Vés al contingut

Estadística

Titulació

Administració i Direcció d'Empreses

Assignatura

Estadística

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàQueralt Miró Catalina
Ramon Oller Piqué

Objectius

En aquesta assignatura introduïm l'estudiant en l'estadística inferencial. Fem especial atenció al càlcul de probabilitats amb models de variables aleatòries, tant discretes com contínues. Aquest és un primer pas per a la comprensió dels fenòmens quantitatius econòmics i empresarials. També es treballen el conceptes de mostreig, tant des d'un punt de vista teòric com pràctic i l'estimació de paràmetres poblacionals. Per acabar, s'expliquen el principals contrastos d'hipòtesis i el model de regressió lineal simple. Tots aquests conceptes es treballen mitjançant la resolució de problemes aplicats a la gestió empresarial.

Resultats d'aprenentatge

Conèix i entén els conceptes associats a les variables aleatòries unidimensionals i bidimensionals.
Conèix el concepte de mostra i els diferents mètodes de selecció.
Conèix i entén la teoria d'estimadors i saber estimar paràmetres.
Realitza contrastos d'hipòtesis.
Conèix el model de regressió lineal simple i saber aplicar-lo a casos reals.
Analitza dades mitjançant software informàtic (R i/o SPSS).

Competències

Específiques

  • Interpretar les dades i els resultats derivats de processos matemàtics i estadístics vinculats a l'empresa, com a suport en el procés de presa de decisions en l'àmbit empresarial i utilitzant les eines tecnològiques i digitals necessàries.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

1-Variables aleatòries unidimensionals.
2-Variables aleatòries bidimensionals.
3-Mostreig.
4-Estimació puntual.
5-Estimació per interval.
6-Contrastació d'hipòtesis paramètriques.
7-Anàlisi de la variància i proves Khi-quadrat.
8-Model de regressió lineal simple
9-Utilització del programa informàtic R per treballar models de variables aleatòries i resoldre exercicis d'intervals de confiança i contrastos paramètrics.

Avaluació

L'assignatura s'avaluarà, en una única convocatòria, de forma contínua. Per avaluar l'assoliment de les competències de l'assignatura el professor utilitzarà els següents instruments per a la qualificació final:

Dues proves amb teoria i problemes dels continguts de l'assignatura (35% cada prova). A cada prova cal una nota mínima de 4 per fer mitjana.

Una o diverses activitats avaluatives del seguiment del treball de l'alumne amb el programa estadístic R (30%).

La nota final serà la mitjana ponderada dels anteriors ítems.

En el cas de no obtenir el promig mínim de 5 (o la nota mínima de 4 a cadascuna de les proves) es podrà recuperar NOMÉS UNA de les 2 proves.

Metodologia

El caràcter instrumental de l'assignatura comporta un plantejament eminentment pràctic. En les sessions de classe s'explicaran els continguts teòrics de cada tema amb els exemples corresponents. En les sessions de treball dirigit es resoldran i comentaran els exercicis pràctics ja siguin els corresponents a l'aula o bé els que es resoldran mitjançant el programa estadístic R i/o SPSS.
Es recomana a l'alumne que dediqui cada setmana unes hores de treball personal a aquesta assignatura per tal de consolidar els coneixements teòrics adquirits i els apliqui als exercicis pràctics.
En el pla de treball de l'assignatura, que s'entregarà a l'inici de curs, s'especificarà setmanalment la previsió del què es farà en les sessions de classe, les hores de treball dirigit i les hores de treball personal.

 

Bibliografia

Bàsica

  • Brull Sardaña, C. (2019). L'estadística és fàcil. Editorial CBS.
  • Dalgaard, P. (2008). Introductory statistics with R (2 ed.). Springer Science & Business Media.
  • Martín-Pliego, F. J., Ruiz-Maya, L. (2008). Fundamentos de inferencia estadística (3 ed.). Paraninfo.
  • Panik, M. J. (2012). Statistical inference: a short course. John Wiley & Sons.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte