Titulació
Publicitat i Relacions Públiques
Assignatura
Relació amb els Mitjans
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | espanyol | Cristina Fernandez Rovira |
Julio Manuel Panizo Alonso |
Objectius
Aquesta assignatura permet que l'alumne conegui les claus de la relació entre empreses i mitjans de comunicació, ja sigui des del departament de comunicació d'una empresa o des d'una agència.
L'objectiu principal és dominar l'ús de les tècniques que permeten a les organitzacions aconseguir un bon tracte per part dels mitjans entenent la mirada, les rutines i els interessos del periodista.
L'assignatura també contempla la relació amb els líders d'opinió del món 2.0, com influencers o bloggers, part important del panorama mediàtic actual.
Resultats d'aprenentatge
- Identificar les teories, els processos, les estructures i les tècniques de relacions públiques que donen lloc a les funcions dels diferents departaments d'una agència, d'una boutique creativa, d'una consultora o d'un gabinet de premsa en els entorns convencionals, virtuals i emergents.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment de l'àrea pròpia d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic.
- Implementar un pla de comunicació d'una organització, una marca o un producte fruit de la capacitat relacional i d'indagació per establir una interacció fluida i competent entre una organització i l'agència o consultora.
- Exercir les responsabilitats de l'àrea de comunicació d'una empresa o d'una institució des de la mateixa empresa o des d'una agència externa, mitjançant el coneixement de la teoria i la pràctica dels processos i de les estructures de les relacions públiques i la comunicació. Aquestes responsabilitats han d'incloure una gestió i un desenvolupament eficaç tenint en compte l'avaluació de les relacions amb els públics de l'organització de forma interna i externa, amb una actitud i aptitud proactives i de cognició en l'àmbit de les relacions des d'una perspectiva constructiva i d'obertura mental.
Continguts
- La notícia
- Informació vs publicitat
- Les 5W + 1H
- Què és notícia; què volen els mitjans
- Els mitjans de comunicació
- Panorama actual de mitjans en els àmbits local, estatal i internacional
- Grups empresarials i mitjans de comunicació
- Mitjans offline i online
- L'agenda periodística
- Estratègies i tàctiques de relació amb els mitjans de comunicació
- Àmbits polític, empresarial i social
- Ciutadania activa. L'individu com a font d'informació
- Gabinets de comunicació
- Externalització de funcions comunicatives de les empreses
- Què són, quins són i com s'estructuren els gabinets de premsa
- Relació dels gabinets amb les empreses i institucions
- Relació dels gabinets amb els periodistes: el win-win
- El dia a dia del treball als gabinets de comunicació
- La funció de relacions públiques
- La formació de portaveus
- Les crítiques als gabinets de comunicació
- Pressupostos i fees dels gabinets
- Les tècniques de relació amb els mitjans
- Dossier de premsa: continguts
- Nota de premsa: activitat
- Roda de premsa: com es prepara
- Memòria d'activitats: continguts
- Esdeveniments: quins poden ser notícia
- Tractament dels mitjans online: adaptació de materials
- La comunicació interna en la comunicació amb mitjans
- Els valors com a notícia: la RSC
- La crisi comunicativa: planificació i actuació davant dels mitjans de comunicació
Avaluació
L'assignatura es puntua sobre la base de tres grans blocs:
- Un 30 % correspon a la realització i seguiment de les activitats pràctiques focalitzades en l'elaboració redaccional dels materials característics de la relació amb els mitjans, com són la nota de premsa i el dossier de premsa.
- Un altre 30 % correspon a la realització i seguiment de les activitats pràctiques vinculades a la planificació estratègica de la relació amb els mitjans de comunicació. Els dos primers blocs van directament vinculats a la participació i assistència.
- Finalment, un 40 % correspon al projecte del curs consistent en l'elaboració d'un Pla de relació amb els mitjans per a una organització.
Metodologia
Les classes combinen l'exposició magistral amb la discussió de casos pràctics, l'elaboració d'exercicis, exposicions orals i defensa de projectes.
Les classes es fan dos dies a la setmana i un d'ells té un contingut més teòric i l'altre està més centrat en l'elaboració de pràctiques que serveixen per consolidar els coneixements.
L'assignatura està molt lligada a l'actualitat i utilitza habitualment continguts de diaris, revistes i xarxes socials per analitzar el pes dels gabinets de premsa, el punt de vista del mitjà i la repercussió que aquests continguts tenen per a les empreses.
Es fomenta el pensament crític proporcionant lectures que l'alumne ha de fer per compte propi i que posteriorment es debaten a les classes.
Bibliografia
Bàsica
- Almansa, A. (2013). Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación. Comunicación Social.
- Estévez, L. (2014). Cómo conseguir presencia en los medios sin un gabinete de prensa. UOC.
- g.Palau, (2016). Gabinets de comunicació: Periodistes a l'altra banda. Pòrtic.
- García, B. (2009). Gabinetes de comunicación online: Claves para generar información corporativa en la red. Comunicación Social.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.