Titulació
Treball Social
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
3,0
Objectius
L'assignatura forma en els coneixements bàsics sobre l'acompanyament en situacions de pèrdua i de dol.
Per a l'exercici professional del Treball Social és molt necessari per una part, saber identificar l'impacte multidimensional (les conseqüències a nivell físic, social, emocional, cognitiu, conductual i espiritual) que es pot generar en les persones arran duna pèrdua significativa, i identificar el dol de risc, dol complicat i dol patològic. Un altre apartat important és saber com donar suport emocional i promoure els recursos personals a les persones afectades.
Per acomplir aquests objectius s'ofereix un marc teòric conceptual basat en la integració de teories específiques i actualitzades sobre el dol. Models d'intervenció, habilitats per a l'acompanyament emocional, basats en la relació d'ajuda centrada en la persona: counseling.
Resultats d'aprenentatge
- RA18. 11 Reconeix la importància de saber detectar els diferents tipus de respostes davant de situacions de pèrdua.
- RA18. 12 Identifica la diferència entre un dol normal i un dol patològic.
- RA18. 13 Analitza críticament les situacions de dol en relació als moviments migratoris de forma individual, familiar i de grups.
- Ra18.014 Adquireix habilitats i aptituds per intervenir, dins el seu àmbit d'actuació, davant de situacions de pèrdua i dol.
Continguts
Tema 1. Conceptes bàsics
- Afecció i vincles afectius
- Pèrdua, separació, absència, privació, deprivació, desafecció
- Crisis evolutives i crisis irruptives
- El procés de dol
Tema 2. Treball de Dol Personal
- Identificar els propis processos.
- Treballant la comunicació, gestió d’emocions i pensaments.
- Integrar i enriquir-se dels aprenentatges.
Tema 3. Pèrdua de la Salut Mort i Dol
- Factors condicionants i determinants.
- Com ho viuen els infants i adolescents
- Dol anticipat.
- Identificant dol normal/dol complicat. Predictors.
Tema 5. Influència dels factors socials en el procés d'elaboració d'un dol.
- Visió antropològica dels processos de dol
- Topics i estereotips socioculturals identificats. Efectes i perjudicis
- Factors socioeconòmics que influeixen en un procés evolutiu d’un dol
- Altres tipus socials de dol (La síndrome d’Ulisses)
Tema 6 L'acompanyament mesures preventives i sistemes d'atenció
- L’acompanyament: treballant tasques i necessitats.
- Afrontaments i defenses.
- Assimilar la pèrdua, saber fer el dol.
- Aspectes espirituals en l’acompanyament en el dol.
- La reconstrucció del significat.
TEMA 7. El treball Social davant els processos de dol
- Higiene del dol, factors preventius
- Tècniques d’empatia i resiliència
- Els fenòmens transaccionals en els processos de dol
- Participació i coparticipació
- Sublimació i creativitat
TEMA 8. Experiència d’intervenció en un grup de dol
- Pautes per la intervenció.
- Actualització dels coneixements adquirits.
- Intervenció.
- Revisió de la sessió de grup.
Avaluació
- Participació activa en la dinàmica de l’aula (25%): treballs de grup, exposició en grup petit i gran, així com en el debat i reflexió de casos pràctics i altres activitats.
- Treballs fets durant la setmana i que es presentaran a la classe (25%)
- Dues proves (25%)cada una:Primer parcial: seran preguntes obertes sobre els 4 primers temes del programa, i els articles que es treballaran a casa.Segon parcial: seran preguntes obertes sobre els temes 5,6 i 7 del programa. I el llibre que es treballarà a casa.Per aprovar l’assignatura cal treure una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les tres parts.· Els estudiants que no arribin a aprovar entre les tres parts un 50% de l’assignatura, els quedarà l’assignatura suspesa, i no tindran opció de fer un examen en el període complementari de juny.· Els estudiants que entre les tres parts aprovin més del 50% de l´assignatura tindran opció de recuperar la part suspesa en un examen durant el període complementari de juny.
Metodologia
L’assignatura s’organitzarà mitjançant classes presencials amb el grup sencer (4 hores setmanals), i d’aprenentatge autònom de l’estudiant:
- Classes presencials (grup sencer – 4 hores setmanals): exposició teòrica de continguts bàsics, amb una metodologia participativa i interactiva que facilitin la interrelació entre la teoria i la pràctica.
- Treball personal de l’estudiant: treballs individuals, presentacions, recerca bibliogràfica i estudi.