Vés al contingut

Empresa

Titulació

Publicitat i Relacions Públiques

Assignatura

Empresa

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàAriadna Barnadas Prat
Enric Casulleras Ambrós

Objectius

En aquesta assignatura es pretén que l'estudiant arribi a conèixer els elements bàsics de la gestió empresarial així com els principals conceptes i les nocions bàsiques de la teoria econòmica. L'estudiant tindrà l'oportunitat de practicar competències i habilitats directives clau, com ara, analitzar problemes i prendre decisions. També es vol contribuir a desenvolupar una actitud reflexiva sobre qüestions com, per exemple, les implicacions ètiques de les decisions i les accions, la professionalitat o el factor humà en les organitzacions.

Resultats d'aprenentatge

  • Identificar els principis i conceptes que permeten a empreses i institucions la projecció, el desenvolupament, la implementació i l'avaluació d'un pla de màrqueting d'una organització, d'una marca o d'un producte.

Continguts

Empresa

  1. Empresari, empresa i funció directiva
    1. L'empresa com a realitat socioeconòmica: visió actual i tendències
    2. El paper de l'empresari com a generador de riquesa
    3. Capacitat emprenedora i funció directiva
    4. Forma jurídica i classificació empresarial
  2. L'entorn de l'empresa
    1. El mercat i la competència entre empreses
    2. Anàlisi de l'entorn general (anàlisi PEST) i anàlisi de l'entorn específic i sectorial
    3. Anàlisi de debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats (DAFO)
    4. Estratègies empresarials (estratègies genèriques, de creixement i específiques)
    5. Situació actual, noves estratègies i tendències de negoci en l'entorn de l'empresa
  3. Estructura i organització
    1. La divisió, organització i coordinació de l'empresa
    2. El sistema de direcció estratègica i les decisions empresarials
    3. Estructura de suport a l'estratègia: poder i cultura empresarial. Ètica i RSE
    4. Noves formes d'organització i de negoci
  4. Àrees funcionals
    1. La funció de finançament i inversió
    2. La funció de producció i operacions
    3. La funció comercial i de màrqueting
    4. La funció de Recursos Humans
    5. Tendències actuals

Una introducció a l'economia

  1. Sobre la noció d'economia i sobre els precedents de la "ciència obscura"
  2. Els conceptes fonamentals de l'economia i del capitalisme
    1. Adam Smith i el liberalisme econòmic
    2. Les aportacions de David Ricardo
    3. Les matisacions liberals de John Stuart Mill
  3. La resposta anticapitalista de Karl Marx
  4. John Maynard Keynes i les limitacions del mercat
  5. L'estat de benestar i l'intervencionisme econòmic
  6. Els detractors de l'intervencionisme estatal: Hayek i Milton Friedman
  7. El retorn a l'ortodòxia liberal: el neoliberalisme
  8. La globalització de l'economia i els seus efectes
  9. La financiarització de l'economia i la crisi de 2008
  10. El triomf de la desigualtat
  11. Nous problemes, nous enfocaments

Avaluació

L'avaluació es fa amb una mitjana ponderada de l'avaluació de cada part de l'assignatura, Economia i Empresa. La nota de la part d'Economia té un pes del 40 % i, la part d'Empresa, un 60 %. Per a fer mitjana cal tenir una nota mínima de 5 a cada part de l'assignatura.

  1. Per la part d'Economia cada estudiant ha d'elaborar un recull de premsa comentat sobre alguna qüestió d'actualitat econòmica que compta un 10 % de la nota final; i un examen que compta un 30 % de la nota final. Per aprovar l'assignatura en aquest examen la nota mínima és un 4 sobre 10; en cas de no arribar-hi, cal fer un examen de repesca.
  2. Per la part d'Empresa es fan activitats de seguiment al llarg del curs i s'avalua juntament amb la participació en un 10 % de la nota d'Empresa. Cal fer un treball en què s'apliquin els continguts de l'assignatura en una empresa de l'àmbit de la comunicació que val un 60 % de la nota d'Empresa. Finalment es fan dos exàmens amb una ponderació del 15 % de la nota d'empresa cadascun. El primer examen és del temes 1, 2 i 3 i el segon examen és del tema 4. Per aprovar l'assignatura en aquests exàmens la nota mínima és un 4 sobre 10; en cas de no arribar-hi, cal fer un examen de repesca.

Cal aprovar les dues parts (Empresa i Economia) per separat.

Metodologia

La metodologia bàsica són exposicions de continguts teòrics i resolució d'exercicis, gràfics, discussions sobre notícies econòmiques i empresarials, debats sobre el model econòmic, polític i energètic. Aquestes exposicions es complementen amb sessions a l'aula d'informàtica per conèixer el programa SABI.

Bibliografia

Bàsica

  • Casulleras, E. (2017). Parlem d'Economia amb els joves: Per a un món millor. EUMO.
  • Conway. Edmund (2015). 50 cosas que hay que saber sobre economía. Ariel.
  • Correa González, Jorge Pablo. (2012). Estructura de la organización de la empresa periodística. Ed. Red Tercer Milenio.
  • Krugman, P i Wells, R. (2022). Fundamentos de Economía (5 ed.). Reverté.
  • Medina, M. (2011). Estructura y gestión de empresas audiovisuales. Universidad de Navarra.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte