debatrà el contingut teòric de l'assignatura. També es podran realitzar exercicis (grupals i individuals) relacionats amb aquest contingut. 

A les sessions de treball dirigit es donarà la informació, directrius i consells necessaris per a la realització del projecte final. Es plantejaran els objectius del projecte, es discutiran les eines de comunicació, tecnològiques i referències documentals necessàries per a desenvolupar l'activitat. Aquestes sessions també inclouen un temps dedicat al treball en grup i a la tutorització dels treballs i altres activitats avaluatives. Així com per la millora de les habilitats de comunicació interpersonal, intergrupal i de masses.

Tutorització i comunicació amb l'alumnat.

En línies generals, la comunicació de l'alumnat cap al professorat es realitzarà utilitzant els canals disponibles a l'aula virtual, específicament les plataformes de videoconferències i fòrums disposats específicament per fe-ho.

En el cas de tutories presencials, es realitzaran exclusivament en l'horari fixat pel professorat i han de ser concertades prèviament amb el professorat. Tambè es podràn realitzar tutories per canals telemátics previ acord entre l'alumnat i el professorat. 

Bibliografia

Bàsica

  • Berjano, E. & Pinazo Hernandis, S. (2001). Interacción social y comunicación. Tirant Lo Blanch.
  • Jiménez Morales, M., González Romo, Z., Baurier Montmany, E. & Vilajoana Alejandre, S. (2016). ¿Cómo aplicar los conceptos básicos de publicidad? OUC.
  • Moral, F. & Igartua, J.J. (2005). Psicología social de la comunicación: aspectos teóricos y prácticos. Aljibe.
  • Pastor Ruíz , Y. (2006). Psicología social de la comunicación: aspectos básicos y aplicados. Pirámide.
  • Pozo Flórez, J.A. (2012). Técnicas de comunicación personal y grupal. ECU.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte