Titulació
Publicitat i Relacions Públiques
Assignatura
Empresa
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Ariadna Barnadas Prat |
Enric Casulleras Ambrós |
Objectius
En aquesta assignatura es pretén que l'estudiant arribi a conèixer els elements bàsics de la gestió empresarial així com els principals conceptes i les nocions bàsiques de la teoria econòmica. L'estudiant tindrà l'oportunitat de practicar competències i habilitats directives clau, com ara, analitzar problemes i prendre decisions. També es vol contribuir a desenvolupar una actitud reflexiva sobre qüestions com, per exemple, les implicacions ètiques de les decisions i les accions, la professionalitat o el factor humà en les organitzacions.
Resultats d'aprenentatge
- Identificar els principis i conceptes que permeten a empreses i institucions la projecció, el desenvolupament, la implementació i l'avaluació d'un pla de màrqueting d'una organització, d'una marca o d'un producte.
Continguts
Empresa
- Empresari, empresa i funció directiva
- L'empresa com a realitat socioeconòmica: visió actual i tendències
- El paper de l'empresari com a generador de riquesa
- Capacitat emprenedora i funció directiva
- Forma jurídica i classificació empresarial
- L'entorn de l'empresa
- El mercat i la competència entre empreses
- Anàlisi de l'entorn general (anàlisi PEST) i anàlisi de l'entorn específic i sectorial
- Anàlisi de debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats (DAFO)
- Estratègies empresarials (estratègies genèriques, de creixement i específiques)
- Situació actual, noves estratègies i tendències de negoci en l'entorn de l'empresa
- Estructura i organització
- La divisió, organització i coordinació de l'empresa
- El sistema de direcció estratègica i les decisions empresarials
- Estructura de suport a l'estratègia: poder i cultura empresarial. Ètica i RSE
- Noves formes d'organització i de negoci
- Àrees funcionals
- La funció de finançament i inversió
- La funció de producció i operacions
- La funció comercial i de màrqueting
- La funció de Recursos Humans
- Tendències actuals
Una introducció a l'economia
- Sobre la noció d'economia i sobre els precedents de la "ciència obscura"
- Els conceptes fonamentals de l'economia i del capitalisme
- Adam Smith i el liberalisme econòmic
- Les aportacions de David Ricardo
- Les matisacions liberals de John Stuart Mill
- La resposta anticapitalista de Karl Marx
- John Maynard Keynes i les limitacions del mercat
- L'estat de benestar i l'intervencionisme econòmic
- Els detractors de l'intervencionisme estatal: Hayek i Milton Friedman
- El retorn a l'ortodòxia liberal: el neoliberalisme
- La globalització de l'economia i els seus efectes
- La financiarització de l'economia i la crisi de 2008
- El triomf de la desigualtat
- Nous problemes, nous enfocaments
Avaluació
L'avaluació es fa amb una mitjana ponderada de l'avaluació de cada part de l'assignatura, Economia i Empresa. La nota de la part d'Economia té un pes del 40 % i, la part d'Empresa, un 60 %. Per a fer mitjana cal tenir una nota mínima de 5 a cada part de l'assignatura.
- Per la part d'Economia cada estudiant ha d'elaborar un recull de premsa comentat sobre alguna qüestió d'actualitat econòmica que compta un 10 % de la nota final; i un examen que compta un 30 % de la nota final. Per aprovar l'assignatura en aquest examen la nota mínima és un 4 sobre 10; en cas de no arribar-hi, cal fer un examen de repesca.
- Per la part d'Empresa es fan activitats de seguiment al llarg del curs i s'avalua juntament amb la participació en un 10 % de la nota d'Empresa. Cal fer un treball en què s'apliquin els continguts de l'assignatura en una empresa de l'àmbit de la comunicació que val un 60 % de la nota d'Empresa. Finalment es fan dos exàmens amb una ponderació del 15 % de la nota d'empresa cadascun. El primer examen és del temes 1, 2 i 3 i el segon examen és del tema 4. Per aprovar l'assignatura en aquests exàmens la nota mínima és un 4 sobre 10; en cas de no arribar-hi, cal fer un examen de repesca.
Cal aprovar les dues parts (Empresa i Economia) per separat.
Metodologia
La metodologia bàsica són exposicions de continguts teòrics i resolució d'exercicis, gràfics, discussions sobre notícies econòmiques i empresarials, debats sobre el model econòmic, polític i energètic. Aquestes exposicions es complementen amb sessions a l'aula d'informàtica per conèixer el programa SABI.
Bibliografia
Bàsica
- Casulleras, E. (2017). Parlem d'Economia amb els joves: Per a un món millor. EUMO.
- Conway. Edmund (2015). 50 cosas que hay que saber sobre economía. Ariel.
- Correa González, Jorge Pablo. (2012). Estructura de la organización de la empresa periodística. Ed. Red Tercer Milenio.
- Krugman, P i Wells, R. (2022). Fundamentos de Economía (5 ed.). Reverté.
- Medina, M. (2011). Estructura y gestión de empresas audiovisuales. Universidad de Navarra.