Vés al contingut

Documentar. Reflexió Pedagògica i Tècniques de Documentació

Titulació

Mestre d'Educació Infantil

Assignatura

Documentar. Reflexió Pedagògica i Tècniques de Documentació

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMaria Glòria Olmos Martínez
Job Perramon Ramos

Objectius

L'enfocament de l'assignatura aporta als i a les estudiants un coneixement teòric i pràctic relacionat amb la documentació pedagògica i visual.

Amb diferents suports i metodologies es presenten els processos relacionats amb el concepte, el disseny i la realització de documents visuals en l'educació infantil.

Els continguts de l'assignatura s'adrecen a la recollida d'imatges i l'anàlisi de la intervenció educativa per part de l'adult a l'escola bressol i el parvulari.

Els objectius són:

  • Conèixer la importància de la documentació pedagògica i visual en l'educació infantil.
  • Aprofundir en els principals referents pedagògics de l'àmbit (Reggio Emilia i Pistoia, Itàlia).
  • Observar, interpretar i documentar processos d'aprenentatge de l'etapa.
  • Presentar i defensar els projectes de documentació en diferents formats visuals realitzats en el marc de l'assignatura.

Resultats d'aprenentatge

  • Organitza situacions d'aprenentatge interdisciplinàries per a l'adquisició de la competència digital i del tractament de la informació. (RA6)
  • Comprèn els aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de l'educació infantil. (RA8)
  • Utilitza el llenguatge audiovisual i els seus recursos diferents per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit. (RA6)
  • Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de sostenibilitat i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones. (RA9)

Competències

Generals

  • Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
  • Preocupar-se per l'actualització dels coneixements professionals i assumir la necessitat de formació permanent.

Específiques

  • Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
  • Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
  • Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació i els diferents llenguatges audiovisuals tot valorant les potencialitats comunicatives i creatives que comporten.

Bàsiques

  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.

Continguts

Marc general

La documentació pedagògica i visual és un instrument fonamental per al registre, la planificació, la reflexió de la intervenció pedagògica i la comunicació amb les famílies a l'educació de 0 a 6 anys.

Part I. Programació vs. progettazione

  • Idea d'infant, d'adult i d'aprenentatge
  • Progettazione: espiral que connecta l'observació, la documentació i la seva interpretació
  • Documentació pedagògica. Fonaments, arrels, experiències (Reggio Emilia i Pistoia, Itàlia)

Part II. Documentació com a exercici d'autoavaluació i autoformació

  • Interpretació dels processos d'aprenentatge individuals i de grup dels infants
  • La documentació com a instrument per a la organització a l'escola
  • Documentar la tasca educativa de l'adult per a la seva millora (autoreflexió)

Part III. Tècniques per a la documentació

  • Tècniques bàsiques de registre i observació (fotografia, vídeo, documents impresos, panells, ppt, blogs...)
  • Consideracions tècniques, relació amb l'eficàcia comunicativa i amb la visibilitat dels processos d'aprenentatge dels infants
  • Planificació de l'estratègia documentativa més adequada a cada situació educativa

Avaluació

La nota final de la valoració de l'assignatura és el resultat de quatre notes. El pes de cadascun dels apartats d'avaluació és el següent:

  • Participació activa i assistència a classe: 10 %
  • Producció de documentació visual de forma conjunta i coordinada amb l'optativa de 3r curs Aprendre Jugant (observació de l'etapa 0-3 i anàlisi d'un context d'escola bressol): 40 %
  • Examen individual sobre els continguts pedagògics de l'assignatura (lectures, autors i referents pedagògics): 20 %
  • Treball individual de documentació que combina les tècniques amb la reflexió pedagògica: 30 %

En el Pla de Treball es concreten les característiques de les tasques i dels treballs, així com els terminis i les possibilitats de recuperació dels que no s'han superat durant el semestre en el qual s'imparteix l'assignatura.

Per poder superar l'assignatura cal haver lliurat tots els exercicis i haver superat tots els apartats per separat.

Si després de les activitats de recuperació no s'ha superat el resultat global de l'assignatura, queda pendent per al curs acadèmic següent.

Metodologia

L'apartat de reflexió pedagògica introdueix l'alumnat en la part més teòrica de l'assignatura. La teoria es combina amb exercicis pràctics, lectures d'articles i visionat de diferents propostes pedagògiques.

Les tècniques de documentació tenen un vessant molt més pràctic, i permeten conèixer i aplicar diferents tipologies de tècniques bàsiques de registre i observació.

Part de l'assignatura es desenvolupa en contextos educatius reals de 0 a 3 anys (Projecte EU03 a les escoles bressol), en què les observacions i la documentació es van construint conjuntament entre estudiants i educadores dels centres educatius, amb la coordinació i supervisió de la professora de l'assignatura i les coordinadores de les escoles.

Les tutories, individuals i en grup, permeten fer el seguiment de l'aprenentatge dels i de les estudiants al llarg de tot el semestre d'impartició de l'assignatura.

Bibliografia

Bàsica

  • Altimir Sans, D. i Pujol Mongay, M. (2023). L’escola dels infants: Construir i documentar l’educació infantil. Rosa Sensat.
  • Escoles bressol i parvularis de l'Ajuntament de Reggio Emilia (2005). Els Cent Llenguatges dels Infants / Los Cien Lenguajes de la Infancia: La Narrativa del Possible / Narrativa de lo Posible. A. M. Rosa Sensat.
  • Galardini, A.L., Iozzelli, S., Davoli, M., Tognetti, G. (2010). Documentar: afinar els ulls per captar moments: 1. A. M. Rosa Sensat.
  • Malavasi, L. e Zoccatelli, B. (2018). Documentare le progettualità nei servizi e nelle scuole dell'infanzia: 1 (2 ed.). Edizioni Junior.
  • Xarxa Territorial d'Educació Infantil a Catalunya (2008). Documentar la vida dels infants a l'escola: 1. A. M. Rosa Sensat.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte