Vés al contingut

Teràpia Familiar i de Parella

Titulació

Psicologia

Assignatura

Teràpia Familiar i de Parella

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàElena Crespi Asensio
Sílvia Catalan Navarro

Objectius

Objectius

  • Conèixer les bases teòriques del model sistèmic.
  • Conèixer l'aplicació del model sistèmic en diferents contextos (Clínics, Educatius i Socials).Adquirir coneixements i aprendre a realitzar un diagnòstic relacional.
  • Obtenir aprenentatges sobre diferents aspectes implicats en les relacions familiars i de parella al llarg del cicle vital.
  • Adquirir els coneixements bàsics sobre la intervenció familiar.
  • Adquirir els coneixements bàsics sobre la intervenció en parelles.
  • Ampliar la capacitat de comprensió i avaluació dels diferents conflictes i trastorns relacionals.
  • Explorar les característiques relacionals en els diferents trastorns psicopatològics.
  • Conèixer diferents tècniques d'intervenció sistèmica relacionades amb les diferents escoles de teràpia familiar.
  • Desenvolupar habilitats d'observació i comunicació.
  • Conèixer les habilitats bàsiques per a la conducció d'entrevistes familiars.
  • Espai de reflexió, debat i aprenentatge sobre diferents aspectes implicats en les relacions familiars i de parella.

Resultats d'aprenentatge

  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col.laboratiu i avalua els resultats obtinguts.
  • Que l'alumne mostri capacitat per a les relacions interpersonals i el treball en grup.
  • Mostra actituds de respecte cap a la diversitat lingüística social i cultural.
  • Desenvolupar respecte per les diferents perspectives (teòriques i dels membres de la família) sobre el problema i les seves solucions.
  • Que els alumnes tinguin la capacitat teòrico-pràctica bàsica per treballar com a psicoterapeutes o intervenir des de l'enfocament sistèmic en una àmplia gamma de casos i de contextos professionals en les famílies i la parella.

 

Competències

Generals

  • Capacitat d'iniciativa i esperit emprenedor.
  • Capacitat d'organització i planificació.
  • Capacitat de compromís ètic.
  • Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
  • Capacitat de gestionar la informació.
  • Capacitat de lideratge.
  • Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
  • Capacitat per adaptar-se a noves situacions.
  • Capacitat per conèixer noves cultures i costums.
  • Capacitat per desenvolupar i mantenir actualitzades les pròpies competències, destreses i coneixements segons estàndards de la professió.
  • Capacitat per pensar de manera creativa i desenvolupar noves idees i conceptes.
  • Competència a l'hora de mostrar interès per la qualitat de la pròpia actuació i saber desenvolupar sistemes per garantir la qualitat dels propis serveis.
  • Competència en el raonament crític i autocrític.
  • Competència en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Capacitat d'anàlisi de necessitats i demandes dels destinataris de la funció en diferents contextos.
  • Capacitat d'elecció de les estratègies i les tècniques d'intervenció psicològica adequades per assolir els objectius proposats.
  • Capacitat d'establir les fites de l'actuació psicològica en diferents contextos, proposant i negociant les fites amb els destinataris.
  • Capacitat d'identificar diferències, dificultats i necessitats.
  • Capacitat de descriure i mesurar factors (personalitat, competència cognitiva i altres aptituds, actituds, etc.) i processos cognitius, emocionals, psicobiològics i comportamentals.
  • Capacitat de planificació de l'avaluació dels programes i les intervencions.
  • Capacitat de planificar i realitzar una entrevista.
  • Capacitat per conèixer i ajustar-se a les obligacions deontològiques de la Psicologia.
  • Capacitat per definir els objectius i elaborar el pla de la intervenció en funció del propòsit de la mateixa (prevenció, tractament, assessorament, inserció, acompanyament, etc.).
  • Capacitat per obtenir dades rellevants per a l'avaluació de les intervencions.
  • Capacitat per proporcionar retroalimentació als destinataris de forma adequada i precisa.
  • Competència per a dissenyar i adaptar instruments, processos i serveis, segons els requisits i les teories.
  • Competència per a elaborar informes orals i escrits.
  • Competència per a utilitzar estratègies i mètodes d'intervenció directes sobre els destinataris: consell psicològic, teràpia, negociació, mediació, etc.
  • Competència per analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació.
  • Competència per contrastar i validar instruments, processos i serveis.
  • Competència per seleccionar i administrar els instruments, processos i serveis i capacitat per identificar les persones i grups interessats.
  • Competència per seleccionar i construir indicadors i tècniques d'avaluació dels programes i les intervencions.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

Teòrics    

I. Història i Fonaments Teòrics de l'enfocament sistèmic . Història de la Teràpia familiar. Ecologia del desenvolupament humà. Teoria General de Sistemes. Cibernètica. Teoria de la Comunicació Humana. Canvi.

II. Avaluació Familiar i Diagnòstic Relacional. Tipologia de Famílies. Funcions Familiars.
Comunicació a la família. Cicle vital de la família. Característiques familiars: Estructura i Organització familiar, Rols, creences i mites familiars. Diagnòstic relacional: Parentalitat i conjugalitat. Diagnòstic relacional de la parella. Funcionalitat i Disfuncionalitat Familiar. Símptomes i sistemes familiars.

III. Escoles bàsiques de Teràpia Familiar i Tècniques d'Intervenció Sistèmica. Escola Estructural. Estudis sobre comunicació humana. L'escola Estratègica. L'Escola de Milà. El Constructivisme i el Socioconstructivisme.

IV. Estructura i Tècnica de l'Entrevista familiar i de Parella. Anàlisi del tipus de context. Derivació. Anàlisi de la Demanda. Etapes de l'Entrevista Familiar: Primer contacte amb la família. La fitxa telefònica. La precessió: Construcció d'hipòtesis i estratègies d'intervenció. La sessió: Acomodació. Identificació de pautes familiars. La Devolució. La possessió. Anàlisi sistèmic de la sessió. Organització del tractament. Coordinació amb l'equip. L'equip terapèutic. La intervenció en xarxa. La persona del Terapeuta.

V. Intervenció Sistèmica (familiar i de parella) en Contextos Clínics. Famílies en crisi. Famílies amb fills adolescents. Famílies Monoparentals. Famílies reconstituïdes. Famílies maltractadors. Famílies Multiproblemàtiques. Drogodependència i Família. Abordatge familiar i de parella en Trastorns Depressius. Abordatge familiar en els Trastorns neuròtics. Abordatge Familiar en Trastorns Psicòtics . Investigació amb Famílies.

VI. Intervenció Sistèmica en contextos socials i educatius. Intervenció Sistèmica en contextos socials. Intervenció Sistèmica en Contextos Educatius. Intervenció en xarxa. Mediació. Coaching Intervenció en crisi.

Avaluació

Avaluació del procés. Es realitzaran activitats individuals i en equip en els 6 blocs temàtics ( exercicis teòrics, pràctics i experiencials) de l'assignatura (10 % de la qualificació final). Es valorarà la participació a classe i l'assistència a la mateixa (10% qualificació final).

Treball en equip per aprofundir en els continguts de l'assignatura. En el segon bloc temàtic es realitzarà un treball de recerca teòrica i una exposició oral en Grup.  (20% de la qualificació final).

Treball teoricopràctic. Es realitzarà un treball basat en la lectura d'un llibre  (20% de la qualificació final).

Avaluació dels resultats . Es realitzarà un examen individual al final del semestre, sobre els continguts teòrics i pràctics tractats al llarg del curs (40% de la qualificació final).

 

La recuperació serà possible sempre que l'alumne hagi aprovat el 50% de l'assignatura.

L'examen final és la part recuperable del curs. La resta de les activitats no seràn recuperables.

Metodologia

A les classes teòriques es realitzarà la introducció dels conceptes més importants de cada un dels temes. Es convidarà a la reflexió i observació individual o grupal. Es realitzarà un debat del tema. Finalment es realitzarà una posada en comú sobre els diferents conceptes i reflexions individuals o grupals. Es realitzarà un resum dels continguts.
A les sessions de treball dirigit es realitzaran exercicis grupals i / o individuals. Hi haurà dos tipus d'exercicis: els teoricopràctics i els Experiencials. Els exercicis Teòric - pràctics, són aquells que integren els coneixements teòrics amb alguna tècnica, estratègia o algun cas clínic. Per a això s'han d'observar vídeos, s'analitzaran casos o situacions. Els exercicis Experiencials, són exercicis que ajuden a situar tècniques o estratègies terapèutiques en paper del terapeuta. Es realitzaran algunes activitats de reflexió personal, així com role playing amb l'objectiu de millorar l'observació relacional i l'auto - observació.

 

Bibliografia

Bàsica

  • Rodríguez, J.L. & Venero, M. (2006). Terapia familiar breve: guía para sistematizar el tratamiento terapéutico. CCS.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte