Vés al contingut

Farmacologia

Titulació

Infermeria

Assignatura

Farmacologia

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMaria Dolors Puigoriol Illamola
Ester Goutan Roura
Meltem Yildirim
Núria Fonts Serra
Xavier Fernàndez Sala
G12, presencial, matícatalàEster Goutan Roura
Xavier Fernàndez Sala
Judit Serra Pladevall
Maria Dolors Puigoriol Illamola
Meltem Yildirim
Núria Fonts Serra
G13, presencial, matícatalàEster Goutan Roura
Maria Dolors Puigoriol Illamola
Meltem Yildirim
Núria Fonts Serra
Xavier Fernàndez Sala

Professorat col·laborador

  • Aziz El Kadaoui Moussaoui
  • Elisenda Jaumira Areñas
  • Ismael Charles Vila
  • Olga Isern Farrés

Objectius

En les societats modernes l'ús de medicaments per controlar la progressió de les malalties i millorar els resultats de salut cada cop és més gran. Si bé els medicaments poden resultar beneficiosos per als usuaris (cura d'infeccions, desintoxicació...), el seu ús també comporta uns riscos potencials. Aquests riscos es veuen incrementats si l'administració o el seguiment de l'evolució del tractament no es fan de forma correcta.

Els professionals d'infermeria, com a persones encarregades de l'administració dels medicaments i de l'educació sanitària en el seu ús, poden contribuir a minimitzar-ne els riscos. No oblidem, a més, que també poden prescriure'ls. Per tal que els membres d'aquest col·lectiu desenvolupin les seves competències en el marc de la farmacologia, cal que no només coneguin les indicacions dels medicaments i com s'administren. També cal que sàpiguen si s'assoleixen els efectes desitjats o n'apareixen d'adversos.

L'assignatura Farmacologia pretén dotar els professionals de la infermeria de les eines necessàries per al maneig dels fàrmacs d'ús més habitual en la nostra població.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Comprendre els conceptes generals de la farmacologia com a ciència bàsica de la farmacoteràpia.
  • Conèixer les diferents formes farmacèutiques en què es poden trobar els medicaments, les vies d'administració i com s'han d'utilitzar.
  • Descriure i comprendre els processos de la farmacocinètica i la farmacodinàmica.
  • Identificar els principals medicaments dels diferents grups terapèutics i relacionar-los amb les possibles vies d'administració, indicacions terapèutiques i possibles problemes relacionats amb la seva utilització.
  • Saber fer els càlculs necessaris per administrar la dosi indicada en la prescripció.
  • Informar i formar el pacient, la família, els cuidadors i la comunitat en general sobre la utilització adequada dels medicaments i de les conseqüències derivades tant de la utilització racional com de la mala utilització.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA2. Aplica els seus coneixements i capacitats a la resolució de problemes complexos en l'àmbit professional i especialitzat que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • RA3. Avalua els aspectes més significatius de la interacció dels medicaments en l'organisme humà, tant en condicions de salut com de malaltia.
  • RA4. Aplica la farmacoteràpia a partir del coneixement dels principis bàsics de la farmacologia i de l'accés a fonts documentals de l'àmbit.
  • RA5. Analitza les indicacions, dosis i vies d'administració dels medicaments d'acord amb els diferents grups terapèutics, els mecanismes d'acció i efectes farmacològics.
  • RA6. Analitza l'ús i indicació dels productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
  • RA7. Descriu els principis per administrar fàrmacs i altres teràpies amb seguretat.

Competències

Específiques

  • Dissenyar sistemes de cures de salut orientats als resultats i dirigits a persones, famílies o grups. Evaluar-ne l'impacte i establir les modificaciones oportunes a partir del diàleg amb les persones ateses i amb el seu entorn significatiu, de la utilització d'instruments adequats i de la pràctica reflexiva.
  • Donar una atenció professional adequada a les necessitats de salut de les persones, tot basant les intervencions en l'evidència científica i en els recursos disponibles, d'acord amb els nivells de seguretat i de qualitat que s'estableixen en les normes legals i ètiques.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

Bloc I. Introducció a la farmacologia

  1. Conceptes bàsics per al càlcul de dosi en l'administració de medicaments
    1. Unitats de mesura de magnituds físiques
    2. Tipus de dispersions i les seves unitats de mesura
  2. Farmacologia
    1. Conceptes, classificació i normativa
    2. Medicament: concepte, tipus i nomenclatura
    3. Recepta: símbols, tipus i normativa
  3. Formes farmacèutiques i vies d'administració
  4. Farmacocinètica i paràmetres farmacocinètics
  5. Farmacodinàmica
  6. Farmacovigilància
    1. Acció i efecte farmacològic (conceptes i tipus)
  7. Situacions especials en farmacoteràpia
    1. Utilització de medicaments en geriatria, embaràs, lactància i en patologies hepàtiques i renals

Bloc II. Farmacologia d'aparells i sistemes

  1. Farmacologia del sistema nerviós
    1. Farmacologia del sistema nerviós autònom: simpaticomimètics, simpaticolítics, parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics
    2. Farmacologia del sistema nerviós central: analgèsics, anestèsics locals i generals, antiedematosos cerebrals, antiparkinsonians, antiepilèptics, antimigranyosos, hipnòtics, sedants, ansiolítics, antidepressius, antipsicòtics i medicaments utilitzats en la malaltia d'Alzheimer
  2. Farmacologia de l'aparell respiratori
    1. Antitussígens, mucolítics i expectorants. Antihistamínics
    2. Broncodilatadors: centrals, β-adrenèrgics, anticolinèrgics
    3. Corticosteroides
    4. Antagonistes de leucotriens
  3. Farmacologia del sistema cardiovascular i del medi intern
    1. Cardiotònics
    2. Antiarítmics
    3. Antianginosos
    4. Diürètics
    5. Antihipertensius
    6. Hipolipemiants
    7. Anticoagulants
    8. Antiagregants plaquetaris
    9. Fibrinolítics
    10. Hemostàtics
  4. Farmacologia de l'aparell digestiu
    1. Antiulcerosos
    2. Antiemètics
    3. Laxants
    4. Antidiarreics
    5. Dietes en situacions patològiques: nutrició enteral i nutrició parenteral
  5. Farmacologia del sistema musculoesquelètic
    1. Antiinflamatoris
    2. Relaxants musculars
  6. Farmacologia del sistema endocrí i genitourinari
    1. Medicaments en alteracions de les hormones pancreàtiques
    2. Medicaments en alteracions de les hormones tiroïdals
    3. Medicaments en alteracions de les hormones de la paratiroides
    4. Antigotosos
    5. Incontinència urinària
    6. Adenoma de pròstata
  7. Farmacologia antiinfecciosa i antineoplàsica
    1. Antisèptics i desinfectants
      1. Activitat antiinfecciosa. Factors relacionats amb la resposta: resistències
      2. Classificació dels antibiòtics
      3. Antivírics
      4. Antifúngics
      5. Tuberculostàtics
      6. Altres antiparasitaris
  8. Farmacologia antineoplàsica

Bloc III. Seminaris

  1. Preparació i administració de medicació parenteral
  2. Balanç de líquids i pautes de serumteràpia
  3. Úlceres per pressió

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Exàmens (48 %)
    • Examen 1 (24 %). Activitat recuperable
    • Examen 2 (24 %). Activitat recuperable
  • Autoavaluació (2 %)
    • Autoavaluació 1 (1 %). Activitat no recuperable
    • Autoavaluació 2 (1 %). Activitat no recuperable
  • Resolució de casos (7 %). Activitat no recuperable
    • Cas de càlcul de dosis (3,5 %)
    • Avaluació entre iguals (peer evaluation) (3,5 %)
  • Seminaris (10 %). Activitat no recuperable
  • Integrative case (activitat en anglès) (13 %). Activitat no recuperable
    • Activitat prèvia (5 %)
    • Sessió a l'aula (en grup) (8 %)
  • Infographic* (activitat en anglès / en grup) (20 %). Activitat no recuperable
    • Preguntes (5 %)
    • Lliurament de la infografia (7 %)
    • Defensa de la infografia (8 %)
    * En aquesta activitat es treballa i s'avalua l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 3.

Per fer mitjana amb la resta d'activitats la nota mínima de cada examen ha de ser de 4,5. L'examen en què no s'arribi al 4,5 es pot recuperar durant el període d'avaluació complementària.

Període d'avaluació complementària

En el supòsit de no aprovar l'assignatura durant el període ordinari (nota final inferior a 5), es pot optar per fer una única prova d'avaluació que equival al 48 % de la nota de l'assignatura. En aquesta prova s'avalua tot el contingut.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels estudiants de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors, Internet o companys de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.

Per citar de manera apropiada textos i materials, cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

S'imparteixen classes magistrals, en què s'exposen les característiques i les conseqüències més rellevants de la utilització de medicaments, es fan activitats pràctiques amb plantejament i resolució de casos clínics relacionats amb la utilització de medicaments i es fan activitats d'autoavaluació i coavaluació. L'assignatura inclou activitats de treball individual i en grup.

En línia amb la Normativa de la UVic-UCC d'acreditació i demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües (https://www.uvic.cat/acreditacioB2), aquesta assignatura està inclosa dins del Pla d'implementació i desplegament de l'anglès en les titulacions de grau a la FCSB. Això implica que aquesta assignatura inclou activitats formatives i d'avaluació en llengua anglesa per acompanyar l'assoliment d'aquesta competència.

Bibliografia

Bàsica

  • Boyer, Mary J. (2009). Matemáticas para enfermeras (2 ed.). Manual Moderno.
  • Florez, J., Armijo, J.A., i Mediavilla, A. (2014). Farmacología humana (6 ed.). Elsevier.
  • Katzung, Bertram G. [i col.] (2010). Farmacologia básica y clínica (11 ed.). McGraw-Hill.
  • McFaden, R. (2015). Introducing Pharmacology for Nursing and Healthcare (2 ed.). Routledge.
  • Somoza, B., Cano, M.V., i Guerra, P. (2012). Farmacología en enfermería. Interamericana.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte