Vés al contingut

Educació Audiovisual i TIC

Titulació

Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)

Assignatura

Educació Audiovisual i TIC

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMeritxell Cano Autet

Objectius

Aquesta assignatura pretén contribuir a desenvolupar la competència instrumental dels i de les futures docents en l'ús efectiu de les tecnologies digitals en contextos escolars, per estructurar i organitzar les pròpies tasques docents en entorns digitals i per iniciar-se en la producció de recursos multimèdia i en l'anàlisi de mitjans audiovisuals.

Els objectius són:

  • Utilitzar les aplicacions de gestió de la informació i de les comunicacions en entorns digitals per estructurar i organitzar les pròpies tasques docents i d'aprenentatge.
  • Organitzar un entorn personal d'aprenentatge i configurar la pròpia identitat digital.
  • Conèixer els procediments tècnics i els sistemes de producció bàsics dels mitjans audiovisuals i proporcionar eines metodològiques i conceptuals bàsiques per iniciar-se en l'anàlisi dels missatges audiovisuals.
  • Tenir una perspectiva crítica sobre l'ús i l'aplicació de les tecnologies digitals en el context educatiu i social.

Resultats d'aprenentatge

Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil

  • Proposa aplicacions tecnològiques per a la resolució o millora de problemes i situacions educatives. (RA1)
  • Analitza críticament l'aplicació i l'ús de les tecnologies de la informació en l'educació dels alumnes al llarg de l'educació infantil. (RA2)
  • Mostra capacitat per desenvolupar-se professionalment en contextos globals i digitals. (RA3)
  • Coneix les bases del llenguatge i de la comunicació audiovisual. (RA4)
  • Comprèn els aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball de l'educació infantil. (RA5)
  • Crea contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC. (RA6)
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual i col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA7)

Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària

  • Aplica amb correcció les diferents tècniques artístiques. (RA2)
  • Mostra sensibilitat per l'expressió en els diferents llenguatges artístics. (RA1)
  • Estructura situacions educatives per al foment de la creativitat i l'expressió a través de l'art. (RA7)
  • Utilitza diferents recursos artístics i audiovisuals per a la seva aplicació a l'aula. (RA3)
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió. (RA10)

Competències

Generals

  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
  • Preocupar-se per l'actualització dels coneixements professionals i assumir la necessitat de formació permanent.

Específiques

  • Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
  • Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
  • Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
  • Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
  • Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
  • Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació i els diferents llenguatges audiovisuals tot valorant les potencialitats comunicatives i creatives que comporten.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  • Els audiovisuals en l'educació infantil
    • Imatge, realitat i ficció
    • La percepció visual i sonora
    • La imatge fixa i la imatge seqüencial
    • La imatge i els mitjans de comunicació de masses
    • Televisió i educació
  • El llenguatge audiovisual
    • La imatge fixa: de la mecanització de la imatge a la imatge digital
    • La fotografia: característiques, procediments tècnics i sistemes de producció
    • La narrativa visual
    • La imatge seqüencial: dels precedents de la imatge en moviment a l'articulació del llenguatge audiovisual
    • El vídeo: característiques, procediments tècnics i sistemes de producció
  • Aplicacions educatives dels mitjans audiovisuals
    • Anàlisi de la representació audiovisual i dels mitjans de comunicació
    • La producció audiovisual com a eina d'aprenentatge, d'expressió i socialització: la fotografia digital i analògica, l'animació i el vídeo a l'aula
    • La fotografia i el vídeo com a eines de documentació: la producció de material didàctic
    • Recursos multimèdia a l'aula: editors gràfics, presentacions gràfiques i audiovisuals (P3, PWP, WMV)
  • La competència digital instrumental
    • Entorn personal d'aprenentatge (PLE) i portafolis digital
    • Cerca, gestió i anàlisi de la informació
    • Comunicació i col·laboració
    • Creació de continguts
    • Seguretat, benestar i civisme digital
    • Autonomia i resolució de problemes

Avaluació

Avaluació de procés

  • Assistència a classe i compliment del pla de treball
  • Tutories individuals i grupals per al seguiment de les activitats de classe

Avaluació de resultats

  • Assistència i participació: 10 %, no recuperable
  • Portafolis digital d'aprenentatge: 50 %, recuperable
  • Treballs i fòrums sobre educació audiovisual: 40 %, recuperable

Les activitats recuperables es poden lliurar durant el període de recuperació indicat al calendari oficial de la titulació. La nota màxima que es pot obtenir en el període de recuperació és de 5.

Metodologia

Les sessions de classe es dediquen als continguts més teòrics de l'assignatura amb una part de treball pràctic.

En les sessions de treball dirigit es treballa en grups reduïts i individualment. Es destinen a fer activitats i a resoldre els dubtes que vagin sorgint.

Les sessions de tutoria individual i/o grupal es destinen a fer el seguiment del treball realitzat per l'estudiant.

Els materials d'estudi estan a disposició dels estudiants a l'aula virtual de l'assignatura.

A l'inici de curs es facilita un pla de treball mitjançant el qual l'estudiant pot planificar l'estudi de l'assignatura, i en el qual es concreta un calendari amb els continguts que cal treballar en cadascuna de les sessions, així com les tasques que cal fer i les dates de lliurament d'aquestes tasques.

Durant tot el procés és fonamental la participació activa de l'estudiant i el seu treball personal en hores no lectives.

Bibliografia

Bàsica

  • Aparici, R. matilla, A. (1989). lectura de imágenes. Ediciones de la torre.
  • Ferrés, J. (1996). Televisión y educación. Paidós.
  • Fontcoberta, J. (1990). Fotografia: conceptos y procedimientos. Gustavo Gili.
  • Martínez Abadia, J. (1989). Introducción a la tecnologia audiovisual; Televisión, vídeo, radio. Paidós.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte