Vés al contingut

Relació amb els Mitjans

Titulació

Publicitat i Relacions Públiques

Assignatura

Relació amb els Mitjans

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaespanyolCristina Fernandez Rovira
Julio Manuel Panizo Alonso

Objectius

Aquesta assignatura permet que l'alumne conegui les claus de la relació entre empreses i mitjans de comunicació, ja sigui des del departament de comunicació d'una empresa o des d'una agència.

L'objectiu principal és dominar l'ús de les tècniques que permeten a les organitzacions aconseguir un bon tracte per part dels mitjans entenent la mirada, les rutines i els interessos del periodista.

L'assignatura també contempla la relació amb els líders d'opinió del món 2.0, com influencers o bloggers, part important del panorama mediàtic actual.

Resultats d'aprenentatge

  • Identificar les teories, els processos, les estructures i les tècniques de relacions públiques que donen lloc a les funcions dels diferents departaments d'una agència, d'una boutique creativa, d'una consultora o d'un gabinet de premsa en els entorns convencionals, virtuals i emergents.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment de l'àrea pròpia d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic.
  • Implementar un pla de comunicació d'una organització, una marca o un producte fruit de la capacitat relacional i d'indagació per establir una interacció fluida i competent entre una organització i l'agència o consultora.
  • Exercir les responsabilitats de l'àrea de comunicació d'una empresa o d'una institució des de la mateixa empresa o des d'una agència externa, mitjançant el coneixement de la teoria i la pràctica dels processos i de les estructures de les relacions públiques i la comunicació. Aquestes responsabilitats han d'incloure una gestió i un desenvolupament eficaç tenint en compte l'avaluació de les relacions amb els públics de l'organització de forma interna i externa, amb una actitud i aptitud proactives i de cognició en l'àmbit de les relacions des d'una perspectiva constructiva i d'obertura mental.

Continguts

  1. La notícia
    • Informació vs publicitat
    • Les 5W + 1H
    • Què és notícia; què volen els mitjans
  2. Els mitjans de comunicació
    • Panorama actual de mitjans en els àmbits local, estatal i internacional
    • Grups empresarials i mitjans de comunicació
    • Mitjans offline i online
    • L'agenda periodística
  3. Estratègies i tàctiques de relació amb els mitjans de comunicació
    • Àmbits polític, empresarial i social
    • Ciutadania activa. L'individu com a font d'informació
  4. Gabinets de comunicació
    • Externalització de funcions comunicatives de les empreses
    • Què són, quins són i com s'estructuren els gabinets de premsa
    • Relació dels gabinets amb les empreses i institucions
    • Relació dels gabinets amb els periodistes: el win-win
    • El dia a dia del treball als gabinets de comunicació
    • La funció de relacions públiques
    • La formació de portaveus
    • Les crítiques als gabinets de comunicació
    • Pressupostos i fees dels gabinets
  5. Les tècniques de relació amb els mitjans
    • Dossier de premsa: continguts
    • Nota de premsa: activitat
    • Roda de premsa: com es prepara
    • Memòria d'activitats: continguts
    • Esdeveniments: quins poden ser notícia
    • Tractament dels mitjans online: adaptació de materials
  6. La comunicació interna en la comunicació amb mitjans
  7. Els valors com a notícia: la RSC
  8. La crisi comunicativa: planificació i actuació davant dels mitjans de comunicació

Avaluació

L'assignatura es puntua sobre la base de tres grans blocs:

  • Un 30 % correspon a la realització i seguiment de les activitats pràctiques focalitzades en l'elaboració redaccional dels materials característics de la relació amb els mitjans, com són la nota de premsa i el dossier de premsa.
  • Un altre 30 % correspon a la realització i seguiment de les activitats pràctiques vinculades a la planificació estratègica de la relació amb els mitjans de comunicació. Els dos primers blocs van directament vinculats a la participació i assistència.
  • Finalment, un 40 % correspon al projecte del curs consistent en l'elaboració d'un Pla de relació amb els mitjans per a una organització.

Metodologia

Les classes combinen l'exposició magistral amb la discussió de casos pràctics, l'elaboració d'exercicis, exposicions orals i defensa de projectes.

Les classes es fan dos dies a la setmana i un d'ells té un contingut més teòric i l'altre està més centrat en l'elaboració de pràctiques que serveixen per consolidar els coneixements.

L'assignatura està molt lligada a l'actualitat i utilitza habitualment continguts de diaris, revistes i xarxes socials per analitzar el pes dels gabinets de premsa, el punt de vista del mitjà i la repercussió que aquests continguts tenen per a les empreses.

Es fomenta el pensament crític proporcionant lectures que l'alumne ha de fer per compte propi i que posteriorment es debaten a les classes.

Bibliografia

Bàsica

  • Almansa, A. (2013). Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación. Comunicación Social.
  • Estévez, L. (2014). Cómo conseguir presencia en los medios sin un gabinete de prensa. UOC.
  • g.Palau, (2016). Gabinets de comunicació: Periodistes a l'altra banda. Pòrtic.
  • García, B. (2009). Gabinetes de comunicación online: Claves para generar información corporativa en la red. Comunicación Social.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte