Vés al contingut

Sociologia de l'Educació

Titulació

Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)

Assignatura

Sociologia de l'Educació

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíanglèsArnau Palou Fons

Objectius

La Sociologia de l'Educació pretén promoure, a través de la participació, el diàleg i la reflexió, el coneixement i la comprensió de les realitats socials i educatives en què vivim. Estudia les relacions i tensions entre la societat i l'escola, així com les seves característiques plurals i diverses; la crisi i la privatització de l'educació; el capitalisme patriarcal i les desigualtats; els conflictes de democràcia i convivència; les exclusions i el dret a l'educació en entorns plurals. Al mateix temps, s'analitzen les causes i les conseqüències de les polítiques i pràctiques educatives governamentals, l'agenda 2030 de les Nacions Unides i la seva naturalesa de reproducció o transformació justa. La perspectiva de gènere s'articula transversalment en els continguts i activitats.

L'objectiu principal de l'assignatura és:

  • Adquirir les habilitats necessàries per a la reflexió i el pensament crític per a l'acció educativa i ser capaç de recollir, organitzar i explicar informació sobre fets socials i educatius, així com estudiar les relacions entre la societat i l'escola.

Els objectius específics són:

  • Entendre la sociologia de l'educació com a ciència social descriptiva i interpretativa de la realitat.
  • Conèixer la realitat social i analitzar-ne les característiques i la relació amb l'educació.
  • Reflexionar sobre les diferents característiques socioeducatives de l'escola com a institució en relació amb les altres que l'envolten.
  • Prendre consciència de les desigualtats en els contextos educatius i conèixer la política en relació amb les diferències.

Resultats d'aprenentatge

Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil (MEI)

  • Aplica els conceptes bàsics de sociologia de l'educació. (RA1)
  • Mostra sensibilitat en l'anàlisi crítica de realitats de diversos contextos socioeducatius. (RA3)
  • Coneix, comprèn i valora críticament polítiques educatives. (RA2)
  • Argumenta les decisions educatives amb criteris científics i ètics. (RA4)
  • Mostra actituds de respecte envers la diversitat lingüística, social i cultural. (RA5)

Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària (MEP)

  • Aplica els conceptes bàsics de sociologia de l'educació. (RA4)
  • Analitza de manera crítica realitats de contextos socioeducatius diversos. (RA1, RA5)
  • Coneix, comprèn i valora críticament polítiques educatives. (RA2)
  • Argumenta les seves decisions educatives amb criteris científics i ètics. (RA3)
  • Mostra sensibilitat davant elements de desigualtat a l'escola i la societat. (RA3)

Competències

Generals

  • Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.

Específiques

  • Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
  • Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
  • Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
  • Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.

Continguts

  1. Des d'on mirem la realitat?
    • Aproximació als significats de la sociologia, al procés de socialització, als estudis sociològics i a les teories de l'educació
    • La dimensió política i ètica de l'educació i els instruments de reproducció i/o transformació des d'una perspectiva de drets humans
    • On vivim? Context social, polítiques i reptes educatius
  2. Com són les societats en què vivim?
    • Societats del present i impactes de desigualtat de la globalització i els sistemes d'organització capitalista en la vida de les persones: capitalisme, migracions, empobriment, sostenibilitat...
    • Societats diverses i exclusions socials i educatives: classisme, racisme, aporofòbia, sexisme...
  3. Quins són els reptes de les polítiques educatives?
    • Polítiques educatives i abordatge de les desigualtats des d'una perspectiva interseccional
    • Dret a l'educació, un dret humà universal, indivisible i interdependent
    • L'educació en l'Agenda 2030 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
  4. Qui educa i com fer una educació justa?
    • Entorns de socialització: educació 360, ciutats educadores, comunitats d'aprenentatge...
    • Escoles per a la igualtat i la diversitat
    • Escoles acollidores que cuiden les transicions educatives
    • Escoles hospitalàries que garanteixen l'educació dels infants
    • Espais familiars per compartir, dialogar i intercanviar amb altres famílies i infants
    • Ciutats, pobles, barris, parcs... que no expulsen les infàncies

Avaluació

Les activitats d'avaluació consisteixen a fer tres activitats seqüenciades en el procés de desenvolupament de l'assignatura. A l'aula virtual s'indiquen les pautes de cada activitat i la data concreta de realització i lliurament. Les activitats són:

  • Activitat 1. Obres, informes o projectes. Treball de grup: 30 %
  • Activitat 2. Inscripció i seguiment de les activitats. Individual / de grup: 20 %
  • Activitat 3. Proves d'avaluació. Individual: 50 %

Per aprovar l’assignatura cal fer les 3 activitats i aprovar-les totes 3.

La nota final és el resultat de la nota ponderada de les activitats.

La no realització de les activitats (segons el calendari establert a l'aula virtual) comporta una qualificació de «No presentat».

Només es pot recuperar el 50 % de l'assignatura. La recuperació té lloc en la data establerta al calendari de recuperacions de la Facultat. La nota màxima per a la recuperació és de 5.

Metodologia

Els temes es desenvolupen a través d'explicacions, classes magistrals, lectures, casos pràctics i altres activitats individuals i grupals amb l'objectiu de promoure la comprensió i l'anàlisi crítica de les teories i pràctiques socioeducatives en el context de la comunitat i de l'escola. En aquesta assignatura s'apliquen diferents metodologies participatives.

Bibliografia

Bàsica

  • Bauman, Z (2013). What Use Is Sociology?: Conversations with Michael Hviid Jacobsen and Keith Tester. Polity Press.
  • Darder, A.; Baltodano, M.; Torres, R.D. (2003). The Critcal Pedagogy Reader. RoutledgeFalmer.
  • Giddens, A (2020). Sociology (9 ed.). POLITY PRESS.
  • Pastel, E ( coord) (2019). Supporting Gender Diversity in Early Childhood Classrooms. Jessica Kingsley Publishers.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte